0
Posted 28/05/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Chew #26

“Toni Chu is Cibovoyant.”

Met Chew #26 begint er een nieuwe verhaallijn in de reeks. Een ideaal moment ook om in te stappen.

Chew draait om de belevenissen van agent Tony Chu. Chu is een cibopaat. Dat houdt in dat hij alles weet van de dingen die hij eet. Stopt hij een appel in zijn mond, dan weet ie of er bestrijdingsmiddelen inzitten, wat voor middelen het zijn, uit welke boomgaard de appel komt en wie hem heeft geplukt. Het is ook een nuttig kunstje voor de wereld waarin hij leeft. Zijn wereld lijkt erg op de onze, met één verschil: nadat er een grote vogelgriepepidemie was uitgebroken werd het eten van kip (en ander gevogelte) illegaal. Een van de belangrijkste taken van Chu en zijn partner is dan ook het tegengaan van de illegale consumptie van gevogelte. Uiteindelijk wordt dat zoveel meer, maar daarvoor moet je de 25 voorgaande issues hebben gelezen.

In de vorige verhaallijn (zie ook deze trade) werd Tony ontvoerd door een tabloidjournalist (die ook nog eens de ex is van zijn vriendin). Hij wilde de gave van Tony misbruiken om een boek te kunnen schrijven over het seksleven van legendarische honkballers. Hiervoor moest Ton snoepen van hun lijken. Dat dit niet zonder slag of stoot ging moge duidelijk zijn.

In deze issue ligt Tony dan ook in het ziekenhuis. Hij is letterlijk murw gebeukt in de vorige issues en speelt dan ook geen rol in dit verhaal. Zijn zus Toni en zijn broer Chow nemen het voortouw in dit verhaal. Toni is een cibovoyant. Wanneer ze in levende dingen bijt kan ze de toekomst van deze wezens zien. Haar broer Chow spant haar voor zijn karretje. Hij heeft nog een rekening openstaan met een rivaal die net als hij een chefkok is.

Dit is een one-shot die een keurig afgerond verhaal levert. Het voordeel is dat je eigenlijk geen voorkennis nodig hebt en je toch op basis van deze comic een aardig beeld krijgt van de wereld en zijn bewoners. John Layman (Puffed) schrijft erg gelaagde personages. Zo is Toni duidelijk een onzekere vrouw die op zoek is naar liefde en Chow is een egocentrische zak. Dat klinkt door in alles wat ze doen. Knap! Ik ben ook erg te spreken over het werk van Rob Guillory. Zijn tekenwerk is erg levendig. Kijk naar de mimiek van de personages of de achtergronden die propvol grapjes zitten. Leuk gedaan!

Wil je beginnen aan deze reeks, dan is dit een ideaal moment.