0
Posted 25/05/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Youngbood #71

“Comic books, dvd’s and action figures. Obviously a boy thing.”

Rob Liefeld (New Mutants, X-Force) herstartte vorig jaar de titels van zijn roemruchte Extreme Studios. In de jaren negentig storte hij via deze studio een wagonlading comics over de lezer uit. De kwaliteit was enigszins dubieus, maar het verkocht goed. Nu, jaren na datum, was volgens Liefeld de tijd rijp voor een relaunch. Het werd echter geen relaunch met nieuwe nummers één. De nummering van series werd gewoon doorgetrokken. De creatieve teams kregen wel in veel gevallen de vrijheid om een totaal andere kant op te gaan. Zo konden jullie de voorbije maanden reviews voorbij zien komen van series als Bloodstrike, Prophet, Supreme en Glory. Nu is het dan tijd voor de reeks waar de Imagerevolutie in 1992 mee begon: Youngblood! Voor sommigen was een symbool van alles wat er mis was met Image tijdens deze periode, maar het werd wel de reeks die Liefelds populariteit tot enorme hoogtes deed stijgen.

Voor het script van deze Youngblood #71 wist Liefeld niemand minder dan de scriptschrijver John McLaughlin te strikken. In 2010 verraste hij met zijn verhaal voor de film Black Swan. De enige bemoeienis van Liefeld is dat hij hier en daar wat platen van tekenaar Jon Malin (New Warriors, Venture) bijwerkt. Iets wat trouwens een niet onverdienstelijk resultaat oplevert.

Ik kan met enige trots zeggen dat ik hier onbevooroordeeld instap. Ik heb ooit slechts één Youngbloodcomic gelezen en deze was nog geschreven door Mark Millar (Kick-Ass, Nemesis) ook. Ik ben wel bekend met de (voor)oordelen over Liefeld en het werk dat ie maakt, maar er wordt hoog ingezet met deze comic. Dan zal het toch niet al te erg tegenvallen?

Nou, dat doet het wel degelijk. Youngblood #71 is een introductiecomic van het type dat je tegenkwam in de jaren 80. De naam van elk personage wordt minstens twee keer opgenoemd. Waarbij dit vaak op een onnatuurlijke manier in een zin wordt gepropt. De karaktertrekken van de personages zijn volgens het boekje. Het ene Youngbloodlid is de macho, het andere de integere goedzak, je hebt de sletterige meid etc. Kortom, wat je ziet is wat je krijgt. Er wordt meteen maar een journaliste aan het team toegevoegd. Dan heb je altijd iets achter de hand wanneer je nog een karaktertrekje van deze of gene moet uitleggen. Tenslotte wordt er nog één actiescène in deze comic gepropt zodat we te zien krijgen wat het team allemaal kan.

Tja, ik had van een schrijver als McLaughlin meer verwacht. Dit was gewoon standaard formulewerk. Als je geen Youngbloodfan bent dan kun je dit dus rustig laten liggen.