1
Posted 21/05/2012 by Alterrock in Comics

Review: Nightwing #9

“Richard Grayson – The great betrayer of Gotham’s heritage. My blood. My Heir.”

Zoals jullie ondertussen wel zullen weten is de Batmanfamilie op dit ogenblik betrokken in het eerste crossover-event van het nieuwe DC Universum. De Night of the Owls nadert stilaan zijn ontknoping… Deze week kregen we maar liefst vier nieuwe comics in deze reeks. Zowel Nightwing #9, Catwoman #9, Birds of Prey #9 en Red hood and the Outlaws #9 liggen op ons te wachten. We zullen er dus maar meteen invliegen! In deze review bekijken we het werk van schrijver Kyle Higgins (Batman: Gates of Gotham) en tekenaars Eddy Barrows (Atom, Countdown to Adventure) en Andres Guinaldo (The Drive-in, Gotham City Sirens) in Nightwing #9.

In Nightwing #8 zagen we dat Richard “Dick” Grayson a.k.a. Nightwing een oproep van Alfred (zie ook Batman #8) ontving. In de oproep werden alle leden van de Batmanfamilie gevraagd om te helpen in de strijd tegen de Court of Owls, een geheime organisatie die alle donkere kanten van Gotham onder controle heeft. Batman heeft al één keer met hen afgerekend (in Batman #1 tot #6).  Jammer genoeg kunnen de leden van de Court niet zo goed tegen hun verlies en hebben ze beslist om uit wraak alle belangrijke personen in Gotham te vermoorden. Dit alles in één nacht tijd. Ze sturen verschillende Talons – hun persoonlijke huurmoordenaars – op stap.

Nightwing twijfelde geen seconde en schoot te hulp. Hij haastte zich naar het gemeentehuis om burgemeester Sebastian Hady te beschermen tegen de Talons. In de laatste pagina’s van Nightwing #8 zagen we dat Nightwing werd verrast door de Talon William Cobb. William Cobb bleek ook nog eens de overgrootvader van Dick Grayson te zijn. De Court of Owls heeft namelijk een manier gevonden om hun dode krijgers terug tot leven te wekken.

In deze comic gaat het gevecht verder. Tijdens dit gevecht probeert Cobb Nightwing ervan te overtuigen om zich aan te sluiten bij de Court of Owls. Toen ik het las, kon ik niet anders dan denken aan één van de meeste beroemde scènes in de filmwereld (“If only you knew the power of the Dark Side!”).

In elke comic van de Night of the Owls-event geeft de schrijver ons ook wat achtergrondinformatie over de Talons. Naast het gevecht tussen Nightwing en de Talon brengt Higgins ons dan ook nog wat extra info over William Cobb. In Nightwing #8 zagen we dat een jonge, arme William verliefd werd op de rijke Amelia Crown. Hun relatie werd echter niet alleen bemoeilijkt door het feit dat William rondreisde met Haley’s Circus, maar ook Amelia’s vader was niet bepaald gelukkig met de relatie. Zoals het een rijke en cliché geschreven vader betaamt, verbiedt hij de relatie tussen Amelia en William. Hierdoor ontwikkelt William zijn haat ten opzichte van de maatschappij in Gotham, waardoor de Court of Owls hem makkelijk kon inlijven.

Higgins rondt het Nightwing-hoofdstuk in dit event mooi af. Alhoewel het verhaal vol clichés zit en het daardoor ook voorspelbaar wordt, is dit toch zeer leuk om te lezen. Het geeft ons extra informatie over de beginjaren van de Court of Owls en het ontstaan van de Talons. Ook krijgen we meer informatie over hoe Dick Grayson in dit verhaal past. Het tekenwerk is wederom subliem. Eddy Barrows weet duidelijk hoe hij een actiescène moet tekenen. Net zoals in Nightwing #8 weet hij perfect de sneeuw op de achtergrond te gebruiken. De zwarte talon die over een sneeuwlandschap naar de lezer toe komt gewandeld is echt indrukwekkend.

Ondanks het gebrek aan een echt “Wow-moment” is deze comic zeker de moeite om te lezen. Het is een goede voortzetting van het verhaal dat in Nightwing #8 is begonnen en van de Night of the Owls in het algemeen.