0
Posted 15/05/2012 by Alterrock in Comics

Review: Batgirl #9

“What is it exactly that you believe the Court cannot do? To be honest. I can’t think of a single thing.”

We zijn nu al enkele weken bezig met het eerste grote crossover-event van het nieuwe DC-universum. Het is dan ook tijd voor wat vrouwenactie in de grote Night of the Owls, tijd voor Batgirl #9. Gail Simone (Agent X, Rose and Thorn) mag beschrijven hoe Barbara Gordon wordt betrokken in het verhaal terwijl Ardian Syaf (Blackest Night: Batman) alles in beeld mag brengen.

We beginnen het verhaal in 1944 in een kamp in Japan. We kunnen een brief lezen die een jong meisje schrijft naar haar moeder. Ze omschrijft het leven in het kamp. Al snel wordt duidelijk dat dit een zeer streng kamp is voor meisjes. Ze moeten de hele dag werken voor de grote leider. Als beloning mogen ze naar het nieuwe plan van de leider gaan kijken. Dit zijn grote ballonnen met een bom aan. Deze worden vrijgelaten en moeten naar Amerika vliegen om daar grote vernieling aan te richten en paniek te veroorzaken.

We springen dan 2 jaar verder in de tijd. We bevinden ons in Haley’s Circus. Zoals jullie uit de vorige verhalen in deze reeks (Batman #8 en Nightwing #8) al wel weten was dit circus één van de kweekvijvers voor de Talons van The Court of Owls. Een man die werkt voor de Court komt het circus bezoeken. Hij heeft specifiek één klein meisje op het oog. Dit meisje is zwaar verminkt na een aanval met een bom aan een ballon…

We springen weer verder in de tijd naar het heden. We zitten meteen middenin een gevecht tussen Batgirl en een vrouwelijke Talon. Nadat een kleine ballon een bom liet vallen in Little Jakarta – een wijk in Gotham – is Batgirl ter plaatste om te zien of ze kon helpen. Ze liep echter recht in een gevecht met de Talon. Kan ze de moordenares aan en wat is het achterliggende plan van The Court of Owls?

Gail Simone is de volgende in de rij die het verhaal mag verderzetten en ze neemt ruim haar tijd om haar deel op te bouwen. De eerste pagina’s gaan volledig naar het verhaal achter de vrouwelijke Talon. Alhoewel de opbouw goed en degelijk is, lijkt het mij vooral paginavulling. Het draagt immers niet echt bij tot het echte verhaal. Maar de pay-off op het einde van deze comic is des te groter. Ik had toch een klein OMG!-moment. Verwacht je niet aan leuke woordspelingen en grapjes. Het verhaal wordt zeer ernstig opgebouwd dat meteen ook aangeeft hoe serieus de situatie is. De tekeningen van Ardian Syaf zijn dan ook weer zeer goed. Er zijn geen echte uitschieters maar de hele comic is van goede kwaliteit. De actiescènes zijn vloeiend getekend maar ook de conversaties zijn goed verzorgd waardoor het aangenaam blijft om deze comic te lezen.

Het event begint op snelheid te komen en je merkt dat ook in deze Batgirl #9. Het verhaal krijgt iets meer diepgang alhoewel je moet wachten tot de laatste pagina’s om echt beloond te worden. Niettemin is deze comic leuk om te lezen en een goede toevoeging aan het event.