0
Posted 14/05/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Fatale #5

“More lies, Hank thinks. And she’s the prettiest lie of them all.”

In het laatste deel van de verhaallijn in Fatale komen alle leden van onze cast bij elkaar. Het grootste deel speelt zich af in de wereld van het boek. Josephine (de femme fatale), Hank (de sullige hoofdpersoon), Booker (de ex van Josephine) krijgen ieder de kans om hun act op te voeren.

Booker maakte in issue #2 een pact met een duister wezen in mensengedaante. In ruil voor het genezen van zijn kanker zou Booker Josephine aan hem uitleveren. Het ziet er naar uit dat hij dit in deze issue zal gaan doen. Hij heeft wat tekens in zijn arm gekerfd die hem moeten beschermen tegen bepaalde gaven die Josephine lijkt te hebben. Hij verrast haar en de voormalige geliefden hebben een onderonsje waarna Booker haar neerslaat. Ondertussen is Hank gevangen genomen door leden van een sekte die het wezen in kwestie aanbidden. Hij weet dat het wezen hem zal offeren zodra de tijd daar rijp voor is. Hanks vrouw is hem in een eerder stadium al voorgegaan…

Het einde suggereert dat het verhaal van het boek is afgelopen en dat de “normale” wereld van Nicolas Lash het vanaf de tweede arc zal overnemen.

De personages verliezen bijna al hun sympathieke trekjes. Het zijn nu definitief allemaal egocentrische, nare mensen geworden.  Er zit geen bordkartonnen held meer tussen. Je zou kunnen zeggen dat Booker nog iets warms heeft behouden, maar ik ben geneigd om te zeggen dat ook hij uiteindelijk handelde uit eigenbelang. Sommige mensen zullen het realistisch vinden maar wat mij betreft overdrijft Ed Brubaker (Sleeper, Captain America) hier toch wel een beetje.  Een tweede probleem is dat de arc eindigt maar dat het verhaal niet echt overkomt als een einde. Daarom vraag ik me af hoeveel mensen deze serie zullen blijven oppikken? Er gebeurt in wezen namelijk niet zoveel. Een man verongelukt en leest een boek. Het boek eindigt maar de impact merk je nog niet zo.

Ondanks deze vijfde issue zal ik de serie toch blijven oppikken. Ik ben benieuwd hoe Brubaker en Sean Philips (Sleeper, Incognito) dit verhaal gaan voortzetten. Waarschijnlijk doe je dit verhaal meer recht als je het achteraf als een geheel leest. In juni verschijnt de eerste trade paperback van Fatale, getiteld Death Chases Me. Liefhebbers kunnen dan een eerste poging wagen.