1
Posted 11/05/2012 by Alterrock in Comics

Review: World War Hulk – The Incredible Herc

“We’re the Renegades now. Talking trash is practically a requirement of the job.”

De Hulk, Marvel‘s “strongest one there is” bestaat deze maand 50 jaar en dat moet gevierd worden. Hier bij Brainfreeze zetten we de gedurende de hele maand mei de groene (soms grijze) gigant in de spotlight met enkele specials en reviews om het personage een smashing verjaardag te schenken. Vandaag zetten we onze reeks reviews verder omtrent het World War Hulk-event uit 2007. Na alle trades en verhalen die we hierrond al bekeken hebben, kan je je beginnen afvragen of de Hulk ook nog vrienden heeft. Een antwoord op die vraag krijgen we in de bundeling World War Hulk: The Incredible Herc, die bestaat uit The Incredible Hulk #106-111. Greg Pak (Herc, Silver Surfer) staat in voor het verhaal terwijl het tekenwerk wordt verzorgd door Gary Frank (Midnight Nation, Superman: Secret Origin).

Tot nu toe hebben we altijd helden gezien die probeerden om de oorlog van de Hulk op een gewelddadige manier probeerden te stoppen. Deze Incredible Herc spitst zich toe op een andere kant van het verhaal en laat zien dat de Hulk toch nog vrienden heeft. De aanzetter tot de groepering van deze vrienden is Amadeus Cho. Op het eerste zicht lijkt er niets speciaals aan deze tiener, ware het niet dat hij de zevende slimste persoon is ter wereld. Naast het feit dat hij zo slim is, heeft hij ook nog een zwak voor de Hulk. Hij idoliseert hem en is ervan overtuigd dat de Hulk nooit iemand zal doden. Hij wil hem dan ook stoppen door met hem te gaan praten.

Maar zijn overtuigingen en het feit dat hij zo slim is, zorgen er ook voor dat Cho ook meteen veel vijanden gemaakt heeft bij SHIELD. Hierdoor is hij alleen nog maar meer overtuigend geraakt van zijn gelijk. Hij beslist dan ook metgezellen te gaan zoeken voor zijn missie. De eerste op zijn lijst is Jennifer Walters-Jameson alias de She-Hulk, de nicht van Bruce Banner. Na Civil War heeft Tony Stark haar ingespoten met S.P.I.N. Tech. Hierdoor kan ze niet meer transformeren tot de She-Hulk en zit ze vast in haar menselijke vorm. Als ze “toevallig” Cho tegenkomt weet hij haar met goedgekozen woorden en daden te overtuigen om hem te vervoegen haar neef de Hulk te gaan helpen. Verder zullen ook Angel en Hercules de groep vervoegen, die wordt omgedoopt tot de Renegades. Onderweg naar de Hulk moet de groep al snel afrekenen met SHIELD. En als ze de Hulk bereiken kunnen ze hem dan overtuigen dat hij wel vrienden op aarde heeft en hem doen kalmeren?

De moeite waard om te vermelden is het verhaal in één van de delen. In dit deel wordt een vergelijking gemaakt met de allereerste vriend die de Hulk had op de aarde (Rick Jones) en de eerste vriend die de Hulk gemaakt had op de planeet Sakaar (Miek). Pak maakt hier een mooie vergelijking tussen deze vriendschappen. Zo kunnen we zien dat beide vriendschappen fundamentele verschillen hebben maar ook veel gelijkenissen.
Greg Pak weet hier een mooi verhaal neer te zetten. Als je deze bundel leest, merk je meteen dat hij hierover heeft nagedacht. Het karakter van Amadeus Cho is goed uitgewerkt waardoor we echt goed kunnen zien hoe slim hij is. Het stuk waar hij intellectueel in de clinch gaat met Reed Richards van de Fantastic Four is heel leuk om te lezen. Pak weet ook veel diepgang in het verhaal te brengen. Hij laat het hele World War Hulk-gebeuren zien vanuit een ander standpunt. Een standpunt dat de lezer moet laten nadenken over wie de Hulk nu werkelijk is. De lezer moet zelf bepalen of Cho nu in zijn standpunten gelijk heeft of dat ie de Hulk misschien iets te ideaal voorstelt. Niet alleen de lezer worstelt met deze vraag maar ook de andere karakters stellen deze vraag luidop. Ook de dialogen zijn daarmee heel leuk om te lezen. Pak weet hier een goede balans te vinden tussen humor en ernst. Al deze dingen samen maken deze tie-in een genot om te lezen.

De tekeningen van Gary Frank doen de totale kwaliteit van deze trade toch iets dalen. Het tekenwerk is zeker niet slecht maar het is ook niet uitstekend. Het krijgt van mij eerder de stempel van middelmatig. Bijgevolg kan ik niet meteen iets vinden om de comic af te breken. Het is telkens van “het mocht iets meer zijn”. Er mochten iets meer details zijn, er mocht iets meer afwerking zijn, het geheel mocht iets meer gestroomlijnder zijn. Het is allemaal net dat ietsje minder. Maar zoals ik al eerder zei, de tekeningen zijn zeker niet slecht en storen de leeservaring helemaal niet.

World War Hulk: The Incredible Herc is zeker de moeite om te lezen. Het biedt geen cruciale informatie voor het grotere verhaal in World War Hulk maar het geeft je wel een andere kijk op de dingen. Bovendien zet het de lezer aan tot nadenken.