0
Posted 09/05/2012 by Alterrock in Comics

Review: Heroes for Hire Volume 3: World War Hulk

“You need not fear the monster, fear the warrior-beetle and his queen.”

De Hulk, Marvel‘s “strongest one there is” bestaat deze maand 50 jaar en dat moet gevierd worden. Hier bij Brainfreeze zetten we de gedurende de hele maand mei de groene (soms grijze) gigant in de spotlight met enkele specials en reviews om het personage een smashing verjaardag te schenken. Momenteel doen we verder met onze reviews rond World War Hulk, Marvel’s zomerevent van 2007 met de groene kolos in de hoofdrol.

Na de miniserie World War Hulk: Gamma Corps gaan we vandaag de tie-in Heroes for Hire bekijken. Deze tie-in bestaat uit vijf delen, namelijk issues #11-15 van het derde volume van de reeks. Ze zijn verzameld in de trade Heroes For Hire Vol. 3: World War Hulk. Zeb Wells (Dark Reign: Elektra, Avenging Spider-Man) is de schrijver van dienst en Clay Mann (Dark Reign: Elektra, Magneto: Not a hero) verzorgde de tekeningen. Deze tie-in valt binnen de derde reeks van Heroes for Hire. Na de eerste samenwerking van Power Man (Luke Cage) en Iron First uit 1978 en de tweede Heroes for Hire-reeks uit 1996 was het tijd voor een nieuw team. Dit team werd samengesteld in 2006 na de Civil War-verhaallijn.

Deze nieuwe Heroes for Hire bestaan uit Colleen Wing, Misty Knight, Shang-Chi, Humbug, Black Cat en Paladin. Zoals de reeksnaam al aangeeft zijn dit geen gewone helden. Als je genoeg geld hebt, kan je ze inhuren om bepaalde klusjes op te knappen. Na hun avonturen in het prehistorische Savage Land keert het team terug naar New York. Aangezien ze voor een hele tijd in het Savage Land waren hebben ze geen idee van de invasie die de Hulk op poten heeft gezet. Als ze aankomen aan het hoofdkwartier van S.H.I.E.L.D. is er dan ook niemand die naar hen wil luisteren. Na wat aandringen worden ze op de hoogte gebracht van het Hulk-probleem. Humbug heeft de kracht om met insecten te communiceren. Via de aardse insecten wordt hij op de hoogte gebracht van een ander probleem. Hij probeert de anderen te waarschuwen dat de Hulk uiteindelijk toch niet het grootste probleem blijkt te zijn. Het grote gevaar bevindt zich namelijk bij twee van zijn WarboundMiek en No-Name van de Brood. De aardse insecten hebben hem gewaarschuwd dat Miek en Brood van plan zijn een nieuwe kolonie te stichten op aarde en zo de planeet te veroveren.

Het team gaat akkoord om te proberen Miek en Brood te stoppen. Paladin ziet het echter niet zitten om een gratis klusje te doen en splitst zich af van de groep. Vanaf dit punt volgen we twee verhaallijnen. Aan de ene kant hebben we het verhaal rond Paladin die een agente (Scorpion) volgt in de hoop iets waardevols te vinden. Ze komen uit in een geheime opslagplaats voor allerhande leuke wapens. Wat volgt is een gevecht op leven en dood. Terwijl dit zich afspeelt volgen we ook de andere Heroes for Hire terwijl ze op zoek gaan naar een manier om aan boord van de Hulk zijn schip te geraken. Als ze een groep jonge leden van de Hive tegenkomen zien ze hun kans om stiekem aan boord te geraken….

Deze tie-in is één van de betere miniverhalen rond het World War Hulk-event. Het verhaal is sterk opgebouwd en makkelijk te volgen voor alle lezers. Ook de lezers die nog nooit een boek van Heroes for Hire hebben gelezen, krijgen de kans om de karakters te leren kennen en meteen mee te stappen in het verhaal. Dit avontuur zou zelfs volledig onafhankelijk van de Word War Hulk-event kunnen staan en Zeb Wells wist mij hierin volledig mee te sleuren. Naarmate ik verder las, werd het steeds spannender en moeilijker om het boek opzij te leggen. Hij weet ons ook verschillende keren slim om de tuin te leiden wanneer sommige dingen anders uitdraaien dan je verwacht had en dat vind ik altijd zeer positief! Een minpunt vind ik dat de karakters wat oppervlakkig blijven. Buiten de hoofdrolspelers in het verhaal, leef ik niet echt mee met de andere karakters. Ze zijn er en ze spelen hun rol maar daarmee is het ook gezegd.

De tekeningen van Mann zijn zeker de moeite waard. Mooie afgelijnde tekeningen worden afgewisseld met wat ruwere. Dit wordt echter gedaan in functie van het verhaal waardoor het echt werkt. Sommige tekeningen bezorgde me zelfs het wauw-effect. Iets wat ik niet al te vaak krijg. Een leuk extraatje vind ik de beginpagina van elk apart deel. In elke comic vind je deze pagina terug, waarop de schrijver het verhaal tot nu toe even samenvat. Meestal wordt dit zeer simpel gedaan door middel van een kort tekstje, maar bij Heroes for Hire doen ze dit door middel van nota’s die de leden van de groep zelf gemaakt hebben. De nota van het vorige deel wordt dan overgeplakt door een nieuwe nota. Dit geeft een leuk effect. Positief is dan ook dat men besloten heeft deze intro’s op te nemen in de bundeling.

Als je besluit om maar enkele van de zijverhalen van World War Hulk te lezen, mag deze zeker niet ontbreken. Je zal er geen spijt van hebben dat je deze Heroes for Hire gelezen hebt.