1
Posted 08/05/2012 by Cosmonaut in Games/Toys

Game Review: The Walking Dead – A New Day

Op 17 februari 2011 gaf Telltale Games op hun site te kennen dat ze bezig waren aan een speladaptatie van het succesvolle The Walking Dead. Het hele project zou tot stand komen onder het toeziend oog van schrijver van de reeks: Robert Kirkman (Invincible). Mijn interesse werd in ieder geval meteen geprikkeld. Ondertussen is het eerste deel van het spel verkrijgbaar, dus laten we eens kijken hoe ze het er van af hebben gebracht.

Met titels zoals Tales of Monkey Island, Sam & Max, Back to the Future en het recentere Jurassic Park heeft de studio eerder al aangetoond dat ze in staat zijn vermakelijke games te maken. Maar mijn nieuwsgierigheid ging ditmaal gepaard met een zekere twijfel. Zouden ze in staat zijn het gewichtige bronmateriaal van The Walking Dead om te zetten in een interessante spelervaring? Op die vraag heb ik na mijn uitgebreide speelsessie van de eerste episode een antwoord gekregen. En ik kan met een gerust hart zeggen dat de mensen bij Telltale Games de reeks alle eer aan doen met een zeer leuke game die de fans zeker zullen smaken.

We maken kennis met onze geketende protagonist, Lee Everett, achterin een politiewagen die Atlanta verlaat op weg naar de gevangenis. Terwijl je een praatje slaat met de (wel zeer praatgrage) agent achter het stuur heb je de tijd om gezellig uit het raam te zitten turen. De talloze ambulances en politiewagens die je in de tegengestelde richting ziet rijden doen al vermoeden dat er iets niet pluis is. De situatie wordt er niet beter op wanneer de wagen van de weg geraakt na een aanrijding. Zodra je weer bij bewustzijn komt is het je eerste prioriteit om uit de auto te geraken waarna je al meteen je eigen hachje moet zien te redden. Niet veel later maak je kennis met een meisje genaamd Clementine die zich al enkele dagen in haar boomhut heeft schuil gehouden voor de zombies. Haar ouders zijn op reis en hebben haar achtergelaten bij een oppasser. Na wat ‘klusjeswerk’ met een hamer en de oppasser haar hersenpan besluit Lee om het meisje onder zijn hoede te nemen. De toon is alvast gezet, nu begint het verhaal pas echt.

De vergelijking kan gemaakt worden met spellen zoals Heavy Rain en Silent Hill. Maar fans van zombie-shooters à la Left 4 Dead of Dead Island zullen hier hun gading wellicht niet kunnen vinden. The Walking Dead is namelijk een point-and-click game dat hier en daar een gezonde dosis aan quicktime events bevat. Met regelmaat worden er ook puzzels geïntroduceerd. Deze zijn vaak nogal simpel om op te lossen maar kunnen vast en zeker voor frustraties zorgen als je niet weet wat er precies van je verwacht wordt. Hou zeker je ogen en oren open voor hints, want soms geven je tegenspelers aanwijzingen om je op weg te helpen. Net zoals in de stripreeks staan de personages en hun verhaal centraal. Emotionele karakterontwikkelingen worden afgewisseld door actiescènes waar de lichaamsdelen je om de oren vliegen.

Het is alvast geen gemakkelijk leven tijdens een zombie apocalypse. Je krijgt ook zelf de (beperkte) mogelijkheid te kiezen hoe je reageert tijdens gesprekken. De keuzes die je maakt naarmate het spel vordert zullen niet alleen gevolgen hebben voor jezelf, maar ook voor Clementine en alle andere mensen die je tegenkomt en zullen dus het verdere verloop van het spel beïnvloeden. Of je de waarheid zegt, liegt, of gewoon zwijgt hangt volledig van jezelf af. Dit is geen nieuw spelmechanisme, maar past wel zeer goed bij het verhaal dat hier verteld wordt. Vaak zijn de gevolgen van een bepaalde beslissing of antwoord meteen merkbaar, maar wees niet verrast als de gevolgen op zich laten wachten. De kans is groot dat je in één van de volgende episodes een keuze gaat betreuren die je nu gemaakt hebt. De tijdslimiet die op sommige vragen staat maakt het er niet simpeler op, net zoals in het echte leven dus. Probeer bij de pinken te blijven en maak vooral gevoelsmatige keuzes, dit zorgt voor het interessantste verhaal voor jezelf. Leuk detail: op het einde van je speelsessie krijg je percentages te zien van beslissingen die andere spelers hebben gemaakt.

Lezers van de strips zullen blij zijn te horen dat het verhaal zich in het ‘universum’ van The Walking Dead afspeelt. Zo kom je op een gegeven moment op Hershells boerderij terecht. En je leert Glenn kennen nog voor hij naar Atlanta afzakt en Rick zijn leven redt. Het is verfrissend om deze wereld eens langs een ander perspectief te zien. Ik ben alvast benieuwd welke achtergrondinformatie het spel nog kan toevoegen aan de comics en welke bekende gezichten we nog gaan zien.

Grafisch gezien is het spel zeer aanlokkelijk door het gebruik van cel shading, hierdoor krijgt het geheel een visueel karakter dat zeer sterk aanleunt bij het medium van de strip. Deze techniek is niets nieuws onder de zon, andere op strips gebaseerde spellen zoals XIII en het onlangs verschenen The Darkness II maakten hier eerder al gebruik van. Maar Telltale Games weet het wel zeer doeltreffend te gebruiken en gebruikt het als een echte meerwaarde. Sommige acties gaan vloeiend over in een cutscene zonder dat je het doorhebt, wat je helemaal in het verhaal houdt. En het gebruik van een uitstekende voice cast doet zeker geen kwaad. De grens tussen interactief spel en een film waar je zelf de hoofdrol in lijkt te spelen werd voor mij flinterdun. Hier kunnen ook motion comics nog wat van leren! Het spel is niet voor iedereen weggelegd, maar fan of geen fan: geef het spel zeker een kans. Ik ben alvast verkocht en kan niet wachten tot het volgende deel verschijnt.

Voorlopig staan er vijf episodes gepland die, net zoals bij comics of de gemiddelde tv-serie, samen een grotere verhaallijn vormen.

• Episode 1 – A New Day
  • Episode 2 – Starved for Help
  • Episode 3 – Long Road Ahead
  • Episode 4 – Around Every Corner
  • Episode 5 – No Time Left

The Walking Dead is beschikbaar op zowel PC als Mac via de Telltale Game Store. Zij die het liever op de Playstation 3 of Xbox 360 spelen kunnen het vinden op het Playstation Network of Xbox Live. Qua prijs/kwaliteit valt er zeker niet te klagen want per episode ben je gemiddeld zo’n anderhalf uur zoet afhangend van je eigen speeltempo. De prijs is 4,99 euro/400 Microsoft punten per episode, maar als je van plan bent om zeker alle vijf de afleveringen te spelen ben je beter af met een seizoenspas van 19,99 euro. Voor zij die nog niet zeker weten of het spel iets voor hen zou zijn, probeer zeker de gratis demo eens uit!