0
Posted 04/05/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Epic Kill #1

“I feel like I should do something. But I’m not sure what that is.”

Je kunt jezelf soms aardig in de voet schieten wanneer je een andere tekenaar inhuurt voor het maken van wat pin-ups. Dat ondervond de comicmaker Raffaele Ienco (Devoid of Life, Webwitch) toen hij Des Taylor (Vesha Valentine) aantrok voor het maken van wat platen voor zijn nieuwe comic Epic Kill. Het tekenwerk van Taylor liep als een lopend vuurtje over het internet en trok heel wat bekijks. Wie de meest recente editie van onze WAW!-column heeft gezien kon ze ook voorbij zien komen. Ienco weet hoe hij om moet gaan met een potlood maar het niveau van Des Taylor haalt hij niet. Soms zou je zelfs denken dat hij modellen heeft gebruikt voor zijn tekenwerk. Het ziet er vaak erg stijf uit. Een voorbeeld? Bekijk onderstaand plaatje eens: we zien hier onze hoofdpersoon, Song, terwijl ze ontsnapt aan haar belagers.

Kijk naar de mannen die richting de grond worden gewerkt. Zie hun stijve ledematen. Niemand valt zo! Er zijn nog meer van dit soort voorbeelden in deze comic te vinden. Raffaele Ienco werkt normaal gesproken in de game-industrie. Volgens mij is een deel van dit tekenwerk gemaakt met behulp van 3D-modellen die naderhand door Ienco zijn geïnkt. Het is vakkundig gedaan maar het is niet mijn smaak. Overigens erger ik mezelf aan de manier waarop het bloed op de pagina wordt gekwast. De grote Alex Maleev (Daredevil, Scarlet) doet precies hetzelfde en ik zeg dan ook: stop ermee! Geen rode verf op de pagina spuiten, dat ziet er niet uit. Teken of schilder het op de plek waar het moet zitten. Spuit het er niet lompweg op! Het is net alsof je over je tekenwerk hebt geknoeid.

Genoeg over de tekeningen. Het verhaal van Epic Kill handelt, zoals gezegd, over een meisje genaamd Song. Ze zit in een soort van inrichting omdat ze haar geheugen kwijt is. Terwijl we zien hoe het leven daar zijn gangetje gaat kunnen we Songs interne monologen meelezen. Ze is druk bezig met het ordenen van haar gedachten. Wie is ze? Waarom beschikt ze over bepaalde fysieke vaardigheden? En is ze gek, of zijn de hallucinaties de bijwerkingen van bepaalde medicijnen? Ze komt erachter dat ze is opgeleid als huurmoordenares. En meteen krijgt ze een stel booswichten achter zich aan. Oh, en de president van de VS verklaart haar meteen maar even staatsgevaarlijk. Wat? Wie is Song? Daarvoor moeten we wachten op de volgende issue.

Het tekenwerk viel tegen, maar het verhaal was niet slecht. Het zat vakkundig in elkaar. Het bood alleen niets nieuws. Wanneer je iemand bent die de popcultuur langer dan 10 jaar volgt dan kun je dit laten liggen. Maar mensen die nog niet zoveel films, comics, boeken en dergelijke achter de kiezen hebben, mogen dit zeker proberen. Ze zullen zich wel vermaken.