12
Posted 24/04/2012 by Alterrock in Tv/Film

Movie Review: The Avengers

“And you Hulk…..you SMASH”

Vrijdag 20 april: een mail van Archonia in mijn mailbox…Zodra ik de mail open, zie ik die twee magische woorden: Avengers Assemble. Ik mag op 23 april naar de première van de The Avengers in Amsterdam.
Maandag 23 april: Ik spring uit mijn bed en pak de nodige spullen: zwarte broek, lange leren jas, ooglapje… Ik spring in de Fury-mobiel en zet koers naar Amsterdam…

Aangekomen in de hoofdstad wordt al snel duidelijk dat ik niet de enige ben die de oproep heeft beantwoord. Een mix van cosplayers, fanboys en overdreven chique geklede mensen stonden te wachten aan de ingang. Nog voor ik binnen kon gaan, werd ik gevraagd door de lokale tv-zender AT5 om een klein interview te doen. Als hoofd van S.H.I.E.L.D. heb ik bepaalde verantwoordelijkheden dus ging ik graag in op de vraag. Langs de rode loper werden we opgewacht door een horde journalisten en cameraploegen. Toen bleek dat die overdreven chique geklede mensen bekende Nederlanders waren. Aan het einde van de rode loper werd ik opgewacht door zes beeldschone Black Widows…Toen wist ik al dat het een geslaagde avond zou worden. En toen moesten de cinemadeuren nog opengaan…

Spoiler Free Review Zone

Zoals jullie misschien al weten ben ik een Buffy-fanboy en dit heeft vooral te maken met Joss Whedon. En die Joss Whedon is het beste wat de Avengers kon gebeuren! Whedon is trouwens niet alleen de regisseur van Buffy maar ook van de veel geloofde serie Dollhouse en van de horrorfilm die in Amerika al veel lof heeft gekregen maar bij ons nog moet uitkomen: The Cabin in the Woods.
Hij brengt ons hier de film waar elke comicsfan al jaren op zat te wachten. Sinds de extraatjes na de aftiteling van The Incredible Hulk en Iron Man in  2008 wisten we dat deze film eraan zat te komen en iedereen had hier ook zeer hoge verwachtingen over. Het zou geen makkelijke opdracht worden om deze film te regisseren maar Whedon heeft het hem geflikt.

De opbouw van de film werd zeer goed aangepakt. Ons heldenteam werd niet zomaar bij elkaar gezet maar er is nagedacht over de opbouw. Elk stukje van de puzzel wordt zorgvuldig op zijn plaats gezet met een resultaat die er mag zijn. De meest acteurs kennen we al uit de vorige film. Zelfs de bijrollen uit de vorige films werden meegenomen waardoor de continuïteit wonderwel behouden blijft. Toch levert dit geen probleem op voor mensen die de vorige films nog niet gezien hebben. Ook voor leken is deze film perfect te volgen.

De acteurs zijn stuk voor stuk subliem voor hun rol. De cast van de vorige films zijn zo op mij gegroeid dat ik geen andere acteur voor Nick Fury (Samuel L.Jackson), Iron Man (Robert Downey Jr), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans) zou kunnen inbeelden. Ook Scarlett Johansson (Black Widow) en Jeremy Renner (Hawkeye) spelen perfect hun rollen. Mark Ruffalo als de Hulk is nieuw in de franchise maar hij speelt voor mij een uitstekende Dr.Banner. Je kan perfect het conflict waarmee Dr.Banner leeft aflezen in zijn manier van acteren. Ik ben ook blij dat ze geen graatmager nerd-type of gespierde knappe wetenschapper van hem gemaakt hebben. Een leuk weetje is dat de acteur die de stem van de Hulk (Lou Ferrigno) in alle films doet, zelf de Hulk heeft gespeeld in de tv-reeks uit de jaren ’70 en verschillende tv-films in de jaren ’80 en ’90. Uiteraard mag ik Loki (Tom Hiddleston) niet vergeten. Hij steelt werkelijk de show. De slechtheid, sluwheid en wreedheid die hij uitstraalt is gewoonweg fantastisch. Ik kan geen betere eerste grote vijand voor ons heldenteam bedenken.

Naast het verhaal is één van de grote troeven van deze film de humor. Ik (net zoals de hele zaal) hebben verschillende keren moeten schateren van het lachen. Zowel visuele als verbale grappen komen aan bod. Je kan hier echt de hand van Joss Whedon in terugvinden.

De special effects zijn gewoonweg verbluffend. Ik kreeg een absoluut WAUW-gevoel toen de Helicarrier werd geïntroduceerd. Een klein minpuntje vond ik de CGI van de Hulk. Af en toe kwam het vreemd over. Het spijtige was dat de voorstelling die we te zien kregen in 3D was. Buiten het feit dat ik een brilletje op mijn neus had, heb ik zelden het gevoel gehad dat ik naar een 3D-film aan het kijken was. De intro van Disney is het beste 3D van de hele film en het bracht dus niks extra aan de film.

Tenslotte wil ik het nog hebben over de muziek. De componist van dienst is Alan Silvestri (Captain America, Van Helsing, Night at the Museum). En ook hij levert uitstekend werk af. De scène van Loki in Duitsland is een prachtig staaltje van hoe je muziek kunt combineren met de beelden in een film. Hetzelfde kan gezegd worden wanneer we voor de eerste keer Iron Man in beeld krijgen. Maar zoals ik aangegeven heb, ga ik geen spoilers geven dus ga ik mijn mond (oftewel toetsenbord) laten zwijgen Als je toch meer wilt weten, kan je onderaan de foto verder lezen. Ik ga daar even dieper in op bepaalde zaken dus er heerst in die regio een spoiler alert!

The Avengers is niet alleen een absolute must-see film voor elke comicsliefhebber, het is ook gewoonweg de beste Marvelfilm tot nu toe. Als je de film gaat kijken….correctie: Wanneer je de film gaat kijken, probeer dan zeker Stan Lee te spotten en blijf zeker zitten tot na de aftiteling…

Spoiler Alert

In dit gedeelte wou ik graag dieper ingaan op bepaalde dingen die mij zijn opgevallen in de film (en dan bedoel ik niet de bevallige hostesses aan de rechterkant). Zo vind ik het verhaal knap opgebouwd. Als Loki naar de aarde komt en twee trouwe leden van SHIELD (waaronder een Avenger) weet te beïnvloeden met zijn staf, is het niet zo dat Nick Fury meteen de Avengers bijeen roept. Joss Whedon bouwt het verhaal goed op door te laten zien dat SHIELD of enkele Avengers alleen Loki niet kunnen stoppen. Ook wordt goed weergegeven dat deze superhelden het niet gewoon zijn om samen te werken. Buiten Captain America zijn het allemaal individualisten. Maar ze zijn dan ook weer telkens individualisten vanwege een andere reden: een vreemdeling van een andere dimensie, vrees om andere mensen pijn te doen, een egocentrische multimiljonair… We worden dan ook getrakteerd op niet alleen gevechten tussen de Avengers en Loki maar de Avengers gaan ook onderling met elkaar op de vuist en dit levert formidabele actiescènes op. Thor vs Iron Man met een tussenkomst van Captain America moet zowat een droomgevecht zijn voor elke fanboy.

Dit brengt mij naar de chemie tussen de karakters. En ik kan je verzekeren de chemie spat van het scherm. Je kan meteen zien dat de acteurs het leuk vinden om met elkaar te acteren. Robert Downey Jr. speelt zijn rol als egocentrische grapjas perfect. Je kan ook meteen de connectie zien tussen de “slimmere” Tony Stark en Bruce Banner. Dit staat in schril contrast tussen de “dommere” Thor en Captain America. Thor en Captain America begrijpen door hun achtergrond heel wat hedendaagse referenties niet. Dit levert hilarische conversaties op.

En dan is dus één van de troeven van deze film. Zowel de humor die je kan terugvinden in de conversaties als de one-liners. Ik kan je tal van voorbeelden geven die de hele zaal liet lachen. Ik ga dit uiteraard niet doen want ik wil jullie plezier niet verknallen. Maar ik kan me toch niet inhouden en breng één van mijn favoriete quote’s uit de film.

– “Loki is a madman”
– “Watch what you say about him. He is still my brother”
– “He killed 80 people in 2 days”
– “yeah, he is adopted”

Zoals ik eerder zei werd de film zeer goed opgebouwd. De Avengers worden stapsgewijs aan het publiek voorgesteld. Op een bepaald moment in de film is er een scène waarvan je weet dat Iron Man elk moment kan arriveren. Tot dat moment heb je hem nog niet in actie gezien en de spanning stijgt naar dit moment. Plots hoor je de muziek van AC/DC (“Shoot to Thrill“) spelen, kippenvel stond hierdoor op mijn armen toen Iron Man in beeld kwam.

Een tweede moment is wanneer Loki een feestje in Duitsland komt verstoren. Op dit feestje wordt er klassieke muziek gespeeld. Deze muziek wordt gebruikt om de komst van Loki in te luiden. Als Loki daarna volledig losgaat op het publiek wordt de muziek perfect gebruikt ter ondersteuning. Een werkelijk prachtig staaltje van hoe je muziek kan gebruiken in een film.  De scène waarin een aanvankelijk normaal ogend vliegdekschip niks ander dan de Helicarrier is niet alleen een feest voor het oog maar dankzij de muziek is deze scene een ware belevenis!

De beste scène van de film vindt dan weer plaats aan het einde van de film. Als de Avengers in een gevecht verwikkeld zijn met de vijanden volgen we één Avenger in het gevecht. Zodra het gevecht een ander teamlid tegenkomt gaat de camera deze Avenger volgen. Dit blijft doorgaan tot we alle Avengers hebben gehad. Deze scène wordt afgerond met een fantastische visuele grap. Ik denk dat sommige mensen op dat moment letterlijk in hun broek hebben gedaan van het lachen. Deze manier van filmen is zo typisch Josh Whedon (denk maar aan Firefly) en past perfect bij het team-aspect van de film.

De ganse film is als een rollercoaster vol actie en humor met op gepaste tijd even een ademruimte vooraleer we terug vertrekken voor een volgend deel van de film. De referenties naar de comics zijn er gigantisch veel, de one-liners vliegen rond je oren maar je stoort je daar geen moment aan, want alles is perfect in hun rol. De Hulk steelt op een gegeven moment de show met zijn typische karaktertrekken uit de comics. Josh Whedon heeft enkele bekende moves van alle personages in de film verweven die niet alleen knap zijn om te zien, maar vooral een enorm fanservice zijn voor ons comicfans.

Voor als ik nog niet duidelijk genoeg ben geweest: Avengers Assemble en rep je naar de cinema!!!