0
Posted 23/04/2012 by Alterrock in Comics

Review: Avengers #25

“See yonder…the city stands. That is your win.”

Brian Michael Bendis (Jinx, Ultimate Marvel Team-Up) werkt niet alleen mee aan de hoofdreeks van Avengers vs X-Men maar sinds jaar en dag de vaste schrijver van de reeksen Avengers en New Avengers. Het is dan ook niet te verbazen dat hij ook instaat voor de tie-ins van deze series. De volgende tie-in op de lijst is Avengers #25. Walter Simonson (Michael Moorcock’s Multiverse, Thor) is verantwoordelijk voor de art.

Sinds Steve Rogers de Avengers opnieuw heeft samengebracht, gaat het niet echt van een leien dakje. Eerst moesten ze afrekenen met Kang, the Conqueror. Daarna kwamen er interne geheimen boven water toen de Hood enkele geheime en gevaarlijke gems wist te stelen. Uiteraard mogen we het Fear Itself-event niet vergeten en als dat alles niet genoeg is, wist Norman Osborn te ontsnappen uit één van de strengst bewaakte gevangenissen. Dit terwijl hij onder toezicht van de New Avengers stond. Osborn wist niet alleen te ontsnappen maar hij had ook meteen een plan klaar om de Avengers zwart te maken in de ogen van de publieke opinie. En hij slaagde hier ook wonderwel in. Uiteindelijk wisten de Avengers en New Avengers Osborn wel te verslaan maar de terroristische groepering A.I.M. — waarmee Osborn samenwerkte — wist te ontsnappen. A.I.M. ofwel Advanced Idea Mechanics is een groepje van briljante wetenschappers die afwillen van de regering en de wetenschap (dus eigenlijk zichzelf) willen laten regeren over de wereld.

Nu Captain America oog in oog staat met de X-Men moet hij terugdenken aan de gebeurtenissen vlak nadat Osborn werd verslagen. Inderdaad, dit is alles wat deze comic met Avengers vs X-Men te maken heeft. Anderhalve pagina van actiebeelden en daarna niks meer tot het allerlaatste prentje. De link naar Avengers vs X-Men is eigenlijk niet meer dan een zielige poging om de verkoop van deze comic de hoogte in te krijgen, terwijl het eigenlijke verhaal in deze comic meer een nasleep is van de vorige verhaallijn over de ontsnapping van Osborn. In ieder geval zien we hoe Captain America zich afreageert op een paar trainingsrobots. Hij zit verveeld met de kritiek die hij van de media krijgt. Tevens heeft de publieke opinie zich tegen hem gekeerd. Verschillende pogingen van Iron Man en Thor om hem gerust te stellen, helpen ook niet. Hij wil graag een zuivere overwinning laten optekenen. Als de Protector de locatie van de overgebleven A.I.M.-leden weet te vinden, is dit de kans voor Captain America om die overwinning binnen te halen.

Het verhaal geschreven door Bendis is een goed op zichzelf staand verhaal en zou uitstekend zijn geweest als afsluiter van de vorige verhaallijn maar als tie-in slaat het werkelijk nergens op. Bendis weet goed weer te geven wat de druk van de job die Rogers als hoofd van S.H.I.E.L.D. heeft, doet met een mens. Zelfs een supersoldaat als Captain America, staat op het punt om te kraken onder de druk en kritiek.

De art van Simonson is niet meteen de stijl die mij ligt. Het sketchy en soms ongedetailleerde werk geeft soms een onafgewerkte indruk. Het probleem bevindt zich vooral bij de achtergrondfiguren. Maar dit is slechts een persoonlijke mening en smaken verschillen nu eenmaal.

Als je de Avengers vs X-Men-serie volgt, kan je deze tie-in gerust overslaan. Het levert namelijk niets extra aan het hoofdverhaal. Als je de vorige verhaallijnen van de Avengers al volgde, is deze comic zeker een aanrader om een mooi einde te breien aan deze verhaallijnen.