2
Posted 21/04/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: The Amazing Spider-Man – Hooky

M-Marandi Sjörokker… Who are you? How do you know me??

Veel Amerikaanse comicmakers hadden eind jaren ’70 voor het eerst kennisgemaakt met de Europese strip via het blad Heavy Metal. Het materiaal sloeg in als een bom. Niet alleen vanwege de grote variatie aan genres die onderdak vonden in dit blad, maar ook vanwege de hoge productiewaarden. De Amerikaanse comicuitgevers drukten hun waren nog steeds op goedkoop krantenpapier met dezelfde simpele vierkleurendruk. En dan waren daar ineens de Europeanen met hun grotere pagina’s, het duurdere papier en het rijkere kleurenpalet.

Begin jaren ’80 startte Marvel daarop een collectie graphic novels waarin superheldencomics uitgebracht werden die net iets hogere productiewaarden hadden dan de gemiddelde Amerikaanse comic. Het waren albums.

Het verhaal Spider-Man: Hooky is nu herdrukt. Dat kon ik niet laten liggen. Dit verhaal verscheen oorspronkelijk in 1986 als Marvel Graphic Novel #22. Het eerste wat opvalt is natuurlijk het goedkopere formaat. Het is een reguliere, dikkere comic die helaas ook een stuk kleiner is dan een album. Dat is jammer want het hypergedetailleerde tekenwerk van Berni Wrightson (Swamp-Thing, Frankenstein) is echt gemaakt voor het grotere formaat. Toch ziet het er ook nu nog prima uit.

Het verhaal is van de hand van Susan K. Putney. Deze dame was lang de schrijfpartner van de bekende schrijver Dean Koontz. Ze schreef vooral fantasyboeken. In feite is deze Spidey-comic ook een fantasyverhaal. We beginnen deze comic in een steegje. Spider-Man stuit op een drietal criminelen die bezig zijn met een inbraak. Hij rekent vrij snel met ze af. Ondertussen probeert een buurtbewoner zijn camera te stelen. Hij wordt gestopt door een meisje dat hem wat sneeuwballen in zijn gezicht smijt. Het meisje heeft een vreemde band met Spidey. Ze noemt hem Peter Parker en zegt hem dat hij oom Ben de groeten van haar moet doen. Dan is ze weg. De webslingeraar schrikt zich rot. Later komt hij haar weer tegen en ze neemt hem mee naar haar dimensie. Het meisje stelt zich voor als Marandi Sjörokker, ook wel bekend als The Spindrifter. Ze is een tovenares die al heel lang 12 jaar oud is. Ze moet het opnemen tegen haar Bane: een soort profetie annex monster dat haar achternazit en dat ze moet verslaan om door te kunnen gaan met leven. Ze wil iemand bij zich hebben. Als Marandi wordt verslagen door haar Bane dan wil ze dat er iemand is die haar zal herinneren.

Wat volgt zijn een flink aantal pagina’s vol doldwaze avonturen in vreemde omgevingen, met vliegende poncho’s en een monster dat na zijn dood terugkeert als iets sterkers.

Het is 26 jaar na dato nog steeds een uniek verhaal. Het is Spider-Man, maar dan in een sprookje. Het schrijfwerk van Putney is nog steeds van een ongeëvenaarde kwaliteit. Ze heeft zich duidelijk verdiept in de rijke geschiedenis van Spider-Man. Als je een liefhebber bent van het personage, dan kun je haast niet anders dan ontroerd zijn door de band tussen Marandi, Peter Parker en oom Ben. Doordat het verhaal zich afspeelt in een fantasiewereld heeft het de tand des tijds goed doorstaan. Alleen Spider-Mans duidelijke betrekking als fotograaf en de outfit van Marandi (beenwarmers… yuck!) herinneren eraan dat dit verhaal uit de jaren ’80 stamt.

Noem je jezelf een fan van Spider-Man, maar heb je dit verhaal niet gelezen? Doe jezelf een plezier en haal het in huis. Je krijgt er geen spijt van!

Klik op de plaat om het te vergroten