0
Posted 21/04/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Prophet #24

“Sporadically the girl appears to guide. Once through days of darkness.”

Met ingang van deze Prophet #24 heeft Farel Dalrymple (Omega the Unknown) de tekenpen overgenomen van zijn voorganger Simon Roy (Jan’s Atomic Heart). De gevolgen zijn direct zichtbaar. Het tekenwerk is een stuk realistischer en de decors zijn erg gedetailleerd geworden. Nu waren de decors altijd al belangrijk in deze serie, maar Roy, de tekenaar van de eerste arc, tekende een stuk soberder. Zelf heb ik niet echt een voorkeur voor een van de stijlen. Maar ik kan me wel voorstellen dat mensen de stijl van Dalrymple een stuk aantrekkelijker vinden.

Sommige dingen zijn wel hetzelfde gebleven. Brandon Graham (King City) schrijft wederom een verhaal dat draait om de reis en minder om het doel. De omgeving zorgt er in dit geval voor dat nieuwe lezers zo kunnen instappen. John Prophet wordt wakker in een verlaten ruimtestation. Er is een ramp of ongeluk gebeurd, want het is een grote puinhoop. Er liggen overal lijken van de bewoners van het station. Er verschijnt een virtueel meisje op het toneel, die onze held te hulp roept. Ze deed me denken aan de virtuele Alice-computer in de Resident Evil-film.

Er volgt een tocht van vele weken door het ruimtestation. Tijdens deze tocht komt Prophet weer vele gevaren tegen en wordt hij geteisterd door het giftige klimaat dat er in het station hangt. Resident Evil is uiteindelijk niet de enige film waarnaar gewezen kan worden. De hele setting van het verlaten ruimtestation doet me nog het meest denken aan Alien. Het idee dat je alleen bent, ergens in de ruimte. Er is een gevaar wat op je loert en je moet een eindpunt binnen een bepaalde tijd bereiken. Eenvoudige concepten waar iedereen wel zijn gading in kan vinden.

Ik val in herhaling maar dit blijft een van de meest originele comics die momenteel door een grote comicsuitgever worden gepubliceerd. En ik respecteer Rob Liefeld (Youngblood, Deadpool) vanwege het feit dat hij dit wil betalen.