0
Posted 19/04/2012 by Arno in Comics

Review: Daredevil – Season One (Antony Johnston/Wellinton Alves)

“My father always told me to not be afraid”

In Marvel‘s Season One-lijn van graphic novels worden de oorsprongsverhalen van de grootste helden van de uitgeverij uit de Silver Age opnieuw verteld en in een modern jasje gestoken. Deze Season One-verhalen zijn dus — for all intents and purposes — de nieuwste officiële origine voor het hedendaagse Marvel-universum. Eerder kregen we zo al nieuwe interpretaties van de bekende oorsprongsverhalen van de Fantastic Four en de X-Men te zien. Deze maand is het de beurt aan Matt Murdock, de blinde advocaat uit Hell’s Kitchen wiens verdere zintuigen zijn verscherpt tot een bijna bovenmenselijke precisie, die zijn nachten vult als de gemaskerde superheld Daredevil, The Man Without Fear! Daredevil: Season One is van de hand van schrijver Antony Johnston (Shadowland: Blood on the Streets, Wasteland), die voormalig Daredevil-schrijver Andy Diggle bijstond in zijn run op het personage, en tekenaar Wellinton Alves (Nova, War Machine).

Daredevil werd gecreëerd door Stan Lee (Fantastic Four, Spider-Man) en tekenaar Bill Everett (Sub-Mariner), met input van Jack Kirby (Fantastic Four, Thor), en verscheen voor het eerst in Daredevil, The Man Without Fear #1 uit 1964. Dit betekent dat hij één van de latere creaties was uit Marvel’s Silver Age. Dat merk je ook al snel in deze graphic novel, want wanneer Matt zijn publieke debuut maakt als superheld, wordt hij al meteen vergeleken met verschillende andere superwezens die rond die tijd ook voor het eerst in New York City rondvliegen. In het begin van Daredevil – Season One is er inderdaad nogal veel sprake over een zekere webslingeraar, die later DD’s beste vriend in de superheldengemeenschap zal worden.

We krijgen niet alleen een moderne hervertelling van Daredevil #1, maar meteen van de eerste zes issues van de reeks. Deze periode staat gekend als de tijd toen DD nog rondslingerde in zijn geel-rode pak, in tegenstelling tot zijn volledig rode kostuum dat pas in issue #7 verscheen (alsook op het einde van deze graphic novel). Matts oorspronkelijke pak ziet mij er inderdaad nog steeds uit als een kostuum dat duidelijk enkel gemaakt kan zijn door een blinde man (Zing!), maar, toegegeven, de klassieke look heeft zijn fans en heeft ook een diepere connectie tot Matt’s vader: Battlin’ Jack Murdock, een bokser die door een bende gangsters werd vermoord.

In sneltempo worden we doorheen de eerste zes issues van Daredevil volume 1 gestuurd. We zien hoe de jonge Matt zijn krachten verkrijgt (en zijn zicht verliest) en later als DD de moordenaars van zijn vader confronteert, alsook zijn eerste gevechten met vijanden als The Owl, Purple Man, The Matador, Mr. Fear, Electro en The Enforcers. Doorheen dit alles worden we ook voorgesteld tot Matt’s beste vriend en collega Foggy Nelson, waarmee hij de advocatenfirma Nelson & Murdock uitbaat, en natuurlijk zijn secretaresse en liefdesinteresse Karen Page. De opzet en uitwerking van dit alles deed me echter veel te hard denken aan de miniserie Daredevil: Yellow uit 2001-2002 door Jeph Loeb en Tim Sale (Batman: The Long Halloween), een eerdere hervertelling van Daredevil’s eerste jaar als superheld. Terwijl Daredevil: Yellow zich focuste op de ontluikende romance (alsook de tragische afloop hiervan) tussen Matt en Karen, is zowat het enige nieuwe dat Season One ons levert een vrij povere nieuwe subplot rond een priester uit Hell’s Kitchen.

Schrijver Antony Johnston levert echter wel een interessante kijk in de gedachten van Daredevil wanneer hij zijn eerste stappen (en dat met vallen en opstaan) zet in de superheldenwereld. De tekeningen van Wellinton Alves zijn vrij klassiek en duidelijk, maar toch laat hij af en toe een steekje vallen in zijn close-ups. Ook betrapte ik hem er af en toe op dat hij voor Daredevil een Batmanpose van Jim Lee (Batman, Justice League) lijkt over te nemen (inclusief die verrekte waterspuwers!). Desalniettemin ziet Daredevil: Season One er alweer goed uit en levert het ons een mooie introductie tot Matt Murdock en de zijnen.

Als extra comic (en tweede instappunt) krijgen we de nieuwste Daredevil #1 voorgeschoteld door Mark Waid (Kingdom Come), Paolo Rivera (Mythos) en Marcos Martin (Batgirl: Year One). Dit is inmiddels al de derde nieuwe nummer 1 voor het personage, waarin Daredevil terugkeert naar zijn superheldenroots en lijkt te ontsnappen aan de steeds grimmiger wordende verhaallijnen van de laatste jaren. Een review van de eerste bundel van deze reeks kan je hier nalezen.

Daredevil: Season One is zeker geen mis verhaal en alweer een geweldig instappunt voor nieuwe lezers, maar moet spijtig genoeg onderdoen voor eerdere hervertellingen van Daredevils origineverhaal, vooral wanneer je het vergelijkt met het in mijn ogen veel betere Daredevil: Yellow. Ook lijkt Daredevil me niet meteen hét personage dat dringend toe was aan alweer een hervertelling van zijn roots. In tegenstelling tot pakweg de zeer sterk door de periode van de Koude Oorlog geïnspireerde origins van de Fantastic Four en de Hulk, is de oorsprong van Daredevil niet gebonden aan één bepaalde tijdsperiode en hoeft hij in feite dus geen update. Volgende maand is het dan weer de beurt aan Marvels bekendste oorsprongsverhaal aller tijden, wanneer niemand minder dan Spider-Man de Season One-behandeling krijgt.