0
Posted 16/04/2012 by Yann in Comics
 
 

Rechtszaak over Smallville: WB betaalde zichzelf

De laatste keer moet toch alweer enkele weken geleden zijn, dus het werd weer eens tijd voor een nieuwe rechtszaak uit comicland. Dit keer gaat het over Smallville, de reeks over de jonge jaren van Superman. Een rechtszaak die twee jaar geleden werd aangespannen — door de producers van de reeks tegen verscheidene divisies van Time Warner en de televisienetwerken — kreeg vorige week een nieuwe wending.

In 2010 werden Time Warner, The WB Television Network en The CW voor de rechter gedaagd door de bedenkers van Smallville, Alfred Gough en Miles Millar, samen met het productiebedrijf Tollin/Robbins Productions. De makers van de reeks zouden miljoenen dollars misgelopen zouden zijn door zogenaamde “verticale integratie”. Het is een behoorlijk technisch verhaal, maar we trachten de zaken even op een rijtje te zetten.

Foto: The CW, via The Hollywood Reporter

Warner Bros. Television (WBTV) is de divisie van Warner Bros. Entertainment (WBE) die Smallville produceerde (samen met Tollin/Robbins). WBTV verkocht de uitzendrechten voor de serie aan The WB (een “joint venture” met Tribune Broadcasting, waarin WBE hoofd­aandeelhouder was) en later aan The CW (de opvolger van The WB, een “joint venture” met CBS, waarin WBE de helft van de aandelen bezit). Het bedrag waarvoor dat gebeurde was volgens de aanklagers veel te laag, waardoor ze pakken geld aan hun neus zagen voorbijgaan. De klacht werd deels onontvankelijk verklaard door de rechter, omdat de makers en de co-producers niet in een “joint venture” zaten met WBTV. In het contract is slechts sprake van een “venture”. Als dat op juridische mierenneukerij lijkt: dat is het ook gewoon.

Volgens The Hollywood Reporter hebben Gough, Millar en Tollin/Robbins nu echter toestemming gekregen van de rechter om hun aanklacht te amenderen. Ze hebben namelijk ontdekt dat ze op nog een andere manier een deel van de winst misliepen. En wel omdat WBTV vijf procent van de winst aan DC Comics gaf voor het gebruik van het personage Superman (waarop DC de rechten bezit). DC werd hier door Warner Bros. behandeld als een derde partij, maar volgens de aanklagers is de uitgeverij dat niet, want ze is eveneens een onderdeel van Time Warner, het mediaconglomeraat waarvan Warner Bros. deel uitmaakt.

Oftewel: Warner Bros. betaalde zichzelf voor het gebruik van Superman, ten koste van de bedenkers en co-producers. Hun verlies wordt berekend op meer dan 13,4 miljoen dollar. Over de eigendomsrechten op Superman loopt daarnaast overigens nog een andere langdurige rechtszaak tussen DC Comics en de erven van Jerry Siegel en Joe Shuster, de scheppers van het personage.

De zitting in de zaak rond Smallville is gepland voor 9 oktober, maar zou weleens vertraging kunnen oplopen. De zaak rond de auteursrechten op Superman komt wellicht opnieuw voor eind dit jaar, maar mogelijk pas begin volgend jaar. Hoe dan ook: er wordt in comicbookland weer duchtig ruzie gemaakt over centjes. Het zou best kunnen dat Warner en DC in de komende maanden stevig wat geld mogen ophoesten. Wat de gevolgen zijn voor het nieuwe seizoen van Smallville in comicvorm en voor de Supermanfilm The Man of Steel is vooralsnog niet duidelijk. Wij blijven het natuurlijk volgen.

Comments

comments


Yann

 
avatar
Eindredacteur, recensent en nieuwsposter Popcultuurliefhebber in het algemeen en comiclezer in 't bijzonder