0
Posted 14/04/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Secret #1

“Friskyboy15 isn’t a password, Mr. Ames. It’s a personality disorder. Sit down.”

Een man wordt in zijn huis overvallen. Nadat hij hem heeft afgetuigd vertelt de overvaller de man dat hij niets had kunnen doen om hem buiten te houden. Daarna trekt hij een tand uit de mond van het slachtoffer en verdwijnt. Een raad van bestuur van een groot bedrijf krijgt van een zekere Mr. Miller te horen dat hun beveiliging niet deugt. Hij demonstreert hoe zijn assistente de voorbije maand met speels gemak kon binnendringen in het bedrijf en het helemaal kon doorlichten.

Wat hebben deze zaken met elkaar gemeen? Veel meer dan je denkt. Maar wanneer je dat verraadt, dan verraad je ook een van de betere twists in deze Secret #1.

Het klinkt als de plot van een boek van John Grisham. Of de opener van een nieuwe James Bond-film. Toch is het echt de nieuwe comic van Jonathan Hickman (The Nightly News, Fantastic Four) en Ryan Bodenheim (A Red Mass For Mars, Wolverine). Hij bevat veel van de typische Hickman-ideetjes. Nu zullen lezers van Scientific American of welk serieus opinieblad ook veel van deze ideeën herkennen. De manier waarop Hickman ze toepast creëert de meerwaarde. Veel van deze ideeën worden tussen neus en lippen door genoemd en we zullen ze waarschijnlijk niet meer terugzien. Toch zeggen ze iets over de wereld van het verhaal. En het zorgt er tevens voor dat je deze 32 pagina’s tellende comic niet in vijf minuten uit hebt.

Het grafische deel van deze comic mogen we niet vergeten. De cover springt er meteen uit. Je ziet een foto van een stel opvallend witte tanden in een harige (?) mond. Eerste gedachte: Eeeew! Maar je kunt zeggen wat je wil: de cover valt op… Bodenheims tekenwerk is ook prima — competent, al is het hier en daar ook wat stijfjes. Ik ben ook wel te spreken over het kleurgebruik in deze comic. Er wordt redelijk consequent met één kleur gewerkt. Elke locatie heeft zijn eigen kleurensetting. Bevindt de scène zich in de privé-omgeving van een van de personages? Dan is de kleur grijs. Is het binnen een bedrijf? De kleur is bruin. Wanneer er geweld wordt gebruikt dan sijpelt de kleur rood door in de scène. Cliché. Maar het werkt goed.

Secret #1 is wederom een prima eerste deel van een Hickman-comic.