0
Posted 10/04/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Fatale #4

“But he finally understood something about Josephine. And he craved her because of it. Because she could make him stop seeing his dead wife.”

Ik zal nog één keer de opzet van deze comic uitleggen. Er zijn twee mannen, Nicolas en Hank. Nicolas bevindt zich in onze wereld. Hank is de hoofdpersoon uit een boek dat Nicolas heeft bemachtigd. Een belangrijke rol in het boek is weggelegd voor een vrouw, Josephine genaamd. Deze vrouw is ook een bekende van Nicolas. Ze lijkt de brug tussen onze wereld en de wereld van het boek te zijn. En er zitten de duistere wezens achter haar aan. Maar waarom?

In het vorige nummer lieten we Hank achter in handen van de politie. Die verdenken hem van de moord op zijn eigen vrouw. We weten natuurlijk dat hij onschuldig is en de politie gaat mee in dit verhaal. Al valt hen wel op dat hij iets verbergt. Wie dat zeker weet is Booker, de man van Jo, die een deal sloot met de duivel om zijn leven te redden.

Booker komt sowieso onder een vergrootglas te liggen. Ed Brubaker (Daredevil, Captain America) maakt van hem een wat tragisch persoon. Waar wij alleen de schetsen zien ziet Booker ook het papier. Doordat hij dus ook allerlei wezens uit andere dimensies ziet beseft hij hoe nietig hij is. Dat verklaart zijn wat fatalistische instelling. Zal hij Jo laten gaan zodat ze Hank (of wie dan ook) kan najagen? En zou Hank dat nog wel willen?

Josephine is met recht de femme fatale. Ze is een levende vortex die alle mensen om haar heen met zich meetrekt. Ik, de lezer, hoor daar zeker bij. Met elk deel van Fatale dalen we af in de zompige diepten van deze wereld. Tot nu toe weten Brubaker en Sean Philips (Sleeper, Criminal)  me te boeien. Terwijl ze eigenlijk nog steeds midden in de opbouw van hun verhaal zitten. Als ze in dit prille begin nu al dit niveau halen, wat wordt het dan als het hele spel staat?

Ben je meer een trade volger? Klik dan hier!