0
Posted 07/04/2012 by Yann in Comics

Advance Review: Saga #2 (zonder spoilers)

“I lay down my weapon as a gesture of good faith… Please, may my family pass in peace?”

Cover voor Saga #2

Het is zo’n drie weken na het verschijnen van het eerste deel van Saga door Brian K. Vaughan (BKV) en Fiona Staples. Voor mij heb ik reeds een digitaal exemplaar van het volgende week te verschijnen tweede hoofdstuk. Ik voelde enige aarzeling om eraan te beginnen, want het eerste nummer had me overdonderd. Misschien had ik me te zeer laten meeslepen door de schaal en de smeltkroes van ideeën… Kan Saga #2 bevestigen?

Daar kan ik volmondig “ja” op antwoorden. Ik mocht mijn twijfels snel weer opbergen. In een mum van tijd was ik – tot mijn verwondering en spijt – al door de comic heen. Hij is natuurlijk maar half zo lang als het vorige, maar ongemerkt was ik weer helemaal in de flow van het verhaal gezogen. De laatste pagina kwam dan ook veel te vroeg. Saga #2 wordt wel minder grootschalig aangepakt dan het introductienummer. De hoofdmoot van het verhaal bestaat uit slechts enkele scènes, waarvan het merendeel zich afspeelt in het oerwoud van Cleave. Het is net genoeg voor wat stevige spanning, wat liefde, en wat intrige (en een stevige cliffhanger). En net genoeg om te blijven hongeren naar het volgende deel.

Het verhaal opent met een gesprek tussen The Will, de huurling die vorige keer achter de hoofdpersonages Marko, Alana en hun pasgeboren dochtertje aan gestuurd werd, en zijn agent.

Hij/zij (ik weet niet helemaal hoe het zit met het geslacht van zeepaardachtige aliens) informeert hem dat de klant nog iemand anders heeft ingehuurd: The Stalk. Bij het horen van die naam lijkt The Will de jacht voor bekeken te houden: “If The Stalk is on their trail… those kids are already dead.”

Dit soort zinnetjes zijn een beetje een gemeenplaats geworden, waardoor je het gemakkelijk afschrijft als gebluf. Het zou me niks verbazen als BKV dat expres deed, want de onthulling van The Stalk was een kleine schok, gevolgd door een grotere schok (waarbij ik letterlijk even terugweek van het scherm). Zonder te veel weg te willen geven: het is een geweldig design van mevrouw Staples.

Er wordt nog enkele pagina’s de tijd genomen om de Robotprins te volgen. Het is een personage waar je moeilijk hoogte van krijgt, door het ontbreken van een gezicht. Maar het is duidelijk dat er meer met hem aan de hand is. Ik ben zeer benieuwd naar het achtergrondverhaal bij de flitsen op zijn beeldscherm.

Maar centraal staan nog steeds Marko en Alana. Hun relatie en persoonlijkheid worden hier wat verder uitgediept, waarbij het prachtige tekenwerk de voornaamste rol speelt. De sprekende gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal  (ook bij de bizarre wezens die we te zien krijgen) verlenen de dialogen extra geloofwaardigheid. Daardoor voel je, na amper twee nummers, al echt mee met de hoofdpersonages. Ik durf ook  al met grote zekerheid te zeggen dat Staples in heel wat eindejaarslijstjes zal opduiken.

In het kort: hoofdstuk twee bevestigt de indrukken van het eerste deel. Saga is inventief, spannend, geloofwaardig en prachtig vormgegeven. Wie Saga #1 in huis haalde, raden we aan om te blijven lezen. Alle anderen moeten dit nummer óók in huis halen, en zorgen dat ze de tweede of derde druk van het eerste nummer niet missen. Dit team verdient je steun!