1
Posted 17/03/2012 by Arno in Comics

Review: Avengers Assemble #1

“The new Avengers Tower is open for business”

Met de release van Avengers Assemble #1 begint Marvel ondertussen al aan een vijfde ongoing reeks omtrent Earth’s Mightiest Heroes. Deze reeks wordt strategisch net een maandje voor de release van de film uitgebracht en bevat uiteraard meteen ook dezelfde sterrencast als Marvel‘s nieuwste blockbuster: Captain America, Iron Man, Thor, Hawkeye, Black Widow en de Hulk. Kortom, Avengers Assemble wordt bedoeld als reeks voor de nieuwe lezers die in de hype rond de film weleens een comic willen proberen. Schrijver van dienst is jarenlange Avengers-goeroe Brian Michael Bendis (of wat had je gedacht?), al zal het ditmaal wel de laatste keer zijn dat de schrijver een nieuwe Avengers-reeks uit de grond stampt. Voor de tekeningen wordt Bendis bijgestaan door zijn kompaan van Ultimate Spider-Man en Mighty Avengers, Mark Bagley.

Een op nieuwe lezers voorziene reeks omtrent een superheldenteam van dit kaliber impliceert zoals gewoonlijk een terugkeer naar een herkenbare status quo. Terwijl de reguliere Avengers en New Avengers in hun aparte reeksen hun oorlog met Norman Osborn stilaan afronden (met alle gevolgen vandien), zien we in het begin van deze Avengers Assemble dat alles weer koek en ei is met Marvel’s finest en hun relaties tot het grote publiek en elkaar. Tony Stark, ook gekend als Iron Man, opent een nieuwe Stark Tower – die verdacht veel lijkt op die uit de meest recente Avengers-filmtrailer – in het midden van New York City, Captain America stelt een nieuw team samen, en een nieuwe dreiging doet zich voor. Ditmaal keert de Zodiac terug, een machtige terroristische organisatie waarvan de identiteit van zijn leden gebaseerd werd op sterrenbeelden.

The Avengers hun nieuwste stulpje

Ook al maken enkele New Avengers zoals Spider-Man en Wolverine een kleine cameo in dit nummer, toch worden we voornamelijk opnieuw voorgesteld aan de zeven filmsterren, en dat zonder al teveel continuïteitsbagage. Thor bijvoorbeeld, is in zijn eigen reeks nog volop aan het terugkeren uit de dood, en ook de Hulk is in zijn eigen serie momenteel gescheiden van (en zwaar in conflict met) zijn alter ego Bruce Banner, maar in deze issue wordt hier nauwelijks een woord over gerept. Thor staat wederom zij en zij met Iron Man en Cap alsof hij nooit is weggeweest en de Hulk lijkt alweer omgetoverd te zijn tot zijn dommere maar complete zelf. Op zich is dat zeker niet slecht voor nieuwe lezers, maar voor langdurige Avengers-fans kan de issue hierdoor een beetje aanvoelen als onnodig fillermateriaal. Ja, er is een nieuwe dreiging, maar ook deze lijkt verre van zo interessant te zijn als de recente, redelijk sterk opgebouwde terugkeer van Norman Osborn, of de aanloop naar het grote Avengers Vs X-Men-event dat alle andere Avengers-reeksen in de komende maanden zal domineren. Avengers Assemble — de enige Avengers-reeks die niet mee zal doen aan AvX — is dus momenteel zo’n beetje de vreemde eend in de bijt. Of eerder het lelijke eendje dat niet mag meespelen met de rest.

De hele issue werd min of meer volgens het boekje gedaan. Het is leuk om te zien hoe Mark Bagley in zijn flashy stijl opnieuw de Avengers weergeeft en Bendis houdt zijn typische banter tot een minimum. Toch blijf ik — als langdurige Avengers-lezer — wat op m’n honger zitten. De actie is pijlsnel, maar toch krijg je niet het gevoel dat er veel gebeurt. Ook de cliffhanger kon een pak beter (deze deed me een beetje denken aan enkele vrij inspiratieloze en abrupte cliffhangers uit DC’s New 52) en het is overduidelijk dat deze reeks niet meer is dan gewoon een poging om extra comics rond de film te verkopen (zo hebben ze zelfs een korte cameo van een Amerikaanse legergeneraal genaamd Whedon).

Bendis en Bagley zullen gedurende deze eerste arc de nieuwe opstelling van het team herintroduceren, ver van al het ander geweld in het Marvel-universum. Voorlopig lijkt de reeks voor langdurige lezers echter een tikkeltje overbodig. Toch heeft de geschiedenis ons geleerd dat de nieuwe reeksen zoals deze, die gestart worden rond Marvels blockbusterfilms (denk maar aan Invincible Iron Man, The Mighty Thor en het nieuwste volume van Captain America), na hun eerste arc uiteindelijk wel de allerbelangrijkste in hun respectieve franchises worden. Avengers Assemble heeft dus zeker nog potentieel, met zo’n sterrencast zou je voor minder, maar Bendis en Bagley zullen in de komende delen nog sterk uit hun pijp mogen komen om deze eerste verhaallijn ietwat memorabel te maken en de reguliere Avengers-reeks naar de kroon te steken.