0
Posted 15/03/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Fatale #3

“On the streets of downtown Fresno, He didn’t even notice, how every man turned to watch her pass by.”

In de eerste twee issues van Fatale kregen we een uitgebreide kennismaking met de werelden waarin deze reeks zich afspeelt. De ene wereld is vergelijkbaar met de onze. Nicolas Lash, de hoofdpersoon, verliest door omstandigheden zijn been. De enige aanwijzing die hij heeft is een mysterieus manuscript dat hij via de erfenis van een kennis van zijn vader in handen kreeg. De andere wereld is de wereld van het manuscript zelf. Het verhaal dat hierin staat biedt aanknopingspunten voor Nicolas om iets te begrijpen van zijn huidige situatie.

Dan is daar ook nog een mysterieuze vrouw. Deze dame speelt een rol in het manuscript en in de echte wereld. Maar, het manuscript stamt uit de jaren ’50 van de twintigste eeuw. Hoe kan deze vrouw dan nog steeds zo jong zijn?

We zijn dus aanbeland in het derde deel van deze serie. Er wordt nog steeds geschakeld tussen de normale wereld en de wereld van het manuscript, maar we worden als lezer nu geacht om al bekend te zijn met beide omgevingen.
We beginnen in onze wereld. Nicolas betreedt het huis van de overleden vriend van zijn vader. Dat is helemaal overhoop gehaald door de gangsters die op zoek waren naar het manuscript. Hij heeft het en eigenlijk kan hij er niet veel mee. De vraag is waarom de schrijver van dat alles het nooit heeft gepubliceerd?

Hij gaat op onderzoek uit en ontdekt wat hij weten wil. De vrouw van de schrijver is vermoord. En een bepaald aspect van deze daad schokt hem. Is het de daad of de identiteit van de dader?
In de wereld van het manuscript lijkt deze vraag beantwoord te worden. De vrouw duikt weer op en neemt Hank, de hoofdpersoon van het boek, mee op sleeptouw. Ze blijkt bijzondere gaven te hebben die ze heeft ontvangen na een ervaring met zeer duistere wezens. Zodra je dat als lezer ziet, dan besef je ineens dat hij diep in de problemen zit en er misschien wel nooit meer uitkomt…

Ed Brubaker (Sleeper, Daredevil) is een meester van de suggestie. Door op bepaalde momenten iets niet te laten zien, wordt de scène enger. Ook in de tekstkaders worden er veel dingen gesuggereerd. En die hebben een impact op wat je ziet. Het maakt bepaalde gezichtsuitdrukkingen net iets overtuigender. Dat laatste mogen we ook op het conto schrijven van Sean Phillips (Marvel Zombies, Criminal). Je kan eigenlijk zelden iets negatiefs melden over deze tekenaar. Het is een vakman die altijd werk van een bepaalde kwaliteit levert. Zijn tekenstijl is misschien niet het meest commercieel in het oog springend werk, maar het is verdomd goed. Zijn mensen hebben een eigen uiterlijk en lichaamstaal. De scènes worden goed en duidelijk in beeld gebracht. Je vraagt jezelf nooit af wat er aan het gebeuren is, en daar is natuurlijk helemaal niks mis mee.

In de bijlage meldt Brubaker  dat Fatale de meest succesvolle comic is die hij en Sean Phillips samen hebben gemaakt. Doordat de verkopen goed zijn zit het er dus dik in dat we de hele rit gaan kunnen uitzitten. Het is de bedoeling dat er ongeveer 15 issues van Fatale zullen verschijnen. Ik vind dat allemaal wel prima.