2
Posted 29/02/2012 by Yann in Comics
 
 

Nieuw van Image: Jupiter’s Children van Mark Millar en Frank Quitely

Begin deze week konden we jullie een lijstje presenteren van nieuwe reeksen waarmee Image Comics het creator-owned offensief tegen de mainstream inzet. Gisteren boden we een eerste inkijk op Bedlam, de nieuwe titel van Nick Spencer (Morning Glories) en Riley Rossmo (Rebel Blood), vandaag kunnen we wat meer vertellen over de samenwerking tussen Mark Millar (Kick-Ass, Civil War) en Frank Quitely (All-Star Superman, We3).

Het nieuws komt andermaal van onze collega’s bij Comic Book Resources (CBR), met wie Mark Millar in een exclusief interview vorige maand al sprak over de reeks, die Jupiter’s Children zal heten. Millar verstaat als geen ander de kunst om een hoop te vertellen, en toch weinig weg te geven. Het is een tactiek die Image zeker nog van pas zal komen in de volgende maanden. We pikken het belangrijkste er even uit.

Millar vertelde CBR dat het boek qua stijl en toon behoorlijk zal verschillen van werken als Kick-Ass en Supercrooks. Het wordt grootser en epischer, tegelijk vreemder maar met een grote mainstream appeal, zei hij. Net als zijn collega’s barst Millar alweer van ambitie. Hij is er zeker van dat deze reeks gemakkelijk een verkoop van 100.000 exemplaren zal halen. “Dit is mijn Star Wars,” voegde hij eraan toe. Vreemd genoeg denkt hij er echter nog niet over om het project naar het witte doek te laten vertalen.

Hij trekt de vergelijking met Star Wars nog verder door: Jupiter’s Children moet een epos worden dat qua schaal de grote crossover events van Marvel en DC naar de kroon steekt, zonder de problemen die met een jarenlange continuïteit en achtergrondgeschiedenis gepaard gaan: “In zekere zin is het beter om een event van nul te beginnen, omdat niemand 500 nummers van The Flash of wat dan ook moet lezen om te begrijpen wat er gaande is.”

Mark Millar

De hoofdpersonages in het verhaal worden de kinderen van de oude superhelden in het universum. De nieuwe generatie kan niet opleven naar de grootse erfenis van hun ouders. Ze zijn overgepriviligeerd, vergooien hun talent en tonen geen greintje altruïsme. Wij horen daar echo’s in van de DC-klassieker Kingdom Come, maar Millar houdt het op Shakespeare, met name King Lear. “Ambitieus” is het minste dat je daarvan kan zeggen. Een andere vergelijking die hij gebruikte om de dynamiek tussen de personages te illustreren, was Paris Hilton, de erfgename van het Hilton-imperium, maar niet van de drive en het talent dat nodig was om dat hotelketen op te bouwen, aldus Millar.

Ik had overigens eerlijk gezegd niet gedacht dat ik Shakespeare en Paris Hilton ooit in één paragraaf naast mekaar zou zetten, maar daar heb je het dus.

Millar is zich ook al een tijdlang bewust van de internationalisering van de comicsindustrie (zoals ook al te horen viel in het interview dat Malkavian vorig jaar op Kapow! Comic-Con afnam). Daarnaast is een meer realistische insteek geen onbekend gegeven in zijn werk. Die trends zullen zich in Jupiter’s Children verderzetten. Het verhaal opent in Frankrijk aan het begin van de twintigste eeuw, een woelige periode (Millar vernoemt onder meer de Russische Revolutie en de Wall Street Crash), om daarna naar het heden te springen. Hier bestaat de achtergrond uit de wereldwijde economische crisis, de spanningen in de Eurozone, de opkomst van China als economische supermacht (en de sociale mistoestanden die daarmee gepaard gaan) en de Arabische Lente. Millar benadrukte het nog eens:

“Dat is de rode draad die in de achtergrond loopt, en daarbovenop krijg je een massief avonturenverhaal met buitenaardse wezens en robots en verbazingwekkende ruimteschepen en voertuigen en een hele wereld die ik gecreëerd heb met de gebeurtenissen uit de echte wereld in het achterhoofd.”

Ambitieus, of hadden we dat al gezegd? En dat alles begon met de vraag van tekenaar Frank Quitely of Millar eens iets met hem wilde doen. Het ziet ernaar uit dat hij een hoop op zijn bord heeft gekregen. We zullen ongetwijfeld onze ogen stevig de kost kunnen geven: Quitely stelt op dat vlak zelden of nooit teleur. Of het verder allemaal goed afloopt, zal vanaf september blijken, want dan mogen we het eerste nummer in de winkels verwachten. Tot die tijd houden we jullie zeker op de hoogte.

Comments

comments


Yann

 
avatar
Eindredacteur, recensent en nieuwsposter Popcultuurliefhebber in het algemeen en comiclezer in 't bijzonder