1
Posted 27/02/2012 by Cosmonaut in Comics

Review: Ultimate Comics Spider-Man #7

“How did you do it?”

Het lijkt niet makkelijk te worden voor Miles Morales om een balans te vinden tussen zijn nieuw bestaan als superheld-in-spe en zijn persoonlijke leven. Het feit dat hij een tiener is die nog bij zijn ouders woont en door de week op een goed beveiligd internaat zit maakt het er in ieder geval niet simpeler op. Als onze kersverse jonge held op één vraag een antwoord zou willen krijgen dan zou het ongetwijfeld zijn: “Hoe deed Peter Parker het?”

Even leek het erop dat de organisatie S.H.I.E.L.D. hem onder de vleugels zou nemen om hem de kneepjes van het vak bij te brengen. Niet dus. Enkel en alleen omdat Miles zich bewezen heeft tegenover superschurk Electro (en hierbij iedereens hachje gered heeft) besluit Nick Fury hem welgeteld één kans te geven als de nieuwe Spider-Man. Als extra dank hebben ze hem aan zijn knappe Spider-Manoutfit geholpen, maar daar stopt het dan ook. Voor de rest wordt hij aan zijn lot overgelaten.

Dan sta je daar als groentje in de tenue van een superheld. Hoe was je nu eigenlijk zo’n ding? En dan nog zonder dat bijvoorbeeld je moeder het merkt? Probeer het maar eens uit te vogelen, op je eentje, als tiener. Ook de zoektocht naar zichzelf en zijn eigen kunnen komen aan bod in dit nummer. Hoe ga je om me met het feit dat je eigen vader het niet onder stoelen of banken steekt dat hij tegen Spider-Man is? Waarom kan hij niet webslingeren zoals Peter Parker en Spider-Woman? Het wordt nog interessant om samen met Miles en zijn beste vriend Ganke op zoek te gaan naar de antwoorden. In dit nummer is er echter nog iemand op zoek naar antwoorden en het lijkt erop dat hij ze gaat vinden ook. Om te zien hoe dat afloopt zullen we nog moeten wachten tot de volgende issues, al zou het voor Miles verregaande gevolgen kunnen hebben.

Dat schrijver Brian Michael Bendis (Avengers, Moon Knight) zijn tijd wil nemen om het personage van Miles verder uit te diepen is nu wel duidelijk. Hiervoor gaat hij heel dankbaar om met de aanwezigheid van een vader- en moederfiguur. Ook zijn beste vriend Ganke, aan wie hij zijn geheim heeft toevertrouwd, heeft een belangrijke rol te vervullen als steunpilaar. De interactie tussen beide jongens is één van de sterkste punten in het verhaal.

Chris Samnee (Thor: The Mighty Avenger, Captain America and Bucky) is voor de tweede en voorlopig laatste keer tekenaar van dienst. In het vorige nummer wist hij me niet echt te overtuigen, hoewel zijn tekeningen verre van slecht zijn. Dit is vooral te wijten aan het sterke contrast tussen het strakkere tekenwerk van Sara Pichelli (Runaways, Ultimate Comics Spider-Man) die de eerste vijf nummers voor haar rekening heeft genomen, en Samnees lossere stijl. In dit nummer heeft hij me nochtans wel aangenaam verrast. Alle personages blijven erg herkenbaar, iets waar sommige tekenaars nogal last mee kunnen hebben. Actiescènes houdt hij zeer overzichtelijk en hij weet goed het oog van de lezer over de pagina te leiden. Ook het klimmen en klauteren van Spider-Man brengt hij zeer mooi in beeld. Hoewel mijn voorkeur nog steeds uitgaat naar Pichelli, zou ik het niet erg vinden om af en toe Samnee als inspringend artiest te hebben, zodat Pichelli wat extra tijd krijgt haar nummers af te werken. Ze is in ieder geval volgende maand weer van de partij om het tekenwerk voor issue #8 te verzorgen.

Doorheen de jaren hebben we Peter Parker zien openbloeien in zijn rol als Spider-Man. Nu is het de beurt aan Miles en voorlopig lijkt het erop dat hij alles in zich heeft om een waardige opvolger te worden.