1
Posted 23/02/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Prophet #22

Without the pax John has weeks of walking ahead of him across this graveyard of fallen giants.

Dat deze nieuwe incarnatie van Prophet mijlenver is verwijderd van de oorspronkelijke serie uit de jaren negentig werd ons overvloedig duidelijk gemaakt. En na het lezen van Prophet #21 kon ik niet anders dan concluderen dan dat de comic ruimschoots voldeed aan deze hype. Zo was er vrij weinig actie en helemaal geen spandex. We volgden de held John Prophet nadat hij wakker wordt in een nieuwe wereld. Hij onderneemt een voettocht die hem zal leiden naar het einddoel van zijn missie. Een intrigerend begin. Hoe zouden Brandon Graham (King City) en Simon Roy (Jan’s Atomic Heart) het er in Prophet #22, hun tweede issue, vanaf brengen?

Het tempo van het verhaal neemt niet echt toe. Tekenaar Roy krijgt alle ruimte om het landschap te laten zien en de rijke variatie van flora en fauna die hierin hun thuis vinden. Het landschap is echter zo overweldigend dat onze held er door wordt opgeslokt. Je zou misschien wel kunnen zeggen dat dit het echte hoofdpersonage is van deze comic. Prophet starring…the scenery? Het is een soort eigentijdse variatie van het type landschap zoals je dat vindt in de boeken van Dune of op Mars (ja, ik moet toch een beetje denken aan John Carter).

Schrijver Brandon Graham lijkt dit door te hebben. Hij begeleidt de voettocht van Prophet met zijn proza. Ook nu irriteren de kaders niet. Het is meteen een handig stijlelementje. Doordat de innerlijke en uiterlijke wereld van John wordt beschreven wordt de aandacht van de lezer afgeleid. Je wordt zo gedwongen om echt te kijken naar de pagina’s. Hoe gaat Prophet om met de situaties waar hij zich in bevindt? Welke obstakels worden voor hem opgeworpen in al die steden? Het is niet allemaal een grote Discovery Channel-aflevering. Onze held wordt namelijk opgemerkt door een alien met een bijzondere voorliefde voor schedels. En een menselijke schedel zou hij maar wat graag aan zijn collectie willen toevoegen.

Het is lastig om deze comic recht aan te doen. Het is zeker geen superheldencomic. Het heeft voorlopig ook weinig van doen met een avonturenverhaal of een ander groot epos. Je zou het vooral een sciencefictionverhaal kunnen noemen. Het doet me denken aan het cliché dat je vaak hoort over sciencefictionboeken: veel beeldende beschrijvingen van de decors en de bijzaken met maar weinig verhaal. Prophet #22 is alweer een hele sfeervolle comic. Maar tegelijkertijd vraag ik me wel af of het publiek zit te wachten op de experimentele aanpak van Graham en Roy. Je bent toch bezig met het werken aan een Rob Liefeld property. Het publiek voor zijn comics verwacht dus iets anders. Wanneer gaan ze het leveren?