0
Posted 22/02/2012 by Casper in Comics

Review: Red Hood and the Outlaws #6

I don’t need to be told how to do my job by the guy who left me to fill his cape.

Naast kanonnen zoals Batman of Aquaman zou je al snel vergeten dat er nog andere goede reeksen zijn in het DCnU. Red Hood and the Outlaws is misschien niet de beste DC-reeks, maar naar mijn mening toch nog steeds één van de meest verrassende.

We lezen het verhaal van Batman zijn voormalige sidekick Jason Todd, die als de Red Hood probeert zijn verleden als Robin achter zich te laten. Hij doet dit echter niet alleen: hij raakt bevriend met Starfire (de voormalige prinses van de planeet Tamaran) en Roy Harper (ex-sidekick van Green Arrow). Samen vormen zij de Outlaws en proberen zij hun gedeelde positie als outcasts te aanvaarden. Ze proberen in de huidige verhaallijn ook het mysterie van de All Castle (de geheimzinnige orde waar Red Hood zijn training onderging) te ontrafelen.

Het zesde deel van de serie gaat echter niet verder waar deel 5 afliep. In de plaats krijgen we een terugblik, die weinig met met het huidige verhaal te maken heeft, maar ons wel vertelt hoe alles begon: van de eerste ontmoeting tussen Red Hood en Starfire, tot net voor de gebeurtenissen uit Red Hood and the Outlaws #1.

Dit was zeker geen slecht nummer en hoewel het ritme van de hoofdverhaallijn werd onderbroken, krijgen we wel een aantal onthullingen die deze breuk goedmaken. Zo komen we te weten dat Starfire helemaal niet de domme bimbo is die we in het begin van de serie te zien kregen. In tegenstelling tot wat ze in het eerste nummer beweerde, herinnert ze zich wel nog zaken van de tijd die samen doorbracht met Dick Grayson (de eerste Robin en huidige Nightwing), toen ze nog deel uitmaakten van de Teen Titans. Ze heeft zeer sterke herinneringen overgehouden aan haar relatie met Dick, en nu zij niet langer samen zijn is het nu aan Jason om de leegte op te vullen.

Starfire ziet er goed uit en heeft voor de verandering wat meer kleren aan

Over Jason komen we te weten dat hij het al opnam tegen Batman en hem zelfs bijna versloeg. Gelukkig werd dit op tijd voorkomen door Nightwing, die trouwens geen goede relatie had met Jason. Dit laatste doet je trouwens twijfelen over de rol van Red Hood in de aankomende crossover Night of the Owls. Als hij niet goed ligt binnen de Bat Family, zal hij Batman dan alsnog te hulp snellen?

De tekeningen van Kenneth Rocafort zijn zoals gewoonlijk weer goed. Geen meesterwerken, maar consistent tekenwerk dat experimenteert met de plaatsing van panelen en de bladschikking. Dat zorgt ervoor dat sommige pagina’s er wat druk uit zien, maar het is gelukkig niet zo erg dat het stoort. Wat me echter wel vaak stoorde was het kleurgebruik. Dat heeft te maken met de plotse ommekeer in omgeving: zon en strand staan in schril contrast met de achtergronden uit de andere delen en daardoor heb je als lezer even tijd nodig om er aan te wennen. We kregen in de vorige nummers bijvoorbeeld sneeuwlandschappen en grotten waar donkerdere kleuren primeerden. Nu krijgen we een strandlandschap dat iets te vrolijk en licht was naar mijn smaak. Het paste bij dit deel maar niet het gehele verhaal.

Verder was het aangenaam om Starfire eens te zien met wat meer kleren aan, maar volgens mij heeft deze titel bepaalde quota voor naakte personages te halen, want dit keer kregen we dan weer een schaarsgeklede Jason Todd te verduren.

Over het algemeen was Red Hood and the Outlaws #6 een matige issue, waarin niet zo veel gebeurt. Je krijgt het gevoel dat het er zomaar is tussen gesmeten, maar de ervaren lezer zal merken dat dit deel nodig was voor de verdere ontwikkeling van de personages. Ondertussen is het wachten tot volgende maand voor het vervolg van de gewone verhaallijn. Hopelijk is het dan net dat tikkeltje beter.