0
Posted 07/02/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Thief of Thieves #1

Oh my god, that is amazing. Nobody on Youtube could do it that fast.

Robert Kirkman (The Walking Dead, Ultimate X-Men) moet de kachel brandende houden. Daarom gooit hij er weer een nieuwe serie tegenaan. Hij heeft toch ruimte over in zijn agenda sinds het stopzetten van The Infinite. De nieuwe serie heet Thief of Thieves en gaat over een internationaal bekende dief die besluit te stoppen. Het idee erachter is dat de comic geschreven wordt als een tv-serie. Het hoofdverhaal wordt geplot door Kirkman en de verhaallijnen worden geschreven door verschillende schrijvers. Nick Spencer (The Infinite Vacation, Morning Glories) mag de spits afbijten. Tekenaar Shawn Martinsbrough (Morlocks, Green Arrow) zal voor het tekenwerk blijven zorgen.

We zien onze held terwijl hij bezig is met een klus op een passagiersschip. Natuurlijk wordt hij gesnapt en zijn team kan hem niet helpen. Of toch? Inderdaad, niet veel later zit hij samen met zijn kompanen in een helikopter op weg naar huis. Als dit een reportage was van Jambers dan zou ik nu zeggen: Wie is deze man en wat drijft hem? Spencer en Kirkman vragen zich dit ook af. Daarom wordt de rest van deze comic in beslag genomen door een flashback die het verhaal uitdiept.

We zien hoe Redmond zijn kameraad Celia ontmoet. Het is zo’n verhaal waarin de ene iets probeert te stelen van de andere. Redmond ziet echter het potentieel van Celia en besluit om haar onder zijn hoede te nemen…

Deze comic probeert echter teveel een film te zijn. De hoofdstukjes openen met kreten als How Celia and Redmond met! of How to steal a car! Dat klinkt als een hommage aan Quentin Tarantino. Het verhaal van deze comic doet denken aan heistfilms zoals The Italian Job en Ocean’s Eleven. Als je daarvan houdt dan zit je op zich goed bij deze titel. Het is niet de meest originele comic die je zal lezen, maar het verhaal wordt wel goed verteld.

Ik vraag me alleen af hoe Kirkman deze serie draaiende kan houden? Het is toch een heistcomic op papier. En wat voor verhaal kan je nog vertellen eens de klus is geklaard? Dat zal uiteindelijk de grootste uitdaging voor Kirkman en co zijn. Deze arc zal ik echter in de gaten houden. Thief of Thieves #1 ligt vanaf morgen in de winkels.