4
Posted 31/01/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Alpha Girl #1

Well, I love to tell you that the world ends due to some beautiful cosmic event. But it doesn’t. It ends because of a couple of assholes at a third rate cosmetics company.

Jeff Roenning is een opkomend regisseur in Hollywood. Nadat hij klaar was met zijn eerste film Mother’s Day Massacre, reed hij in zijn wagen naar de andere kant van de VS toen hij onderweg op een oud reclamebord stuitte. Er was een afbeelding te zien van jaren ’80-sterretje Debbie Gibson die een parfum promootte. Dat liet een idee wortel schieten in zijn hoofd. Met dat idee ging hij naar zijn makker Jean-Paul Bonjour met wie hij het verhaal tikte van Alpha Girl.

Het is niet zo heel moeilijk om het idee achter Alpha Girl te begrijpen. Ga naar een willekeurige uitverkoop van een prestigieuze boetiek en kijk alleen maar. De conclusie is niet zo moeilijk: Vrouwen zijn beesten!

Dit verhaal speelt zich af in het begin van de jaren ’80. Hoofdpersoon is Judith Meyers die ons vanuit een comfortabele diner verteld over de wereld van Alpha Girl. Judith komt uit een probleemgezin. Samen met haar broertje runt ze eigenlijk de familie aangezien haar moeder het te druk heeft met het spuiten van heroïne. Wanneer de moeder overlijdt komen zij en haar broertje bij verschillende pleeggezinnen terecht. Haar broer gaat bijna direct door naar de gevangenis wanneer hij zijn pleegvader aan het mes probeert te rijgen. De viespeuk probeerde immers zijn lusten op hem te botvieren

Maar waar ging het nu mis met de wereld? Enkele gefrustreerde chemici die werken bij een groot cosmeticabedrijf worden verplaatst naar de afdeling feromonen. Ze hebben de voorbije jaren eigenlijk geen enkele prestatie van formaat geleverd en dus mogen ze hier laten zien of ze nog wat in hun mars hebben. Ze hebben een formule gevonden die aan lijkt te slaan. Alleen nog even spelen met de adrenalineniveau’s en ze hebben eindelijk hun eigen product. Ze onderschatten echter de vrouwen uit hun testgroepje. Ze raken buiten zinnen en breken los. Hierna zetten ze hun tanden in elke man die ze tegenkomen!

Ik wou deze comic haten. Alweer een zombiecomic? De cover zag er bovendien goedkoop en amateuristisch uit. Maar het verhaal pakt me toch. Ik heb me zelfs kostelijk vermaakt! Alpha Girl is een politiek incorrecte comic. Echt alles en iedereen wordt door de mangel gehaald. Neem alleen al het idee van vrouwelijke zombies die mannen eten: de man die op de vlucht moet voor het zwakke geslacht. Hoofdpersoon Judith is dan weer een alphavrouwtje en wil haar broertje uit het gevangenis losbreken. Haar broertje wordt hier het knappe, bijna feminine personage die zich de opdringerige mannen van het lijf moet zien te houden.

De makers hebben bijna allemaal een Hollywoodverleden. Je zou mogen beweren dat ze natuurlijk erop uit zijn om een filmdeal te versieren met deze comic. Maar in dit geval wil ik me niets van deze theorie aantrekken. Misschien is het in dit geval veelzeggend dat juist tekenaar Robert Love (Dark Horse presents, Popgun), de enige met comicservaring, ook de enige is wiens bijdrage wat tegenvalt.

Image Comics legde de laatste tijd misschien teveel de nadruk op de gearriveerde comicmakers die hun toevlucht tot hen zoeken. Laten we vooral niet vergeten dat ze ook een sprinkplank zijn voor nieuw talent, en maar goed ook. Alpha Girl #1 is een aanrader en ligt vanaf morgen in de winkels.