0
Posted 21/01/2012 by Arno in Comics
 
 

LSCC Special: George Pérez

Nog een dikke maand en de London Super Comic Convention staat voor de deur! Om jullie (en onszelf ook een beetje) warm te maken voor deze gigantische comicbeurs in het Londonse Excel Centre op 25-26 februari zullen we hier bij Brainfreeze gedurende de komende weken specials maken rond enkele van de vele uitgenodigde comicmakers. Ja, we weten allemaal dat levende legende Stan Lee de absolute headliner zal zijn, maar ook de andere genodigden zijn zeker niet van de minste. We bijten de spits af met een man die al sinds de jaren ’70 het mooie weer maakt bij DC en Marvel en in deze tijd haast al hun grootste superhelden op papier heeft gezet (en vaak in eenzelfde panel): George Pérez!

George Pérez werd geboren op 9 juni, 1954. Hij is van Puerto Ricaanse afkomst en groeide op in The Bronx in New York City, waar hij al op zeer vroege leeftijd gefascineerd werd door comics. In 1973 verkreeg hij zijn eerste werk in de industrie als assistent van Rich Buckler (Justice League of America, Fantastic Four) en tekende een jaar later zelf Sons of the Tiger, een back-up in het Marvel-magazine Deadly Hands of Kung-Fu. Samen met legendarische Hulk-schrijver Bill Mantlo creëerde Pérez mee Hector Ayala, alias de White Tiger, de eerste Puerto Ricaanse superheld (of toch tenminste, ‘super’ martial artist). De White Tiger zou later nog opduiken in onder meer The Spectacular Spider-Man en Daredevil.

Pérez hanteerde in deze eerste jaren een tekenstijl die deed terugdenken aan comicslegende en Marvelguru Jack Kirby (Fantastic Four, The Fourth World), maar al snel werd deze gemixt met een gezonde dosis realisme à la Neal Adams (Batman, Green Lantern/Green Arrow). De kans is groot dat wanneer je denkt aan hoe superhelden er algemeen uitzagen op het einde van de jaren ’70 en de jaren ’80, je bij een werk van Pérez uitkomt. De artiest groeide al snel door in de rangen bij Marvel Comics wanneer hij The Avengers begon te illustreren vanaf nummer #141 (1975), de start van de klassieke Serpent Crown-verhaallijn. Datzelfde jaar volgde nog een run als tekenaar op Fantastic Four vanaf issue #164. Alle door Pérez getekende issues op Marvel’s eerste familie zijn beschikbaar in Fantastic Four Visionaries: George Pérez volume 1 en 2. Let wel, vermits Pérez niet elke opeenvolgende issue tekende, dat er gaten kunnen ontstaan in de hierin gebundelde verhaallijnen. Pérez werkte voor Avengers en Fantastic Four voornamelijk samen met schrijvers Roy Thomas (All-Star Squadron) en Len Wein (The Incredible Hulk). Maar Fantastic Four Annual #14 (1979) leverde zijn eerste samenwerking met de schrijver waarmee Pérez uiteindelijk zijn ware pronkstukken zou maken: Marv Wolfman.

De JLA en JSA door George Pérez

Pérez trok in 1980 naar de concurrentie, waar hij zijn jongensdroom kon waarmaken om DC‘s Justice League of America op papier te zetten na de dood van langdurige tekenaar Dick Dillin. Pérez begon eraan vanaf Justice League of America #184 (1980), een crossover tussen de Justice League, de Justice Society en de New Gods geschreven door Gerry Conway (Fantastic Four). De door Pérez getekende issues van Justice League of America zijn beschikbaar in de tweedelige DC Comics Classics Library: Justice League of America by George Pérez. Spijtig genoeg hebben deze volumes hetzelfde probleem als deze van Fantastic Four Visionaries, vermits ze enkel de daadwerkelijk door Pérez getekende issues (en aparte covers) verzamelen, waardoor alweer sommige verhaallijnen kunnen worden opgebroken.

1980 beloofde een immens groot jaar te worden voor George Pérez, want niet alleen mocht hij beginnen aan de Justice League, hij werkte ook nog eens mee aan de controversiële 200ste issue van The Avengers bij Marvel en mocht eveneens DC’s tienerhelden en sidekicks, de Teen Titans, heropstarten met Marv Wolfman (Action Comics)! DC Comics Presents #26 en spoedig hierna The New Teen Titans #1 herenigden ex-leden Robin (Dick Grayson), Kid Flash (Wally West), Wonder Girl (Donna Troy) en Beast Boy, later Changeling (Garfield Logan) met nieuwe, door Wolfman en Pérez gecreëerde, personages Cyborg (Victor Stone), Starfire (prinses Koriand’r) en Raven (Rachel Roth). Deze New Teen Titans, dewelke onder Wolfman en Pérez als jonge helden een hechte familie werden, waren DC’s antwoord op Marvel’s heropgestarte Uncanny X-Men. Beide reeksen zouden de verkooplijsten in het begin van de jaren ’80 domineren. De hele klassieke run van Wolfman en Pérez, met als uitschieter The Judas Contract, is gebundeld in verscheidene hardcovers en zelfs twee omnibussen. De run, waarvan Pérez rond de 50 issues tekende, kende klassieke momenten als de introductie van hun aartsvijanden Trigon (#5) en Deathstroke the Terminator (#2), de bruiloft van Donna Troy (#50) en natuurlijk Dick Grayson zijn transformatie van Robin naar Nightwing (#44). Het Wolfman/Pérez-team, alsook deze, waarschijnlijk meest iconische, incarnatie van de Titans werden onlangs herenigd in de graphic novel The New Teen Titans: Games.

Pérez en Wolfman waren echter lang nog niet uitgezongen, want hun volgende project zou hun grootste en meest ambitieuze ooit worden: Crisis on Infinite Earths uit 1985. Deze twaalfdelige maxiserie toonde Pérez zijn talent om gigantisch veel personages op één pagina te tekenen (de reeks kende dan ook een optreden van haast elk DC-personage, ooit) en bracht een einde aan het DC-multiversum en de continuïteit zoals we deze toen kenden. DC verkreeg hiermee in 1985-1986 dan ook een eerste, grootschalige relaunch en Pérez en Wolfman werden ook uitgekozen om haar nieuwe geschiedenis uit te stippelen in The History of the DC Universe (1987).

De relaunch van Wonder Woman uit 1987

Superman verkreeg een reboot met The Man of Steel door John ByrneBatman verkreeg een nieuw oorsprongsverhaal met Year One door Frank Miller, en voor de relaunch van Wonder Woman werd George Pérez uitgekozen als zowel schrijver als artiest. Hij bracht Diana terug naar haar meer mythologische roots, maakte haar een ambassadrice van Themyscira, verouderde haar langdurige liefdesinteresse Steve Trevor en gaf haar een nieuwe supporting cast. De run van Pérez als schrijver/artiest op het tweede volume van Wonder Woman liep 24 issues, waarna hij louter het schrijfwerk en de covers bleef verrichten tot issue #62 (1992). Na problemen met DC omtrent de uit Wonder Woman voortgekomen crossover War of the Gods verliet hij de reeks en schreef hij in zijn laatste issue (#62) een lezersbrief aan Diana zelf. De 24 issues van Wonder Woman met Pérez als schrijver/artiest zijn verkrijgbaar in vier ten zeerste aan te raden trades. Pérez zette in deze periode ook enkele keren de man van staal op papier in de verschillende Superman-reeksen. Eerder, in 1983, ontwierp hij ook de primaire design voor aartsvijand Lex Luthor zijn veelgedragen war suit (Action Comics #544).

Pérez keerde in 1991 terug naar Marvel, waar hij de kosmische crossover The Infinity Gauntlet illustreerde (al moest hij het tekenwerk na 4 van de 6 issues grotendeels overlaten aan Ron Lim). Doorheen de jaren ’90 zou Pérez af en toe terugkeren tot de Teen Titans, waaronder als inker op een groot deel van het vrij onpopulaire Teen Titans volume 2 (1996-1998) door Dan Jurgens (Booster Gold). Hij illustreerde bij Marvel ook de tweedelige, door Peter David (The Incredible Hulk) geschreven, miniserie Hulk: Future Imperfect (1993), waarin we geïntroduceerd werden tot de Maestro, de toekomstige, sadistische versie van de groene gigant. Pérez sprong in deze periode ook van de ene kleine uitgever naar de andere, met maar wisselend succes. Zo begon hij in 1997 en nog eens in 2000 ook aan zijn eigen creator-owned-comic: Crimson Mist, waarvan slechts twee issues en een beetje artwork voor een derde van verschenen.

The Avengers circa 1998

In 1998 werd Pérez geselecteerd om samen met schrijver Kurt Busiek (Marvels, Astro City) de Avengers terug op te starten als deel van het Heroes Return-event. Het derde volume van The Avengers bracht het team terug waar ze thuishoorden: als Earth’s Mightiest Heroes waarvoor geen enkele dreiging te groot was. Deze ganse run (Avengers #1-55) culmineerde in de fantastische The Kang Dynasty-verhaallijn, waarin de superschurk er werkelijk in slaagt de wereld te veroveren en Washington, D.C. van de kaart te vegen, alvorens de Avengers kunnen terugslaan. Vijf hardcovers waren ervoor nodig om de run te bundelen, en Marvel brengt in de aanloop naar de film deze bundelingen opnieuw uit in trades getiteld Avengers Assemble!

De samenwerking met Kurt Busiek zou uiteindelijk leiden tot de enorm lang uitgestelde Marvel/DC-crossover JLA/Avengers in 2003. Pérez tekende in de jaren ’80 al 24 pagina’s voor een crossover tussen de Justice League en de Avengers die uiteindelijk werd afgelast. Maar, meer dan 20 jaar later, verscheen JLA/Avengers als een epische vierdelige miniserie en tot op heden de voorlopig laatste (en beste) crossover tussen de twee industriegiganten (Pérez zijn ‘verloren pagina’s’ doken overigens op in de collectors edition van de hardcover).

JLA Vs Avengers

Pérez keerde in 2005 terug naar DC en tekende mee aan Infinite Crisis, de sequel op Crisis on Infinite Earths die het multiversum dan weer terug in ere herstelde. De reeks werd echter voornamelijk geïllustreerd door Phil Jimenez (New X-Men), wiens tekenstijl toepasselijk zeer hard door deze van Pérez werd beïnvloed (de gelijkenis tussen beide heren wordt nog frappanter wanneer je weet dat Jimenez ook gedurende een tijd Wonder Woman schreef en tekende, met de run van Pérez als grote voorbeeld). Pérez illustreerde hierna ook het nieuwe volume van de team-up-reeks The Brave & The Bold (2007) en de miniserie Final Crisis: Legion of 3 Worlds (2009), geschreven door Geoff Johns (Green Lantern), waarin hij alweer tientallen personages op één pagina mocht plaatsen.

Voor de DC-relaunch werd Pérez ten slotte aangesteld als schrijver en lay-outs op de herlancering van Superman en zal dit blijven doen tot issue #6. Hierna zal hij worden aangewezen als tekenaar op World’s Finest, de nieuwe DC-reeks met Power Girl en The Huntress van de hernieuwde Earth-2. Hij blijft ook een veelgevraagde tekenaar voor covers en voor LSCC mocht hij overigens een speciale promotieschets maken, die je hieronder kan aanschouwen.

Met dit overzicht mag het wel duidelijk zijn: Pérez blijft een levende legende in de comicswereld. Hij won meerdere Eagle, Wizard en Comic Book Buyer’s Guide Fan Awards voor zijn werk en er is haast nog geen enkele grote superheld die hij nog niet op papier heeft gezet. Hoewel zijn schrijf- en tekenstijl vandaag de dag misschien vrij ‘klassiek‘ lijken, valt zeker zijn gave om talrijke personages duidelijk op één pagina te zetten niet te ontkennen. George Pérez mag daarmee van deze Brainfreezer alvast een bezoekje verwachten op LSCC. U komt ook en weet niet wat te laten signeren? Dan volgen hieronder enkele tips!

Must-reads door George Pérez:

The New Teen Titans Omnibus volume 1 (DC, met Marv Wolfman)

Crisis on Infinite Earths (DC, met Marv Wolfman)

Wonder Woman volume 1: Gods & Mortals (DC)

Avengers Assemble volume 1 (Marvel, met Kurt Busiek)

JLA/Avengers (DC/Marvel, met Kurt Busiek)

George Pérez: Storyteller (artbook)

De DC Trinity voor LSCC

 

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.