0
Posted 20/01/2012 by Alterrock in Comics

Review: Amazing Spider-Man: Election Day

Hey, I’ve got a little experience with imposters, be they clones, robots or Tobey Maguire.

Drie jaar geleden werd Barack Obama ingezworen als president van de Verenigde Staten. Toen men bij Marvel te horen kreeg dat Obama een verzamelaar is van Spider-Man-comics werd al vlug beslist om een comic aan hem te wijden. Spidey meets the president is later verzameld in de TP Election Day. Nu Obama al drie jaar president is, werd het eens tijd om deze TP te reviewen.

De trade bestaat uit The Amazing Spider-Man #583-#588. Bovendien vinden we er ook nog Amazing Spider-Man: Extra #1 en #3 en de online comic Gettysburg Distress in terug.

Deel #583 oftwel Spidey meets the president werd geschreven door Zeb Wells (Dark Reign: Elektra) en getekend door Todd Nauck (Wildguard). Het is een verhaal dat volledig los staat van de lopende verhaallijnen. Chameleon heeft een plan bedacht om president van Amerika te worden. Hij sluit Barack Obama op in zijn kantoor en gaat als hem vermomd naar de benoeming. Kan de team-up van Obama en Spider-Man de Chameleon op tijd stoppen? Dit deel is een heel kort verhaal zonder noemenswaardige gebeurtenissen. Het is vooral een eerbetoon aan Obama. Wells zorgt wel voor enkele leuke oneliners. De art van Nauck vind ik wel de moeite waard om te bekijken. Mooie duidelijke tekenstijl waarvan ik het niet erg zou vinden als het in meerdere delen zou terugkomen.

De hoofdbrok van deze TP zijn de delen #584 – 588 en de twee extra delen. Ze gaan verder op de verhaallijnen die in de vorige delen al begonnen zijn. Ze gaan niet alleen verder maar ze leveren ons ook de antwoorden op veel vragen. Als we deze TP beginnen stevenen we af op verkiezingen om de nieuwe burgemeester van New York te bepalen. Nadat een nieuwe slechterik, Menace genaamd, één van de kandidaten vermoord heeft, blijven er nog twee kandidaten over: Randall Crowne en Bill Hollister. Spider-Man heeft al verschillende keren tegenover Menace gestaan maar al evenveel keren is het gevecht afgelopen met een nederlaag. Menace lijkt een beetje op de Green Goblin die Peter maar al te goed kent. Hij vreest dan ook dat zijn goede vriend Harry terug het slechte pad is opgegaan.

Terwijl dit allemaal gebeurt loopt er ook nog een tweede verhaallijn. Al enkele maanden loopt er een seriemoordenaar rond. Al zijn slachtoffers hebben één ding gemeen. Ze droegen allemaal een Spider-tracer. Dit is het apparaatje dat Spider-Man gebruikt om de slechteriken te traceren. Uiteraard wordt Spidey meteen verdacht van de seriemoordenaar te zijn. Ondanks zijn pleidooi klinkende als: “I’m not a serial killer. I like…nay love cerial. Fruit loops is my favorite!”, opent de politie vuur op hem. Spidey wordt geraakt in zijn schouder. Alsof dit nog niet erg genoeg is, komt hij nu opnieuw Menace tegen. Spidey had het al moeilijk genoeg met twee armen maar met één arm is hij kansloos tegen deze superschurk. Verrassend genoeg vermoordt Menace Spider-Man niet maar levert hem uit aan de politie. Nu staat Spidey terecht voor de moord op verschillende burgers. Gelukkig krijgt hij hulp van een bekende, blinde advocaat. In deze TP zien we niet enkel hoe de rechtszaak tegen Spider-Man zal verlopen. We komen ook te weten wie Menace is en wat zijn motieven zijn. Ook komen we erachter wie achter het complot achter Spider-Man en de Spider-tracer-moorden zit.

Marc Guggenheim (Aquaman, Punisher) is de schrijver van deze delen terwijl John Romita Jr (Iron Man, Daredevil) voor de art zorgde. Het verhaal zit heel goed in elkaar. Bij het lezen van de TP heb ik verschillende keren “OMG” en “WTF” gemompeld. En dat is altijd een goed teken. Er zitten dus genoeg verrassingen in de verhaallijnen. Bovendien wordt alles mooi aan elkaar gepraat met leuke dialogen en grappige oneliners zoals we gewoon zijn van Spider-Man. Maar ook de andere karakters hebben enkele leuke conversaties. Zo is er een gesprek tussen de Shocker en Boomerang over het belang van stemmen.

Over de art heb ik enkele gemengde gevoelens. De tekeningen zien er goed uit en de gevechtsscènes zijn heel goed gedaan. Maar er zijn enkele slordigheden zoals wazige en onduidelijke tekeningen als de figuur iets meer op de achtergrond staat. De grootste slordigheid is een scène waar Menace Spider-Man vast heeft. In één tekening zijn de zwarte lijnen, die het web voorstellen, op het pak van Spider-Man verdwenen. Dit vind ik persoonlijk een zeer zware fout. Tevens vind ik het gezicht van Peter Parker niet echt geslaagd maar dit is meer een kwestie van persoonlijke smaak.

Deze TP is wel een must read voor alle Spider-Man-fans. Het verhaal is goed geschreven en het geeft antwoorden op enkele vragen die we ons op dat moment al lang stelden. Het is echter wel aan te raden om enkele voorgaande trades ook te lezen om helemaal mee te zijn met het verhaal.