Het nieuwe DC logo en al haar varianten in actie
Eerder konden jullie hier al het gelekte nieuwe logo van DC aanschouwen. Het logo, dat in fankringen waarschijnlijk spoedig bekend zal staan als de DC peel vervangt de DC swoosh uit 2005 en het peel-effect werd gekozen om de duale identiteit van de vele personages die het bedrijf rijk is te symboliseren. DC Entertainment (waarvan de publicatie-arm bestaat uit DC Comics, Vertigo en MAD Magazine) onthulde het logo vandaag in een officieel persbericht, of moeten we logo’s zeggen? Want het ziet ernaar uit dat verschillende inkleuringen en kleinschalige speciale effecten zullen gebruikt worden om DC’s vele verschillende franchises aan te duiden. Toepasselijk, want het logo werd inderdaad gemaakt voor het digitale tijdperk en leent makkelijk zich tot de vele animaties en gimmicks die hieruit kunnen volgen. Hieronder zie je alvast een zestal, maar verwacht wordt dat er gaandeweg nog meer zullen opduiken:
Vreemd genoeg liet DC nog niet weten wat deze verschillende logo’s nu precies betekenen. Ik gok persoonlijk op (van linksboven naar rechtsonder): Superman (vanwege het staal), Batman (vanwege de zweep van Catwoman), duidelijk The Flash, Watchmen en Green Lantern. En voor het mistige effect kan het zowat alles zijn: van de gehele The Dark-lijn, tot Darkseid tot zelfs de Vertigo-versie van The Sandman.
Vanaf maart 2012 zal een variant van dit logo verschijnen op elk DC-product. Hoe dit op de ruggengraat van een trade/hardcover en op de cover van een comic zal staan kan je hieronder zien (en ja, het nummer 708 op deze comics is maar louter ter illustratie):
Ten slotte vind je hieronder nog enkele applicaties van het nieuwe logo, onder meer voor de promotie van DC’s videogames en digitale comics.
Het allereerste grijze logo vond ik maar saai. Maar nu, met al die verschillende versies, jawel, het heeft wel iets! En zo op de comics/trades ziet er echt wel cool uit.
Ik vind het alleen jammer/raar dat ze hier niet mee begonnen zijn vanaf de reboot begin september. Nu hebben de eerste nummers van een titel het oude logo, om dan met het nieuwe logo verder te gaan in de reeks. Sense, it makes not.
Timing is bij DC op dat punt wel vaker wat vreemd geweest. Toen in de jaren 70 het bullet logo werd geintroduceert heette de uitgeverij nog National Periodical Publications Inc. en pas een maand later veranderde de officiele naam naar DC Comics Inc.
Jezus wat een lelijk logo. De DC swoosh was gewoon geweldig design en tijdloos, why the fuck veranderen wanneer het totaal niet nodig is?!