0
Posted 18/01/2012 by de baard van alan moore in Comics

Review: Prophet #21

Under watchful eyes his destiny awaits.

Hier op Brainfreeze deden we aardig mee aan de hype rondom deze serie. En als je zoiets doet dan zul je ook moeten kijken of de comic de moeite waard is.

Een goed begin is het halve werk. Deze comic moet nog verschijnen en nu is al bekend dat de gehele eerste oplage is uitverkocht. Je kunt slechter beginnen als titel. Prophet #21 is de herlancering van de Prophet-serie die in de jaren negentig werd uitgegeven door Image en Rob Liefeld‘s Extreme Studios. De nummering is intact gebleven, maar de inhoud is verandert. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik de eerste serie niet gelezen heb. Ik kan dus geen vergelijking maken.

Waar gaat het nu over? Een soort boor komt uit de grond gerold waar een man uit komt vallen. Het is John Prophet en hij heeft duidelijk een paar jaar in dat ding liggen slapen. Terwijl hij bezig is met acclimatiseren wordt hij aangevallen door een monster. Een gevecht breekt uit waarna hij zijn tocht vervolgt. John heeft een missie en hij is op weg naar een contactpersoon die hier meer over weet. Nadat hij hiermee seks heeft gehad weet hij wat hem te doen staat. Hij mag God gaan herstarten en het keizerrijk van de aarde laten ontwaken.

Er gebeurt niet zoveel in deze comic. Op het gevecht in de eerste pagina’s na is het vooral een voettocht van John. Door zijn ogen kijken we als lezer rond in een vreemde wereld en John kijkt verbaasd zich met ons mee. Er lopen tekstkadertjes door de pagina’s die worden volgekletst door een verteller. Het is een trucje dat niet iedereen goed kan toepassen. Maar schrijver Brandon Graham (King City, Elephantmen) weet hoe het moet. Hij schrijft niet teveel maar wat hij neerpent is goed. Het voegt iets toe aan het verhaal. Het vertelt zaken die je niet kunt zien of kunt afleiden uit de tekeningen en zo hoort het.
We krijgen dus een soort rondleiding in de nieuwe wereld. Daar moet je tegen kunnen als lezer. Als je houdt van een flinke dosis realisme dan vrees ik dat je verder moet zoeken. Je ziet de meest vreemde beesten en rare landschapjes voorbij komen. Kortom, hou je van gekke ideeën dan is dit echt een titel voor jou.

Het tekenwerk van Simon Roy (Jan’s Atomic Heart) doet wat denken aan het werk van Guy Davis (Hellboy, The zombies that ate the world). Het is niet de meest originele stijl. Maar het oogt wel mooi. Wat mij betreft is de hype gerechtvaardigd. De samenwerking tussen Graham en Roy werk uitstekend. Ze gunnen elkaar de ruimte en dat levert een verhaal op dat leest als een zonnetje. Deze comic is voorlopig dus nog niet van me af.