0
Posted 12/01/2012 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Hoe zit het nu met de creator-owned revolution?


In 2011 hadden we de Arabische lente. 2012 staat in het teken van een andere revolte. Die van de comicmakers. Zowel op Brainfreeze als op andere websites kun je tussen de regels door lezen dat diverse partijen spreken over een verandering. De creatievelingen gaan weer de macht grijpen. Meer en meer comicmakers zullen bewust kiezen om hun eigen ideeën uit te werken en deze los van Marvel en DC uit te brengen.

Klinkt leuk en aardig. Probeerde Robert Kirkman (The Walking Dead, Marvel Zombies) zoiets al niet in 2008 met zijn Kirkman manifesto? Zeker, al was dat natuurlijk verkapte reclame voor Image Comics, niet toevallig een uitgeverij waar Kirkman een belang in heeft en een uitgever die dit idee promoot. Het enige wat deze actie opleverde was dat John Layman(Puffed, Gen13) samen met Rob Guillory (Hero Comics, Popgun) Chew opstartte.

In 2011 roffelde Steve Niles(30 days of night, Bad Planet) even op de trommel om dit idee warm te houden. Maar binnen een vloek en een zucht was hij weer verdwenen.

Maar toen..

Toen was daar Mark Millar (The Authority, Superman:Red Son) die een aantal eigen comics uitbracht en de filmrechten hiervoor verkocht aan Hollywood. Wanted en Kick-Ass waren commercieel vrij succesvol. Dit motiveerde de Schotse schrijver om halverwege 2011 de gok te wagen en Marvel te verlaten voor…Millarworld, zijn eigen merknaam waaronder hij nu comics publiceert. Diezelfde Millar pronkt nu met zijn comics die gaan komen die bijna allemaal de interesse van filmstudio’s hebben gewekt.

Bryan Hitch (Stormwatch, The Authority) verliet Marvel eind 2011 voor een avontuur bij Image. Waar dit soort lui vroeger op en neer stuiterde tussen Marvel en DC vertrekken ze nu naar Image. Niet alleen om creatieve redenen trouwens..Daarover later meer.

Kyle Baker (Why I hate Saturn, Cowboy Wally) was de eerste comicmaker die zich niet beperkte tot gefluister achter de schermen maar zich concreet uitsprak in een video.

In het kort komt het hier op neer. Een creatieveling met een (bescheiden) naam kan dus met zijn eigen werk hetzelfde verdienen als wanneer hij zijn comic uitgeeft bij Marvel of DC. Baker gaat het doen, wie zal hem volgen?

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar