0
Posted 11/01/2012 by Alterrock in Comics

Review: Wolverine and the the X-Men: Alpha & Omega

They wouldn’t know a psychwar if it walked up and kicked their ass…

Wolverine and The X-Men is nog maar toe aan deel 3 en we krijgen al een miniserie over de school van Wolverine. Wolverine and the X-Men: Alpha & Omega gaat dieper in op de rivaliteit tussen Logan en Quentin Quire. We krijgen wel een andere schrijver en tekenaar. Brian Wood (Generation X, Channel Zero) mag het verhaal neerpennen terwijl het duo Roland Boschi (Fear Itself: Wolverine, Ghost Rider) en Dan Brown (Punisher, Ghost Rider) ons hopelijk zullen verbazen met hun art.

Als jullie X-Men Schism en/of Wolverine and the X-Men hebben gelezen, weten jullie al wie Quentin Quire is. Voor diegenen die deze series niet gelezen hebben, vormt het geen probleem om deze miniserie te volgen. Al vlug wordt duidelijk dat Quentin Quire een zeer sterke mutant is maar jammer genoeg niet de juiste instelling heeft. Quire is er immers voor verantwoordelijk dat de wereld de mutanten nog wat extra haat en onrechtstreeks ook voor de splitsing binnen de X-Men. Hij heeft heel sterke psychische krachten en zou zich perfect kunnen meten met Emma Frost. Wolverine beseft hoe sterk Quire is en heeft hem daarom een nieuwe kans gegeven in zijn school. Quire ziet dit echter niet als een nieuwe kans maar als een vernedering. Hij heeft dan ook een plan bedacht om wraak te nemen op Wolverine en hij zal dit uitvoeren in deze miniserie.

Deze issue begint op een gewone schooldag. Terwijl de andere studenten naar de klas wandelen, heeft Quire absoluut geen zin in les. Als hij Wolverine ziet sparren met de studente Ichiki ziet hij zijn kans om zijn plan in werking te zetten. Hij dringt het hoofd van Wolverine en dat van Ichiki binnen. Hij laat hen geloven dat ze gewone mensen zijn die in de toekomst leven. Over dit toekomstige leven komen we in dit deel nog niet veel te weten. Wat we wel weten is dat ze een soort koeriers zijn en ze het moeilijk hebben om te overleven. Quire zorgt er namelijk voor dat ze genoeg vijanden zullen tegenkomen en dat de twee het hard te verduren zullen krijgen…

Het verhaal waarvan Brian Wood hier de basis legt, lijkt mij veelbelovend te zijn. Het zal een strijd worden tussen de mentale krachten van Quire en de fysieke krachten van Wolverine. De vraag is nu of Wood dit zal houden op een strijd tussen Quire en Wolverine of zal hij hier nog andere personages in betrekken? Persoonlijk hoop ik dat de strijd vooral blijft tussen deze twee en ben ik benieuwd hoe Wolverine zich hieruit gaat redden.

Als jullie de reviews van Wolverine and the X-Men hebben gelezen, dan weten jullie al dat ik geen fan ben van de art van Chris Bachalo. De art van Boschi en Brown is al een stuk beter. Maar ik vind het nog niet voldoende. Quire, een personage dat men wil neerzetten als een superschurk, tekenen als een mager mannetje met een hanenkam en in een (veel te korte) korte broek vind ik niet geloofwaardig. Tevens zien sommige gezichtsuitdrukkingen er veel te geforceerd uit. Ze komen hierdoor niet natuurlijk over.

Deze serie heeft mijn nieuwsgierigheid wel aangewakkerd. Als je Wolverine and the X-Men een geweldige reeks vindt, dan ga je smullen van deze nieuwe miniserie. Is Wolverine and the X-Men niet echt je ding, dan kan je deze serie best links laten liggen. Ik ga het in ieder geval blijven volgen maar ik vrees dat de sterkte van de serie vooral zal moeten komen van het verhaal en niet zo zeer van de art.