4
Posted 11/01/2012 by Wade Wilson in Comics

Review: Detective Comics #5

They want answers. They want to see him. Dead … or alive.

Detective Comics brengt onze favoriete held Batman nog steeds naar zijn roots als detective. Het gaat hier niet zozeer om een Batman die een villain tot pulp slaat of vangt met gadgets maar meer om een Batman die over de daken van Gotham City sluipt en zo zijn prooi probeert te vangen. De ene aanwijzing leidt naar de andere tot de detective op het spoor geraakt van de crimineel die hij wil vangen. Klinkt alvast meer dan spannend, laten we eens een kijkje nemen!

Na de vierde issue van Detective Comics, hebben enkele burgers van Gotham City zich tegen hun Dark Knight gekeerd. Ze verzamelen zich in een park, allen verkleed als een clown (ze doen zo denken aan Joker zijn goons uit The Dark Knight). Waarom doen ze dit? Simpel: ze willen dat Batman opgepakt, gestopt en gedood wordt! Toch laat onze held zich hier niet door ontmoedigen en gaat hij verder op zoek naar zijn ongrijpbare vijand. Dankzij zijn wel zeer overtuigende ondervragingsmethodes, heeft hij wat informatie te pakken gekregen die hem op het goede spoor zou moeten brengen! Uiteraard is niets zo simpel in Gotham City en bevindt Batman zich al snel in een gevecht tussen een Russische gangster en twee moordenaars verkleed als clown. Wanneer hij de demonstrerende menigte dan nog eens probeert te helpen keren deze zich meteen tegen hun redder …

Zoals in de vorige issues, pikt schrijver/tekenaar Tony S. Daniel (Batman: Battle for the Cowl, The Flash: The Fastest Man Alive) weer zonder moeite het tempo van het verhaal op. De verhaallijn op zich weet mij nog steeds niet echt voldoende te boeien, maar de manier waarop Daniel het verhaal tot hiertoe neerzet, zorgt er wel voor dat ik iedere maand weer een issue van Detective Comics zit te lezen. Toch heb ik deze maand zo goed als besloten om even te stoppen met de reeks. Na de vorige issue vond ik het verhaal in Detective Comics #5 nogal zwaar tegenvallen, er gebeurt niet echt iets in deze issue. Tony S. Daniel laat ditmaal ook niet zoveel clues vallen als in de vorige issues, of ik moet ze gemist hebben. De introductie van The Penguin deed deze lezer ook niet bepaald watertanden, want ik vind dit namelijk niet direct een boeiende villain.

Verder zijn er ook leuker/ beter getekende Batman-reeksen te vinden in het DCnU, maar dit hangt allemaal van je persoonlijke smaak af. Ook lijkt het me niet simpel voor Tony S. Daniel om op tijd een boeiend verhaal én de beste tekeningen te presenteren iedere maand. Als je het zo bekijkt is de comic eigenlijk wel goed afgewerkt en kun je niet anders dan bewondering hebben voor de man zijn werk. Maar, toch geraak ik niet verlost van het knagende gevoel dat dit soms al eens ten nadele gaat van het verhaal en vice versa. Ik wil dit stukje van de review echter positief afsluiten door te zeggen dat er wel enkele echt mooie plaatjes in deze vijfde issue zitten. Deze maken het lezen van dit issue best de moeite waard.

Mijn raad aan de vele Batman-fans onder jullie blijft dus nog steeds hetzelfde: wachten op de eerste trade. Alleen al omdat je dan niet zo gefrustreerd raakt door het feit dat je al twee maanden wacht en niet echt veel meer van het verhaal komt te weten. Issues zoals deze waarin amper iets gebeurt, gaan lezers misschien wel eens ontmoedigen om verder te gaan in deze reeks. Het is bij mij in ieder geval reeds zo. Vermoedelijk ga ik wel de eerste trade kopen en als de gehele verhaallijn op die manier beter overkomt, zal ik de tweede toch nog een kans geven. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit geen slechte reeks maar je moet nu eenmaal keuzes maken in wat je koopt. Batman van Snyder en Capullo heeft gewoon mijn voorkeur en op Batwing en Batman: The Dark Knight na, raad ik geen enkele titel uit de Batman-familie af.