0
Posted 05/01/2012 by Wade Wilson in Comics

Review: Dark Swan – Storm Born

I’d seen weirder things than a haunted shoe … but not many.

Eugenie Markham is niet gewoon een jonge vrouw met een ongelukkige naam, ze is een freelance sjamaan en redelijk gelukkig met haar job en leven zoals het is. Ze bevecht wezens uit andere werelden en verbant ze van het aardse rijk, eet, gaat uit en gaat naar bed. Tot de dag dat een profetie haar de meest begeerde vrijgezellin van de zogenaamde Otherworld maakt. Plotseling moet Eugenie niet meer gewoon tegen de krachten van het kwade vechten maar moet ze nu ook zien af te rekenen met ongewenste bovennatuurlijke wezens die haar vriendje willen zijn.

We krijgen voor de eerste pagina een zeer korte en beknopte introductie tot het hoofdpersonage, Eugenie, en het verhaal schiet nadien direct in actie. Eugenie moet het namelijk opnemen tegen een schoen, een schoen die volgens zijn drager bezeten is door een of andere kwaadaardige geest die hem steeds doet struikelen. Als marathonloper heb je liever dat je schoenen zulke dingen niet doen, zeker niet als je bijgelovig bent en het je zogenaamde geluksschoenen zijn. Het klinkt te belachelijk om waar te zijn, maar wanneer Eugenie (Odile als ze aan het werk is) een cirkel van zout rondom zichzelf en de schoen maakt laat de geest zich (na enig gepest van Eugenie haar kant) eindelijk zien. Al slaagt ze er in om met de kleinzielige entiteit af te rekenen, verbaast het haar dat deze Kester (zoals zij het noemt) niet enkel haar schuilnaam kent, maar ook haar echte naam! Nadien krijgt ze via haar secretaresse te horen dat een man (die volgens haar schizofreen is), wil dat Eugenie naar de zogenaamde Otherworld trekt om daar zijn zuster terug te vinden die ontvoerd werd door elfjes. Blijkbaar is dit niet grappig want, ook al zegt haar schuldgevoel van het wel te doen, is Eugenie niet te happig met deze opdracht …

Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige, bovennatuurlijke (en romantische) roman van schrijfster Richelle Mead. De comic zelf wordt echter geschreven door iemand anders, namelijk de voor mij geheel onbekende Grant Alter. Vermits deze serie zich zowat voornamelijk op jonge meisjes en jonge vrouwen richt, beviel deze comic mij helemaal niet. Ik heb verder geen ervaring met de algemene Twilight-achtige dingen die zo verslonden worden door hun fans, maar ik vermoed dat je in deze Storm Born zowat hetzelfde krijgt. Alleen brengen Mead en Alter je een sterke heldin die voor zichzelf kan opkomen en niet vies is van te nemen wat ze wil. Toch maakt Hamann zijn werk, dankzij het genre van de comic zelf, niet echt een indruk op mij.

Net zoals het geval was bij schrijver Grant Alter, heb ik ook nog nooit van tekenaar Dave Hamann gehoord. Ook hij maakte niet direct een goede eerste indruk op mij tijdens het lezen van deze comic. Omdat het hier om de tekenaar gaat, kan ik echter zeggen dat het ditmaal niet aan het genre ligt! Hamann kan wel redelijk goed tekenen maar om een of andere reden vindt hij het nodig om steeds krampachtige grimassen op de gezichten van zijn personages te toveren. Personages die er sowieso al redelijk veel (zeg maar negentig procent van de tijd) bijlopen met wat we hier een scheef bakkes‘ noemen.

Mannen, als jullie willen om jullie Twilight-lezende vrouw, of de jongens wiens vriendinnetje wegkwijlt bij de gelijknamige films, eens een comic te laten lezen en ze zo bij jullie hobby te betrekken: dit is jullie kans! Zelf gaan jullie, op misschien de seksscènes na, niet van deze comic genieten maar zij zullen die romantische sfeer maar al te graag smaken!