1
Posted 28/12/2011 by de baard van alan moore in Comics

Review: Madman 20th Anniversary Monster

Frank Einstein is een agent die na een auto-ongeluk terug in elkaar wordt genaaid door een stel wetenschappers. Ze wekken hem weer tot leven en de avonturier Madman is geboren. Sinds 1992 beleeft hij avonturen op de comicpagina’s. De fantasie van tekenaar Mike Allred (X-statix, I-Zombie) zorgt ervoor dat zijn creatie de meest psychedelische dingen overkomt. Een van Madman’s krachten is empathie. Dan weet je in welk hoek je het moet gaan zoeken. Madman duikt af en toe op in zijn eigen comic, die de verkooplijsten nooit echt in vuur en vlam gezet maar gedurende de jaren wel een trouwe aanhang heeft opgebouwd. Vooral ook onder Allred zijn collegacomicmakers.

Deze kloeke bundel telt zo’n 265 pagina’s. Ongeveer 52 pagina’s worden in beslag genomen door een kort verhaal en een berg gags.  Kijkend naar het korte verhaal kun je jezelf niet aan de indruk onttrekken dat Allred en zijn vrouw hevig aan een waterpijp hebben gezogen. Het gaat namelijk nergens over. De gags zijn amusanter: korte verhaaltjes die gemodelleerd lijken te zijn naar een Europees voorbeeld (one page jokes met een clou op het laatste plaatje).

Het restant van de pagina’s is weggelegd voor een berg pin-ups van verschillende tekenaars. En dan zie je op hoeveel krediet Allred kan rekenen. Het is een ware who’s who van bekende tekenaars. En er zit niks slechts tussen.  Denk niet alleen aan mainstream-artiesten zoals John Byrne (Uncanny X-Men, Fantastic Four), Todd McFarlane (Spawn, Haunt), Art Adams (Longshot, Ultimate X) of Darwyn Cooke (Catwoman, Jonah Hex), maar ook goede namen die niet of zelden een superheldencomic hebben getekend. Denk hierbij maar aan Jeff Smith (BoneRASL), Dave Cooper (Bent, Scatterbrain), Dave Sim (Cerebus, Glamourpuss) en Craig Thompson (Blankets, Habibi).

Dit is dus eigenlijk geen comic. Het is meer aan groot artbook, maar wel een heel goed. Er komt echt een grote variatie aan toptekenaars langs. Het probleem is alleen dat dit soort boeken enkel interessant is voor een beperkte groep liefhebbers. Want ik zie niet zoveel mensen 100 dollar neertellen voor een boek dat vooral uit tekeningen bestaat.

Als je een Madman-fan bent dan ken je trouwens veel van het werk in dit boek al. Een groot deel van de tekeningen zijn in de jaren negentig al eens uitgegeven in zijn titels. Het is een prachtige bundel, maar kijk hem eerst in voordat je hem aanschaft. Via Archonia krijg je in ieder geval al een fraaie korting.