1
Posted 25/12/2011 by Arno in Comics

Kerstreview: Batman – Noël

Ah yes, most certainly. It is, after all, impossible for the ‘Dark Knight’ to get the sniffles – Alfred tegen een duidelijk verkouden Bruce Wayne/Batman

Persoonlijk heb ik het nooit echt gehad met Kerstmis, althans toch niet zoals het traditiegetrouw elk jaar opnieuw wordt afgebeeld. De zeemzoete sfeer, wollen truien, rode sokken aan de open haard, … Om nog maar over de liedjes en moraalverhaaltjes te zwijgen! Je kan je dus al voorstellen dat ik vrij sceptisch stond tegenover Batman: Noël, een deluxe hardcover van DC waarin Charles Dickens zijn welbekende 19e-eeuwse A Christmas Carol nog eens wordt overgedaan met Batman in de hoofdrol. Het verhaal werd volledig getekend en geschreven door Lee Bermejo, die al eerder de hardcovers Joker en Luthor (eigenlijk de Lex Luthor: Man of Steel-miniserie) illustreerde.

Net zoals Uncle Ebenezer Scrooge in het klassieke verhaal van Dickens, ondergaat Bruce Wayne/Batman hier een karaktertransformatie van een meer cynische ouwe zeur tot een ietwat hoopvollere held. Het verhaal speelt zich uiteraard af op een koude kerstavond in Gotham City, waarin The Joker alweer is ontsnapt en Batman hem tracht te vangen door één van zijn onderdanen als ‘lokmiddel’ te gebruiken. Deze man heet Bob en kwam in feite enkel door zijn krappe financiële situatie op het verkeerde pad terecht. De man is dan ook nog eens een alleenstaande vader (zijn zoon heet uiteraard Timmy). Batman stelt dus in feite door Bob als lokmiddel te gebruiken ook zijn jonge zoon in gevaar.

Doorheen de koude nacht, waarin Batman ook nog eens te kampen krijgt met een vrij zware verkoudheid, wordt hij — net zoals in het klassieke verhaal van Dickens — bezocht door drie ‘spoken’. De eerste hiervan is Catwoman, die hem eraan herinnert dat hun traditionele kat-en-muis-spelletjes over de daken van Gotham vroeger zoveel beter waren. De tweede is Superman, die — zoals het een goeie vriend beaamt — Batman wil redden van het meer donkere pad dat hij de laatste tijd lijkt op te gaan. De derde is uiteraard zijn aartsvijand The Joker zelf. Na hun confrontatie wordt Batman uiteindelijk als een soort ‘herboren’ held enigszins terug op het juiste pad gebracht.

Al is er wel wat traditionele Christmas Spirit aanwezig in het verhaal en zijn de parallellen met Dickens uiteraard overduidelijk, blijft Batman: Noël eerst en vooral toch nog een karakterstudie van de Dark Knight zelf. De kerstsfeer wordt tot mijn grote genoegen aardig onderdrukt door de duisternis van Gotham City, en de donkere psyches van Batman en The Joker. Batman: Noël is dus niet het comicsequivalent van zo’n vreselijke kerstspecial in een lopende tv-serie, en gelukkig maar!

Lee Bermejo levert hier een vrij degelijke karakterstudie van de Dark Knight en zijn thuisstad, maar waar Batman: Noël vooral in uitspringt zijn de tekeningen. Bermejo hanteert een zeer realistische en gedetailleerde stijl, waarin zowat elke naad en draad van de kostuums van Batman, Superman en Catwoman moeiteloos en consistent wordt weergegeven. Als zowel schrijver/tekenaar, bepaalt Bermejo zelf de flow en het ritme van zijn verhaal, waardoor het geheel zeer vlotjes leest. Misschien beeldt hij hier en daar wel een te grote grimas op Batman’s gezicht af, en kunnen zijn ultrarealistische tekeningen bij de momenten de dynamiek van een actievol beeldverhaal verstoren, maar al bij al leverde Bermejo werkelijk een prachtige graphic novel af, misschien wel de best getekende uit zijn carrière. Extra complimenten dienen ook uit te gaan naar de inkleuring van Barbara Ciardo (Wednesday Comics, Superman: Earth One). Vooral de haast lichtgevende Superman vond ik goed gedaan. Het verschil tussen de man van staal en Batman (en hun respectievelijke thuissteden) wordt hierdoor eens zo hard benadrukt. Je merkt hierdoor echt dat Superman maar een (space) oddity is in de donkere nacht van Gotham City.

Batman: Noël behoort zeker niet tot de crème de la crème van Batman-verhalen, maar is desalniettemin een prachtig getekende graphic novel en een wondermooie adaptatie van A Christmas Carol. De kerstsfeer is aanwezig, maar overheerst gelukkig niet. Voor dit seizoen is het echter een dikke aanrader en bewijst het — voor mij althans — een leuke wijsheid uit de wereld der comics: neem een klassiek verhaal, zet Superman en Batman erin, en het wordt automatisch beter!