0
Posted 18/12/2011 by Wade Wilson in Comics

Review: Deadpool Vs the Marvel Universe

Nate … they did a nice job … You’d liked it, I think. Maybe a bit too generous around the naughty bits, but hey sculptors love those naughty bits …

Nu Deadpool zijn beste vriend Cable (voorlopig) gestorven is, zet hij zijn avonturen doorheen de tijd en de wereld gewoon voort en verdient ie nog steeds zijn boterham en chimi changas door’s werelds meest geliefde Merc With a Mouth te zijn. Wat kan ie anders doen? Als hij stopt met avonturen te beleven dan kunnen die brave mensen bij Marvel geen boekjes meer van hem verkopen en gaat hij misschien definitief de pijp uit. Denk aan al die arme lezertjes die zich niet meer zouden kunnen verheugen op hun maandelijkse dosis Deadpool! Tijd dus voor Deadpool om het op te nemen tegen zijn concurrenten in het uitgebreide Marvel Universe!

Wade (nee, niet ik maar Deadpool … die kerel uit de comics, je weet wel!) zijn avontuur begint wanneer hij nogmaals het standbeeld van zijn gesneuvelde vriend Cable bezoekt. Zijn intiem onderonsje wordt verstoord door de vader van Cable en leider van de X-Men: Cyclops! Hij heeft een opdracht voor onze favoriete Merc! Nadat Deadpool hem bekritiseert in verband met zijn aanwezigheid op de begrafenisceremonie van zijn eigen zoon, weigert Wade om zijn vijand Wolverine uit de nesten te helpen. Toch slaagt Scott Summers er in om de mondige Canadees te overtuigen van een Hydra-basis te infiltreren. Wade zijn vriend Weasel zit er namelijk nog steeds gevangen (laten we maar eventjes vergeten dat Deadpool hem daar gewoon achter gelaten heeft toen ie Hydra Bob ging bevrijden), en uiteindelijk is het — aldus Cyclops — wat Cable gewild had voor Deadpool. Natuurlijk krijgt Wade niets meer dan stank voor dank van Wolverine die niet met hem wil samenwerken om Hydra te verslaan maar hem gewoon onthoofd. Kan onze vriend Deadpool zijn kameraad Weasel redden van deze gevaarlijke, harige en geheel onaardige massamoordenaar en zijn klauwen? Of moet hij met Bob hun avontuur alleen verder zetten?

Het was zeer aangenaam om nog eens een Deadpool-verhaal te lezen dat geschreven werd door Fabian Nicieza (Cable & Deadpool, Thunderbolts) na de steeds meer teleurstellend wordende verhaallijnen van Daniel Way (de huidige Deadpool-schrijver). Al sinds het begin van het huidige volume mis ik de gevatte grapjes van Deadpool, zijn breken van de fourth wall en de nagenoeg constante verwijzingen naar de popcultuur! Al miste ik Cable na een tijdje wel (ik blijf een grote fan van de Cable & Deadpool-reeks), blijft Nicieza mijn favoriete schrijver voor dit personage! Hij slaagt erin de lezer mee te slepen in een zeer ongeloofwaardig en geweldig avontuur en heeft duidelijk een beter begrip van de innerlijke werkingen van het personage Deadpool dan enkele andere schrijvers. Jammer genoeg duren mooie liedjes niet lang en is dit zijn laatste Deadpool-werk.

Ron Lim (Anita Blake, Guilty Pleasures) en Reilly Brown (Marvel Holliday Special) nemen het tekenwerk voor hun rekening en leveren een goed getekende comic af! Zelfs Wolverine ziet er hier nog cool uit, al blijft mijn liefde voor het personage zo dood als een pier. Ik heb niets tegen de huidige tekenaars van Deadpool, maar na het lezen van deze trade besefte ik weer waarom deze Deadpool altijd mijn voorkeur zal hebben: hij is niet zo overdreven gespierd en vertoont zelfs achter zijn masker meer emoties dan zijn huidige incarnatie. De actie ook enorm dynamisch!

Waarom ze deze trade Deadpool Vs the Marvel Universe hebben genoemd en niet gewoon Cable & Deadpool vol. 8 is me niet echt duidelijk. Het is namelijk gewoon Cable & Deadpool issues #43 tot en met #50! Als je dus reeds de drie Cable & Deadpool: Ultimate Collection-trades hebt, moet je deze trade dus zeker en vast niet aanschaffen: je hebt hem namelijk al! Op zich vind ik dit een beetje een misleidende marketingtruc van Marvel. Om te beginnen neemt Deadpool het niet eens echt op tegen de personages uit het Marvel-universum, want het is meer een soort van team-up-comic. Buiten Wolverine is er niemand van de personages die echt tegen Deadpool vecht. Toch is het een meer aangename leeservaring dan de laatste verhaallijnen van Daniel Way en blijft het leuk om de Deadpool uit Cable & Deadpool nog eens te ervaren. Hij is misschien niet altijd even snugger (ok, hij is een grote klungel), maar hij blijft verdomd gevaarlijk!