2
Posted 12/12/2011 by Arno in Comics
 
 

Brainfreeze speelde Gotham City Impostors: een preview

Een first person shooter gebaseerd op DC‘s Batman? Goed, goed, onze geliefde Caped Crusader liep inderdaad in zijn allereerste Golden Age-verschijningen nog rond met twee pistolen, maar werd hier al spoedig — en gelukkig maar — van ontdaan. Uiteindelijk groeide hij dankzij zijn welbekende origin, waarin zijn beide ouders van het leven werden beroofd door middel van een vuurwapen, uit tot zowat de meest anti-geweren superheld van allemaal (en zo hoort het ook). Vandaar dat ik aanvankelijk wat sceptisch stond tegenover Gotham City Impostors, een in januari te verschijnen downloadbare titel van Monolith Productions (FEAR) en Warner Bros. Interactive.

Brainfreeze kreeg de kans om afgelopen donderdag samen met vertegenwoordigers van de Belgische gamingpers naar de Warner Studios in Amsterdam te trekken voor een twee uur durende speelsessie van Gotham City Impostors (Warner is tenslotte het overkoepelende bedrijf van zowel Monolith Productions als DC Entertainment). Gedurende deze speelsessie werden we geïntroduceerd tot de wondere, doch ietwat gekke wereld waarin de game zich afspeelt, de algemene gameplay en spelmodi en kregen we eveneens de kans om de aanwezige developers eens aan de tand te voelen betreffende hun Batman-kennis.

Batz versus Jokerz

De opzet van Gotham City Impostors is simpel: twee bendes — één gebaseerd op Batman en de andere op zijn eeuwige aartsvijand The Joker — vechten een heuse turf war uit in de straten van Gotham. Als een lid van de Batz of de Jokerz is het je missie om de leden van de rivaliserende bende zo snel (en liefst zo origineel) mogelijk overhoop te knallen. Hiervoor krijg je een uitgebreid arsenaal aan wapens ter beschikking, gaande van typische uzi’s, bazooka’s,  tot bijlen, messen en zelfs berenvallen! Verder zijn er ook leuke manieren van verplaatsing mogelijk, denk maar aan grappling hooks, rolschaatsen en zelfgemaakte vleugels om met luchtstromingen mee te glijden.

In een tot speelruimte omgetoverde vergaderzaal mochten we elk plaatsnemen achter een tv en XBox 360-console en heel wat veldslagen voeren. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ikzelf — dankzij mijn voorliefde voor voornamelijk fighting games — waarschijnlijk toch wel het meest van al gemold werd door een lid van de rivaliserende bende (al heeft deze Brainfreezer wel, dankzij het rustig rondwandelen in de levels en het zoeken naar leuke aanwijzingen voor de comicsfans, met vrij vaste regelmaat de dubieuze Campfire-trofee binnengehaald: travelled the least distance).

Costumize this!

De meeste bendeleden van zowel de Batz als de Jokerz zien eruit alsof ze hun wapens en kostuums zelf hebben gemaakt. Eén van de grootste features in deze game is dan ook de zeer uitgebreide costumization-optie. Je kan kiezen uit een vijftal verschillende body-types met verschillende, vrij typische capaciteiten. Zo zal een ietwat meer gezette medemens zich trager voortbewegen, maar wel meer schade kunnen verdragen, toebrengen en grotere wapens kunnen hanteren. Een slanker meisje of een vrij schamele kerel kunnen minder aan, maar bewegen zich dan weer wel een pak sneller voort.

Per body-type worden er drie verschillende hoofden ter beschikking gesteld, en uiteraard een gigantische selectie aan gadgets en kleren. Per bende zijn er vrij gelijke opties, maar ook enkele exclusieve gadgets beschikbaar. Zo hebben de Batz toegang tot een heuse verzameling aan cowls met puntoren (of, in sommige vallen, gewoon gepimpte berenmutsen), capes (gaande van een simpele handdoek tot een carnavalsoutfit) en verschillende leuke variaties op het Batman-symbool. De Jokerz krijgen dan weer meer opties om hun clownachtige make-up in het gezicht, hun haar en hun Joker-bloem bij te schaven. Enorm veel mogelijkheden zijn beschikbaar om je eigen Batman of Joker er zo professioneel, lachwekkend of marginaal mogelijk uit te laten zien (en het zal me nog flink wat tijd kosten om die Joker-speedo’s te vergeten… *shudder*).

De costumizsations beperken zich echter niet tot het uiterlijk van de verschillende karakters. Zo krijg je ook de mogelijkheid om per personage diens stem en pitch aan te passen. Wil je een kleerkast van een als Batman verklede kerel met een heliumstem à la deze van Harley Quinn? Het kan!

Game Modes

Na een kleine solo-introductie in de Tutorial-level, kende de versie van het spel die we voorgeschoteld kregen drie verschillende multiplayersettings om het Batz versus Jokerz-conflict te beslechten. Allereerst is er natuurlijk de traditionele Deathmatch. Veel valt hierbij niet uit te leggen: je wordt als speler bij ofwel de Batz ofwel de Jokerz geplaatst en het team met het meeste kills op het einde, wint (even vermelden dat het hierbij niet mogelijk is om je mede-teamleden neer te schieten, al kan je wel “zelfmoord” plegen door in een niet-toegankelijke area te springen, zoals bv. het water aan de haven).

De Defumigation-modus levert echter iets origineler. Hierbij krijgen de twee bendes elk een soort lifebar van 50%. Om dit percentage op te drijven (en dat van je tegenstanders te verminderen) dien je drie gasbommen over de hele omgeving te vinden en controleren. Wanneer een team tot 0% wordt gebracht, komt er een giftig gas vrij. Delven de Batz het onderspit, vallen ze allen ten prooi aan het dodelijke Joker toxin. Wanneer de Jokerz echter verliezen, komt er een gas vrij waarbij de bendeleden beginnen te hallucineren over gigantische vleermuizen (denk Johnny Depp in die openingsscène uit de verfilming van Fear & Loathing in Las Vegas en je zit er niet ver naast).

De naar mijn mening leukste gamemode was echter de Psych Warfare, een soort variatie op het klassieke Capture the Flag. In plaats van een vlag, dien je hier echter een batterij te bemachtigen en in een machine te duwen, en deze te verdedigen tijdens het opladen. Wanneer de machine er klaar voor is, zendt ze psychische stralen uit die het rivaliserende team tijdelijk min of meer kreupel maken. Indien je team wordt getroffen door zo’n psych-out verlies je immers alle controle over je wapens, vertroebelt je zicht en kan je enkel nog maar terugvallen op je armen in het wilde weg slaan. Je kan met dit laatste wel degelijk schade berokkenen (op een zeer hilarische manier, welteverstaan), maar al bij al wordt je hierdoor een makkelijke prooi voor de tegenpartij. Zeer leuk voor het winnende team is dan om je tegenstanders als een bende hallucinerende, om zich heen slaande dronkaards over de omgeving te zien rondwaggelen.

Gotham City levels

De gevechten die we leverden, vonden plaats in twee van de vier aangekondigde levels. The Docks leverde de haven van Gotham City als strijdtoneel. Deze area werd voorzien van verschillende containers en loodsen, alsook trampolines om hogerop te geraken (waarom ook niet?). De andere omgeving die we te zien kregen was Ace Chemicals. Comicsfans zullen deze wel herkennen als de fabriek waarin — in sommige versies van zijn verhaal — de crimineel gekend als de Red Hood in een vat vol chemische afval viel en eruitkwam als The Joker.

Beide levels leverden een zeer degelijk strijdtoneel met voldoende schuilplekken en voordeelposities alsook enkele leuke verwijzingen naar de fans. Zo vallen er wel trucks van o.a. Falcone Sanitation te bespeuren, een bedrijf van Carmine “The Roman” Falcone, een beruchte maffiabaas uit Gotham City in onder meer Year One (1987), The Long Halloween (1996-97) en de films van Christopher Nolan. Maar ook de welbekende zeppelins van de Gotham City Police Department (GCPD) en reclameborden voor de krant The Gotham Times worden vertegenwoordigd. Kortom, de environments van de game geven het algemene gevoel van Gotham City goed weer.

Maar… wat zou Batman er zelf van denken?

Batman – Impostors levert een waardige comic tie-in tot de game

Tijdens een korte Q&A met Art Director David Longo vroegen we hem naar zijn Batman-kennis en of er specifieke verhalen waren waarop Gotham City Impostors werd gebaseerd. Hij vertelde dat The Dark Knight Returns (1986) van Frank Miller een grote invloed had op het concept van een Batman-bende. In deze alternatieve toekomstverhaallijn werd er immers een bende genaamd de Sons of the Batman opgericht. Ook de meer recente vierdelige Impostors-verhaallijn in Detective Comics #867-870 (2010, verkrijgbaar in een gelijknamige collectie) — waarin Batman zelf middenin een gelijkaardige bendeoorlog tussen de door hem en zijn aartsvijand geïnspireerde bendes terechtkomt — oefende een zeer sterke invloed uit op de uiteindelijke look & feel van Gotham City Impostors (en vice versa!).

In deze game hoeven we echter niet de werkelijke Batman — die geen onderscheid zou maken tussen Batz of Jokerz en ze allen zou uitleveren aan de GCPD — of Joker — die waarschijnlijk zelf iedereen zou inhuren — te verwachten, de aandacht gaat volledig uit naar de wannabes, freaks en andere gekke Gothamites die hun “idolen” eer willen bewijzen. Opvallend is dan ook dat de levels die wij speelden zich op klaarlichte dag of in de vroege avond afspeelden, terwijl Batman zelf dan nog in zijn grot verscholen zit of op een missie met de Justice League trekt en aldus niet aan de actie kan deelnemen.

Longo liet ook weten dat ze bij Monolith aanvankelijk ook niet goed wisten hoe DC te benaderen om een shooter te maken rond hun bekendste superheld, maar dat Co-Publisher Jim Lee (Justice League, Batman: Hush) — zelf een gamer — al zeer snel zijn zegen gaf. En terecht, want Gotham City Impostors levert één van de meer originele entries in de Batman-franchise. De game is pure fun en vele beschikbare bewegingen, wapens, personages en vooral kostuums zijn ronduit hilarisch. Gotham City Impostors belooft alvast een zeer aangename multiplayer-ervaring te worden, zelfs voor de fans van de meest anti-geweren superheld van allemaal. De titel valt te downloaden vanaf 10 januari, 2012 op het Playstation Network, XBox Live Arcade en Microsoft Windows.

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.