1
Posted 30/11/2011 by de baard van alan moore in Comics

Review: Haunt #19

Nog geen week geleden kon je hier een preview lezen plaatsen van Haunt #19. Ik was erg benieuwd hoe het nieuwe creatieve team, bestaande uit Joe Casey (Godland, Butcher Baker the Righteous maker) en Nathan Fox (Fluorescent Black,DMZ), het er vanaf zou brengen. Soms heeft een mens mazzel. Want raadt eens wat deze week in mijn brievenbus lag? Juist, een review-kopie van de nieuwe Haunt! Snel openslaan en reviewen!

Deze issue is er één volgens het boekje. Een nieuwe vijand wordt keurig geïntroduceerd in de openingsscène. Het is een soort kerkgenootschap dat zichzelf The Second Church noemt. Criminelen met een gelovige inslag, dus. Het lijkt erop dat ze een connectie hebben met in ieder geval één van de gebroeders Killgore. En ze hebben een eitje met hem/hen te pellen. Een gewaardeerd lid van hun kerk is namelijk recentelijk uit elkaar getrokken.
De broers lijken ook even in een wat mindere fase te zitten. Kurt duikt op de verkeerde momenten op en plaatst alleen maar sarcastische opmerkingen richting Daniel. Kan het nog vervelender worden? Zeker.

De basis met agenten die de heren hielpen is van de ene op de andere dag compleet ontruimd. Er is geen vingerafdruk of haartje meer te vinden. Wat zit daar achter?  Veel tijd om hierrover na te denken hebben ze niet, want een paar uur later ligt Daniel, met de nodige toewijding zijn vriendin Autumn “lichamelijk te onderzoeken”. Dan valt het voetvolk van de Second Church binnen waarna de spreekwoordelijke poep de ventilator raakt. De nieuwe arc is begonnen!
Todd McFarlane(Spawn,Amazing Spider-Man) begint zijn redactioneel met de nodige uitleg. Greg Capullo (Creech,Spawn) is naar DC vertrokken om Batman te gaan doen en Robert Kirkman (Invincible) heeft het te druk met zijn televisiewerk voor The Walking Dead.  Toch gaat Haunt verder met de personages en de verhaallijn die is neergezet door de oorspronkelijke makers Schrijver Joe Casey geeft er wel een eigen richting aan en ik moet zeggen dat hij dit heel behoorlijk doet. Tijdens het lezen merk je waar de vlaggetjes worden gestoken. Onder het motto van: kijk lieve lezer, dit moet je in de gaten houden. Toch is deze comic, ondanks de goed zichtbare fundamenten, geen eenvoudige invuloefening geworden. Als lezer voel je de spanning tussen de broertjes Killgore en proef je de twijfel bij Daniel. En zelf schrok ik toch wel even van de cliffhanger.
Casey overtuigt me van het feit dat hij echt iets wil neer zetten met HauntNathan Fox‘s zijn tekenwerk voelt aan als een frisse bries na het wat statische tekenwerk van Capullo en McFarlane. Zijn lijnen leven. Let vooral eens op de zichtbare inspanning die de broertjes leveren wanneer ze hun Haunt-kostuum uittrekken. Kleine details, maar wel belangrijk voor het verhaal.

Ik was erg tevreden met deze issue. Zoals je misschien weet loop ik ietwat achter omdat ik deze serie in trades lees. Maar ik kon dit verhaal echt perfect volgen. Het is een prima instappunt voor nieuwe lezers. Mocht je een andere mening hebben over dit deel? Vanaf vandaag ligt Haunt #19 in de winkel. Ik zie graag je antwoord tegemoet.