0
Posted 28/11/2011 by de baard van alan moore in Comics

Review: Savage Dragon #176

Who does he think he’s fooling? I kick the crap out of super-villains and monsters al lday long! I could throw a school bus full of blowhards like him over the gymnasium.

We lieten vorige keer de Savage Dragon achter op een immens ruimteschip. Daar had hij net de menigte toegesproken en openlijk zijn nieuwe rol als keizer geaccepteerd. Maar hoe staat het met de mensen die zijn achtergebleven in Chicago?

Zoonlief Malcolm loopt tegen Adrian, een typische high school bully, op in de gangen van zijn school. Hij kiest ervoor om niet op de uitdagingen van deze jongen in te gaan en gaat hem even uit de weg. Puur en alleen omdat hij deze knul met een vinger in twee stukken zou kunnen breken. Er hing een typische Marvel-sfeer in deze scene. Schrijver/tekenaar Erik Larsen (Amazing Spider-Man, Image United) lijkt dat ook te beseffen. Want de overige schoolgenoten van dit tweetal verwijzen naar Spider-Man en The Hulk.
Overlord is ook weer van de partij. Hij stopt een bankoverval die door enkele freaks wordt gepleegd. Een plotselinge inval van de politie zorgt ervoor dat hij er snel vandoor gaat. Uiteindelijk komen Overlord, Malcolm en Adrian (de pestkop) elkaar weer tegen op straat. Daar komt het wederom tot een knokpartij en een voorlopige resolutie.

Deze issue is duidelijk bedoeld als een soort van tussendoortje. The Savage Dragon zelf is nog steeds de hoofdrolspeler en belangrijkste persoon van deze comic. Al komt hij slechts op een plaatje voor. Het verhaal is een rechttoe rechtaan tienerdrama. Met name de scènes binnen de school zullen de meeste comiclezers bekend voorkomen.  Het wordt pas interessant wanneer Overlord probeert om Malcolm te rekruteren voor zijn zaak. De knokpartij die daaruit voortvloeit wordt opgelost door Adrian. Zijn motieven om Malcolm te haten worden daarmee snel duidelijk.  Het plaatst het eerste deel van deze comic in het juiste perspectief. Het is tienerdrama, maar wel een tienerdrama waarover is nagedacht. Voor mij werd de hele dynamiek tussen Adrian en Malcolm en zijn vrienden snel duidelijk.  Maar wat is de rol van Overlord? Hij is immers ook aanwezig op het schip van Dragon. Zijn er twee Overlords? Of word hier gewerkt aan een sinister complot?? Ik hoop zelf op het laatste.

Het backup-verhaal verdient even een aparte vermelding. Dit verhaaltje, waarbij Vanguard een hoofdrol speelt, lijkt vooral bedoeld te zijn om te verklaren hoe Dragon zijn zoon kan ‘bellen’. Vreemde oplossing maar ik kon er wel mee leven.

Al bij al ziet het er toch naar uit dat de groene draak me weer langzaam in zijn greep krijgt. Deze issue vond ik eigenlijk beter dan ik dacht. Het is niet het beste wat er op spandexgebied is te krijgen. Maar het is zeker amusant. Mocht je  nieuwsgierig zijn dan kun je de komende week zelf een oordeel vellen. Dit deel ligt dan in de winkel.