0
Posted 26/11/2011 by Alterrock in Comics

Movie Review: Fantastic 4: Rise of the Silver Surfer

To quote a friend of mine: “It’s clobberin’ time!”

Na het zien van de eerste Fantastic Four had ik gemengde gevoelens. Veel mensen boorden de eerste film de grond in en inderdaad deels terecht. Maar ik verdedigde de film steeds door te zeggen dat het een kennismaking met de karakters was en ze moesten opbouwen naar de volgende films toe. Toen Rise of the Silver Surfer uitkwam, zou duidelijk worden of ik gelijk had of niet.

Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer kwam uit in 2007 en werd net zoals de eerste film geregisseerd door Tim Story. Gelukkig zijn ook alle acteurs uit de vorige film weer van de partij. Ioan Gruffudd speelt een, als het mogelijk was, nog nerdier Reed Richards (Mr.Fantastic). Michael Chiklis zet zijn rol als Ben Grimm (The Thing) weer fantastisch neer, hoewel hij naar mijn mening wat op de achtergrond verdwijnt. Chris Evans als Johnny Storm aka Human Torch speelt in deze film binnenin het team de centrale figuur, terwijl Jessica Alba als Susan Storm (Invisible Woman) een matige acteerprestaties neerzet. Haar acteertalent past wel goed bij haar rol: het is namelijk onzichtbaar. (Maar we weten eigenlijk ook wel dat ze enkel gecast is omdat ze er nu eenmaal geweldig uitziet in haar Fantastic Four-outfit!)

Verder hebben we nog de slechteriken. Doug Jones speelt de Silver Surfer en hij kan heel goed stilstaan en staren. Want qua acteren is dat het enige wat hij moet doen als Silver Surfer. Hij moet zelfs niet praten want de stem van de Silver Surfer wordt gedaan door Laurence Fishburne. Maar, toegegeven, zo hoort het karakter van de Silver Surfer ook te zijn en de Silver Surfer is nu eenmaal supercool. Zijn meester Galactus daarentegen, is een gigantische intergalactische wolk. Ergens vind ik het heel jammer dat ze de rol van Galactus zo geminimaliseerd hebben. Maar, langs de andere kant zou het heel moeilijk geweest zijn om ook nog een reusachtige Galactus te integreren in de film, want uiteindelijk staat de Silver Surfer centraal en niet zijn meester. De echte slechterik waarvoor men moet uitkijken is uiteindelijk Victor Von Doom, aka Doctor Doom. Julian McMahon is niet slecht in de rol maar echt overtuigen doet hij mij ook niet. Zijn prestaties ogen soms futloos, alsof hij niet helemaal in de rol zit.

De film gaat verder op de verhaallijn van de eerste film. Reed en Sue gaan trouwen waardoor de hele wereld op zijn kop staat. Net zoals bij elk celebrity-huwelijk wil iedereen alles weten over het trouwfeest. Sue en Reed worden dan ook overspoeld door de media die alles willen vastleggen. Het eerste deel van de film wordt dan ook overheerst door dit huwelijk en horen we Sue meer dan één keer klagen over hoe ze een normaal leven wil. Op een bepaald punt werd dit zelfs zeer vervelend, zeker wanneer er dan al aanwijzigingen komen dat er een heel groot gevaar op komst is. Er doen zich namelijk vreemde klimaatomstandigheden en een massale uitval van energiebronnen voor. Zelfs het leger onder leiding van generaal Hager (Andre Braugher) komt Reed Richards om hulp vragen. Op het huwelijksfeest, waar we ook de cameo van Stan Lee zien (net zoals in de comic!), loopt alles volledig in het honderd. Tijd voor de Fantastic Four om de Silver Surfer te stoppen. Alleen moeten ze dan wel samenwerken met hun aartsvijand Doctor Doom.

Het verhaalplot heeft niet veel om het lijf. De film moet het dan ook hebben van de special effects en de actiescènes. De special effects zijn ronduit fantastisch. Zeker in de tijd toen de film uitkwam. Alle krachten van de Fantastic Four worden mooi in beeld gebracht. De actiescènes zijn dan ook de scènes die de kijkers aan het beeld gekluisterd houden. De eerste ontmoeting tussen de Silver Surfer en The Human Torch wist mij bijvoorbeeld volledig terug in de film te sleuren. De beste scène uit de film vind ik echter het gevecht tussen The Human Torch en Doctor Doom. Dit gevecht is zeer goed in beeld gebracht en red voor mij een beetje de film.

Had ik gelijk toen ik zei dat de tweede film beter zou worden dan de eerste film? Ja, Rise of the Silver Surfer is op elk gebied beter dan de eerste film. Voldoet de film aan de verwachtingen? Neen, want daarvoor is het verhaal te zwak. Uiteindelijk is de film een middelmatige comicverfilming. Maar toch vind ik de film de moeite om te zien. Het is zeker een aangenaam tijdverdrijf. De onderlinge grapjes en leuke dialogen maken de film aangenaam om te kijken. Jammer genoeg ontbreekt er wel een legendarische quote of gebeurtenis. Dat zijn namelijk de dingen die een film memorabel maken….