0
Posted 25/11/2011 by Alterrock in Comics

Review: Magneto, not a hero #1

Mr.Stark has even changed his armor for me. “The invincible Rubber Man” doesn’t have quite the same ring to it though.

Magneto: not a hero, een titel waar ik halsreikend naar heb uitgekeken. Gaat de grootste slechterik die de X-Men ooit gezien hebben terugkeren? Magneto heeft altijd geloofd dat de mutanten ver boven de gewone mensen staan. Hij was dan ook niet voor niets de meest gevreesde mutant op aarde. Maar nu de mutanten met uitsterven bedreigd zijn, heeft hij de kant van de X-Men gekozen. De titel van deze comic laat ons geloven dat hier wel eens verandering in zou kunnen komen. Skottie Young (New X-Men, The wonderful wizard of Oz) brengt ons dit verhaal dat ondersteund wordt door de tekeningen van Clay Mann (Heroes for Hire, Daredevil).

We beginnen het verhaal met een onbekende man die een toespraak aan het houden is voor een groep mensen. Al snel wordt duidelijk dat dit een anti-mutantengroepering is. Een gedaante in een rood-blauwe outfit en een rode helm komt hier abrupt een einde aan maken. Veertig mensen laten hierbij het leven. We schakelen over naar Captain America en Iron Man die samen de video van deze gebeurtenis aan het bekijken zijn. In het geanimeerde gesprek wordt wordt meteen duidelijk dat Iron Man hard wil optreden tegen Magneto terwijl Captain America het iets voorzichtiger zoekt aan te pakken.

Onverwacht wandelen Cyclops en Magneto binnen. Cyclops komt Magneto verdedigen in deze zaak. Maar Tony Stark heeft niet alleen een video, er is ook DNA van Magneto op de plek gevonden. Magneto beweert dat dit onmogelijk is. Wat volgt is een ware showdown tussen Magneto en Iron Man. Gelukkig kunnen Captain America en Cyclops de heethoofden tot bedaren brengen. Magneto wandelt hierop naar buiten met de intentie om deze zaak zelf op te lossen.

Na het lezen van dit eerste deel ben ik een beetje ontgoocheld. Het verhaal is niet slecht en wordt zelfs goed opgebouwd. Het grote probleem is de originaliteit. Voorlopig is dit een verhaallijn die we al tientallen keren gezien hebben in films, series en andere comics. Maar desondanks blijft deze comic wel leuk om te lezen. Het meest positieve vind ik dat Magneto centraal staat. In de laatste verhalen rond de X-Men is Magneto een beetje op de achtergrond verzeild geraakt, maar hier zien we eindelijk nog eens Magneto op de voorgrond. In elke conversatie trekt hij de aandacht. Young slaagt erin om heel duidelijk te maken hoe krachtig Magneto eigenlijk wel is. Vooral de clash met Iron Man is fantastisch om te zien en lezen.

De art van Clay Mann ziet er geweldig uit. Hij levert mooie, gedetailleerde tekeningen afgewisseld met enkele sublieme grotere tekeningen. Enkel als een karakter op de achtergrond staat, lijkt het een beetje overhaast getekend. Maar nu ben ik aan het muggenziften. De grotere tekeningen die één of twee pagina’s beslaan zien er fantastisch uit.

Dit eerste deel is een goed en degelijk begin van deze miniserie. Schrijver Skottie Young moet wel proberen dit verhaal fris en origineel te houden. Als hij dit kan klaarspelen, dat wordt het zeker de moeite waard om te lezen.