5
Posted 24/11/2011 by Wade Wilson in Comics

Movie Review: Fantastic 4

De Fantastic Four, ‘s werelds bekendste superheldenfamilie en de grondleggers van het moderne Marvel-universum, bestaan deze maand 50 jaar en dat moet gevierd worden! Hier bij Brainfreeze maken we gedurende november een reis doorheen de levens van Reed, Sue, Johnny en Ben, dit keer bespreken we niet de gebeurtenissen in de comics maar de grote verfilming van Marvel’s eerste familie op het grote scherm met Fantastic Four uit 2005! Vergeet zeker ook niet de wekelijkse specials te zien, hier op Brainfreeze!

Fantastic Four begint met de onwennige wetenschapper Reed Richards die een theorie heeft: hij gelooft namelijk dat al het leven op aarde, en de evolutie hiervan is ontstaan door een wolk van kosmische energie. Als zijn berekeningen kloppen zal een gelijkaardige wolk onze planeet binnenkort passeren en Reed (kneus dat ie is) wil deze uiteraard onderzoeken. Hij heeft alles al gepland, hij heeft zelfs zijn beste vriend Ben Grimm opgetrommeld als piloot maar er ontbreekt hem echter een ding: het geld dat nodig is voor zulke expeditie in gang te steken! Vermits hij zelf geen geld heeft, gaat hij hulp zoeken bij NASA maar hier vindt hij echter geen steun. Ten einde raad trekt Reed Richards dan maar met veel tegenzin naar de rijke industrialist Victor Von Doom (die handig genoeg zijn eigen ruimtebasis heeft). Ook al kunnen beide mannen mekaar niet uitstaan, besluit Victor om Reed zijn expeditie te financieren. Er hangen echter wel enkele voorwaarden aan vast. Zo mag Von Doom de uiteindelijke beslissingen  nemen over al Reed zijn experimenten en krijgt hij uiteindelijk ook het merendeel van de eventuele opbrengst. Verder staat Victor er ook op dat zijn assistente, en ex-vriendin van Reed Richards, Susan Storm tesamen met hemzelf meegaat. Ben wordt ook vervangen als piloot door Susan haar broertje Johnny Storm, maar mag echter wel mee als co-piloot. Deze vijf mensen reizen dan uiteindelijk naar Von Doom zijn ruimtestation om van daaruit de kosmische wolk te bestuderen. Uiteraard loopt de gehele expeditie mis wanneer de kosmische wolk veel dichter bij hen komt dan Reed zijn berekeningen hadden voorspeld. Alle vijf de reizigers worden dus ook blootgesteld aan de kosmische straling maar geraken wonder boven wonder veilig terug op de aarde. Al snel ontdekken ze echter dat er iets anders is aan hen en ontwikkelen ze hun alom gekende superkrachten. Behalve Victor die een metaalachtig en steeds groeiend litteken krijgt en moedeloos moet toezien hoe zijn aandelen de kelder in gaan. Terwijl Reed een oplossing en geneesmiddel zoekt voor hun krachten (en vooral voor Ben), is Johnny nog nooit zo blij geweest en out zichzelf en de rest vrij snel als superhelden!

Op zich heeft het verhaal genoeg in zich om een goede film te maken, de belangrijkste elementen van de Fantastic Four zijn tevens ook aanwezig. Toch slaagt deze film er niet in om de verwachtingen van Fantastic Four-fans waar te maken en is het niet eens een genietbare popcornfilm. Persoonlijk vond ik dat de (zeer korte) verhaallijn rond The Thing en hoe hij omgaat met zijn transformatie naar een afzichtelijk, oranje monster die zijn geliefde verafschuwt door zijn verschijning, de meest interessante uit de film. Het spreekt voor zich dat deze dus ook het meeste op de achtergrond blijft en men vooral de aandacht legt op de kunstmatige en raar-aanvoelende relatie tussen Reed en Sue. Een romance die tevens op geen enkel moment warm, geloofwaardig of meant to be overkomt als je het mij vraagt. Het is ook interessant dat men van Victor Von Doom een industrialist heeft gemaakt in plaats van een magiër en monarch, maar dit voelde een beetje teveel aan als Norman Osborn en je merkt te goed dat men dit enkel deed opdat alle vijf de personages in het begin samenkomen. De egotripperij van Johnny Storm is misschien lichtjes tot enorm irritant, maar dit is naar mijn mening het enige dat echt aanvoelde als de Fantastic Four uit de comics.

Over de acteurs hun prestaties valt niet veel positiefs te zeggen, dus begin ik bij Michael Chiklis, de man die in de rotsachtige huid van Ben ‘the Thing’ Grimm kroop. Het valt op dat Chilkis zijn rol eigenlijk vrij serieus nam en daadwerkelijk ook minstens enig onderzoek heeft gedaan naar wie zijn personage nu eigenlijk is! Zo stond hij er naar verluid op dat the Thing niet via CGI gedaan werd zodat ie er toch ietsjes menselijk uitzag en hij emoties kon vertonen. Verder speelt Chilkis ook zeer goed met de ironie van een nobele, warme en heldhaftige man die schuilgaat in een wel zeer monsterlijke gedaante! Ook al kreeg zijn romance met zijn ex-vriendin en de blinde Alicia weinig aandacht, heeft Chilkis er wel voor gezorgd dat er veel emotie in die weinige scènes zat. De animositeit en rivaliteit tussen Ben en Johnny kwam zo ook redelijk goed tot uiting.
Chris Evans kende ik destijds nog niet als Captain America, Casey Jones, Jake Jensen of Lucas Lee maar als die kerel met een banaan in zijn aars uit Not Another Teen Movie. Met andere woorden: niet echt veel verwachtingen op voorhand bij zijn prestatie, waardoor ik eigenlijk ook vind dat hij een best aanvaardbare Johnny Storm neerzet. Zijn Johnny is arrogant, steekt overal de draak mee, is zot van aandacht en leeft om risico’s te nemen wat er voor zorgde dat hij toch een beetje humor en actie bracht in een anderzijds saaie film. Ioan Gruffud (Reed) en Jessica Alba (Sue) mompelen gewoon hun dialoog een beetje en het lijkt wel alsof deze twee mensen mekaar niet kunnen luchten want hun romance voelt zo verkeerd aan op het scherm. Op geen enkel moment is de liefde tussen deze twee mensen geloofwaardig. Jammer genoeg gaat alle aandacht hiernaartoe en levert dit een (ja ik zeg het weer) saaie film. Naast Chiklis, was ik ook best tevreden met Julian McMahon (al valt het op dat hij soap operas gewoon is). Zijn Victor Von Doom is misschien niet zo bedreigend als deze uit de comics en je merkt niet dat hij enig onderzoek gedaan heeft, maar McMahon vormt een geloofwaardige rivaal voor de doodse Reed Richards en evolueert tenminste een beetje qua karakter.

Wat kon er dan volgens mij beter aan deze film?
Om eerlijk te zijn: op Ben en Johnny na kan alles veel beter in deze film. Zo vind ik Alba en Gruffudd zeer, zeer slecht gecast en kunnen deze me op geen enkel moment boeien, tenzij je de puberale scènes met een semi-naakte of in zeer nauwzittende spandex geklede Jessica Alba meerekent. Ik had steeds het gevoel dat dit duo deze film tegen hun zin deed en dus enkel voor het geld. Persoonlijk, had ik ook Victor Von Doom niet neergezet als rijke industrialist (al begrijp ik dat dit het verhaal gemakkelijker maakt) maar als de monarch en villain uit Latveria. Dat terzijde en omdat ik hem niet zeer slecht vond zou ik hem gewoon iets meer egomaniakaal maken (Doom approves!) en zijn litteken slechts zéér klein laten. Doom is echter zo vol van zichzelf dat een klein litteken alles is dat nodig is om hem zijn gelaat voor altijd te doen verbergen! Met betere acteurs voor Sue en Reed, zou ik echter ook nog steeds meer aandacht geven aan Ben, hij is immers ironisch genoeg de meest menselijke van de Fantastic Four!

Over het algemeen raad ik dus ook iedere comicliefhebber ver weg te blijven bij deze film en de bijhorende sequel. Als je per sé een Fantastic Four-film wilt zien, wees dan slim en wacht op de reboot. Deze versie behoort namelijk, althans volgens mij, tot één van de slechtste Marvelverfilmingen aller tijden (tesamen met Dolph Lundgren zijn Punisher en David Hasselhof zijn Nick Fury). Als je een vermakelijke Marvelfilm wil zien, kies dan voor Daredevil, de eerste Spider-Man (en ook enkel die), Iron Man of X-Men First Class.