3
Posted 21/11/2011 by de baard van alan moore in Comics
 
 

Rob Liefeld lucht zijn hart over DC en Marvel

In een interview voor de Wordballoon-podcast doet Rob Liefeld (X-Force, Youngblood, Hawk & Dove) nogal wat uitspraken over DC en Marvel. Omdat niet iedereen zin of tijd heeft om een podcast te beluisteren zet ik zijn uitspraken op een rijtje. Let wel, dit is de mening van Rob Liefeld. Het hoeft daarom niet waar te zijn.

De jaren ’90 waren een wilde rit voor Rob Liefeld, maar op het einde van dit tijdperk besloot hij om een paar jaar uit de comicsbusiness te stappen. Hij was aanwezig op San Diego Comic Con en het viel maar tegen: weinig roemruchte titels en relatief weinig bezoekers. Tijd dus om een pauze in te lassen. Drie jaar lang deed hij allerlei zaken waar hij vroeger niet aan toekwam, zoals het maken van kindertjes. Tijdens zijn pauze kwam de in de jaren ’90 haast ingezakte comicsindustrie terug tot leven: Joe Quesada (Azrael,Daredevil) en Bill Jemas grepen de macht bij Marvel. Dan Didio ging werken bij DC. En wat uiteindelijk het meeste indruk op Liefeld maakte was de run van van Mark Millar (Chosen, Kick-Ass) en Frank Quitely(All-Star Superman, Flex Mentallo) op The Authority. Deze comics gaven hem hetzelfde gevoel dat dat hij had toen ie als kleine Robbie de Uncanny X-Men-episodes van  John Byrne (Fantastic Four) en Chris Claremont las. Dat gaf hem de motivatie om terug wat te gaan doen. Millar is in zijn ogen de motor achter de grote veranderingen bij Marvel op dat moment.

Liefeld zou een samenwerking met Millar zoeken. Al moet hij tot zijn schaamte bekennen dat hij het door Millar geschreven Youngblood:Bloodsport nooit heeft afgemaakt. Alleen al het nieuws hierover was genoeg om zijn telefoon te laten rinkelen. Marvel zocht contact met hem en dat leek even een X-Force-opdacht op te leveren. Joe Quesada wilde hem de X-Force laten doen samen met Pete Miligan (Shade,The Human Target). Dat ging niet door en die klus ging naar Mike Allred (iZombie,Madman). Toch tekende hij een contract bij Marvel. Hij vond het leuk om weer wat te doen. Hij deed toch wat met X-Force en tekende een Shatterstar-miniserie. Ondertussen deed hij ook een Teen Titans-tweeluik voor DC. Hij had het naar zijn zin.
Marvel beantwoordde dat gevoel. Ze benaderden hem voor Onslaught Reborn. Wat hem verbaasde omdat Marvel er alles aan had gedaan om zich van het hele Onslaught/Heroes Reborn-verhaal te distantiëren.

De wereld veranderde in de periode 2000-2004. Liefeld zag er geen probleem in om ondanks die veranderingen zijn oude glories wat op te poetsen. Er waren ook mindere kanten. Samen met Robert Kirkman (The Walking Dead,The Infinite) werkte hij aan Killraven. Een miniserie die, ondanks dat alle pagina’s zijn getekend, maar niet wil verschijnen. Project na project kwam er op hem af. Deadpool kwam ook weer terug en ook dat zag hij zitten. Hoewel hij niet wist wat het verhaal zou inhouden begon hij er toch aan. Hij verbaasde zich wel toen de figuren de ruimte in gingen en er ineens een hele familie Deadpool op het toneel verscheen. Het was even wennen maar een team van dat soort geflipte Rambo’s had ook potentieel om leuk te zijn. Bovendien was het een goede manier om aan het publiek te laten zien dat hij een maandelijkse comic kon tekenen. Toch was hij niet helemaal blij met de verhaalrichtlijnen van Marvel. De schrijver was goed, het thema minder. Axel Alonso vertelde hem dat Deadpool een soort Bugs Bunny was. Liefeld vond het wel grappig dat iemand hem uitlegde wat zijn creatie eigenlijk was. De enige goedgeschreven Deadpool vind je volgens hem ook in de pagina’s van het huidige X-Force. Maar goed, een volwassen artiest doet moeite om de klant te behagen.

Hij baalt dat Killraven niet is verschenen. Het zou wederom een prima reclamespot zijn geweest voor zijn werk. Volgens Liefeld is er geen goede reden waarom deze comic niet is verschenen. Enkele bevriende filmproducenten hebben zelfs een poging gedaan om Killraven te verfilmen. Het is een soort Gladiator op Mars en past in principe in elk creatief en financieel model van de uitgever.  Het tekenwerk is klaar en de eerste issue is zelfs ingekleurd.Waarom zou je het niet uitgeven? Het Killraven-debacle heeft voor wat frictie gezorgd tussen hem en Marvel. Toen ze ook nog eens buiten hem om sleutelden aan een bepaalde opdracht was voor hem even de maat vol. Politiek wordt steeds belangrijker, aldus Liefeld. En vooral bij Marvel. Het is een ander bedrijf geworden sinds dat Joe Quesada geen Editor-in-Chief meer is.

Sinds de overname door Disney heeft Marvel volgens Liefeld de nadruk gelegd op de titels die ze voor 100% zelf bezitten. Daarom is er wat minder liefde voor bijvoorbeeld de X-Men. De X-Men zijn tegen zeer nadelige voorwaarden voor Marvel in bruikleen gegeven aan Fox. Die licentie krijgen ze alleen maar terug als Disney bereid is om een fors bedrag op tafel te leggen. Kijk voor de aardigheid naar de wijze waarop ze nu talloze Avengers-comics op de markt gooien. Of de vele Captain America-miniseries die allemaal in dezelfde maand verschenen. Alleen de properties die ze zelf kunnen gebruiken in films e.d. krijgen aandacht. De X-Men nemen ze waar voor Fox. De comics worden vanwege de verkopen aangehouden, maar nieuwe zaken worden er niet aan toegevoegd. Ze willen niks voor Fox ontwikkelen. Daarom ging X-Men:First Class bijna onopgemerkt voorbij. En daarom weerklonk er zacht gesnik toen de film een succes werd. Disney’s wil is leidend wat Liefeld betreft. Hij ging daarom in ieder geval ergens anders kijken.

Hoe zit het dan met DC? Die hebben een risico genomen door de hele boel om te gooien. Daar verdienen ze krediet voor. Over zijn rol bij Hawk & Dove liet Liefeld weten dat hij het idee van de avatars heeft bedacht, maar voor de rest  gewoon de persoon is die de woorden vertaald in tekeningen. Hawk & Dove zijn tweedegraadspersonages. Vergis je niet, DC’s relaunch draait voor een belangrijk deel op de belangrijkste personages zoals Batman, Superman etc. Zijn eigen voorkeur gaat echter uit naar de mindere goden. Hij bewondert DC voor het feit dat ze bereid zijn om toch te experimenteren, want Hawk & Dove is geen makkelijke comic om te verkopen. Ook veel comiclezers hebben geen enkel idee dat dergelijke personages bestaan. Liefeld is aan het lobbyen bij DC om wat meer marketingbudget voor dit soort series los te krijgen. Superman en Batman hebben dat geld niet nodig. Denk ook aan de rest. Bob Wayne en Dan Didio geloven in deze comics. En hoewel verkopen belangrijk zijn wil hij nog maar eens benadrukken hoe tof het is dat DC dit wil doen.

Het moge duidelijk zijn dat Rob Liefeld momenteel even iets meer een DCman is. Zeker omdat hij tussen de regels kenbaar maakt dat hij de grote jongens daar wil tekenen. In Hawk & Dove #6 mag hij al zijn tanden stuk bijten op Batman. Hopelijk volgt dan spoedig het tweede deel van dit interview. En als dat interessant is dan kan je het zeker nalezen op Brainfreeze.

Comments

comments


de baard van alan moore

 
avatar