1
Posted 16/11/2011 by Alterrock in Comics

Review: Marvel 1602 – Fantastick Four

De Fantastic Four bestaan deze maand 50 jaar en dat moet gevierd worden! Hier bij Brainfreeze hebben we naast een reis doorheen de geschiedenis van Marvel’s eerste familie, uiteraard ook nog enkele Fantastic Four-reviews voor jullie klaarstaan. Zoals deze Marvel 1602 – Fantastick Four.

You knew she’d snuck on board. – Of a fact? No. But she is a female, she’d been told not to go somewhere, and she’s bleedin’ invisible. For a bloke what’s got an intellect of the size of the moon, ye know nil about woman.

In 2003 kwam de serie Marvel 1602 uit. Deze serie werd geschreven door Neil Gaiman (Black Orchic, The Sandman) en stopte onze favoriete helden van de 20ste eeuw in een grote teletijdmachine met als eindbestemming de 17de eeuw. Zo zien we ondermeer de 17de eeuwse Peter Parquagh, Sir Nicholas Fury, Carlos Javier en David Banner. Dankzij het succes van deze serie kwamen er 3 extra series: Spider-Man: 1602, 1602 New World en Marvel 1602: Fantastick Four. Fantastick Four werd geschreven door Peter David (Spider-Man 2099, Wolverine Classic Volume 3) en uitgegeven in 2006. De vijfdelige reeks werd door Pascal Alixe (Ka-Zar, Thor: Heaven & Earth) van art voorzien.

In 1602 zijn onze helden eveneens ontdekkingsreizigers. Op één van hun reizen worden ze blootgesteld aan een vreemde straling waardoor ze hun krachten verkrijgen. Na hun avonturen in Marvel 1602 besluiten ze echter om elk hun eigen weg te gaan en het heldendom achter zich te laten. Dit gaat goed tot een viertal ontdekkingsreizigers in een bar aan het opscheppen is over hun verre reizen. Het viertal, bestaande uit The Wizard, Trapster, Sandman en Madame Medusa, beweert dat ze tot het einde van de wereld gevaren zijn. Ze beweren daar een wonderbaarlijke stad gevonden te hebben, waarin ongelooflijke schatten te vinden zijn. Dit verhaal komt ter attentie van Count Otto von Doom. Hij ziet in deze stad een mogelijkheid om superieure technologieën te stelen en zo de wereld te veroveren. Bovendien zou in deze stad weleens een middel te vinden zijn om zijn verminkte gezicht te herstellen.  Alsof dit allemaal nog niet ijdel genoeg is, wil hij ook dat William Shakespeare al zijn avonturen vastlegt. Aangezien von Doom niet de man is die een beleefde uitnodiging stuurt, ontvoert hij Shakespeare.

Als Ben Grimm de ontvoering ziet, maar jammer genoeg niet kan stoppen, brengt hij de Fantastick Four terug bij elkaar. John Storm speelt ook in 1602 de rokkenjager terwijl Richard en Sue zich hebben genesteld en begonnen zijn aan gezinsuitbreiding. Een zwangere Sue wil uiteraard niet dat haar man terug op pad gaat. Maar uiteindelijk zetten de vier toch koers achter von Doom. Deze tocht zal hen leiden tot het einde van de wereld….en verder. Daar ontdekken ze een nieuwe stad en nog een andere oude bekende….

Marvel 1602: Fantastick Four is een leuke comic om te lezen. Het borduurt wel verder op de basis die werd gelegd in Marvel 1602, maar de verhaallijn is zodanig geschreven dat je deze reeks ook apart kan lezen. Het blijft leuk om te zien hoe onze favoriete familie en andere bekende Marvel-helden eruit zouden gezien hebben in de 17de eeuw. Bovendien leest het verhaal zeer vlot en zal je moeite hebben om het boek aan de kant te leggen. Als je begint te lezen moet je echter wel even wennen aan het woordgebruik. Er komen namelijk heel wat Oud-Engelse woorden in voor. Je kan je dus verwachten aan een veelvuldig gebruik van het woord “ye”. Maar dit oude woordgebruik samen met de zinsopbouw brengt je wel meteen in de sfeer van de 17de eeuw.

Bij de art van Pascal Alixe heb ik wel eerder een dubbel gevoel. Op het eerste zicht ben ik geen fan van de onduidelijke tekeningen. Vooral de gezichten die soms wazig overkomen, storen me. Als ik echter helemaal in het verhaal zit en me in de 17de eeuw waan, dan vind ik de tekenstijl wel passen bij het verhaal. Dit neemt uiteraard niet weg, dat ik het verhaal nog meer zou appreciëren bij een iets duidelijkere en meer afgewerkte tekenstijl. De covers zijn wel telkens de moeite waard om te bekijken. Hiervoor moeten we Leinil Francis Yu (Secret Invasion) en Gabriele Dell’Otto (Secret War) bedanken. Zij geven deze reeks toch weer net dat ietsje meer.

Zoals eerder gezegd is deze reeks zeer leuk om te lezen. Het geeft je bovendien de kans om je favoriete familie in een andere, doch ergens wel herkenbare, context te leren kennen. Maar, hoe leuk deze reeks ook is om te lezen, kan ze niet tippen aan de originele opzet van Marvel 1602. Het is allemaal net iets minder. Als je dus een reeks van 1602 wilt lezen kan ik je aanraden om gewoon Marvel 1602 op te pikken. Als je deze leuk vindt, kan je je wagen aan de drie andere reeksen. Deze zijn namelijk leuke aanvullingen van het originele verhaal.

Je kan deze reeks kopen in één TP samen met 1602 New World bij

Als extraatje vinden jullie hieronder de covers van deel 2-5 van deze reeks.