0
Posted 08/11/2011 by de baard van alan moore in Comics

Review: Savage Dragon #175

Any and all of this could be some elaborate hoax. This could all be some kind of movieset or a fevered dream! I’m some kind of alien? I have a kid who looks just like me? I was the chosen one? Give me a break.

Het was het begin van de jaren negentig en Erik Larsen had samen met de Marvel-vedetten uit die periode net uitgeverij Image Comics opgericht. Hier had hij de vrijheid om één van de creaties uit zijn jeugd uit te werken: The Savage Dragon!
19 jaar geleden ontwaakte Dragon in een brandend pakhuis zonder enige herinnering aan de persoon die hij ooit was. Hij werd vanwege zijn indrukwekkende fysiek agent bij het korps van Chicago.  De Dragon werd ingezet voor de misdaden die het vermogen van de gewone politieman te boven gingen.  De comics worden regelmatig opgeschud door de knokpartijen die erin plaatsvinden met de bijbehorende typische geluidseffecten waar deze comic een patent op heeft: de Shrakka-badda-booms die met de hand werden geletterd door Chris Eliopoulos. Een letteraar die overigens zijn carriére aan deze comic te danken heeft, maar dat terzijde. .
In de eerste jaren was deze serie een succes. Er gingen gemiddeld 700.000 exemplaren per maand over de toonbank. Maar na de (comic)crash van 1994 beleefde de oplage een vrije val. Tegenwoordig mag Erik Larsen blij zijn als zijn creatie de 5000 exemplaren haalt. Inmiddels zijn we 174 issues verder.

De Dragon wordt wakker op een ruimteschip. Hij wordt aangezien voor keizer Kurr, de wrede heerser van een ras van buitenaardse wezens. Onze held is het niet eens met die lezing. Hij mag dan wel lijken op de wezens maar dat wil niet zeggen dat hij hun keizer is. Nou, daar denken de wezens anders over. De overtuigende bewijzen komen op tafel en de Dragon kan er niet omheen. Hij is hun keizer: Keizer Kurr!

Dit is een soort van jubileum-issue . Het is een traditie bij deze serie dat er dan een instapmomentje voor de lezer wordt ingebouwd. Als nieuwe lezer zijnde word je helemaal bijgepraat. Je weet wat er met de Dragon is gebeurd en waar het de komende tijd naartoe zal gaan. Er gebeurt verder alleen niet erg veel in dit verhaal . Als ik de drakenseks en een een knokpartijtje wegdenk dan is het vooral een praat-comic. De opvulverhaaltjes stellen niet veel voor. Eentje werd trouwens al eerder gedrukt in issue 100.

Je hoeft de eerste 174 issues niet gelezen te hebben om iets van deze serie te begrijpen. Maar als je een liefhebber bent van degelijke superheldenactie dan kun je natuurlijk altijd één van de Savage Dragon-trades oppikken. Larsen is druk bezig om weer een nieuwe herdruk voor te bereiden. De grote kracht, maar tegelijk ook de zwakte, van deze reeks is dat alles mogelijk is. Tekenaar Erik Larsen werkt al bijna 20 jaar stug door aan de serie, dus passie kan je hem niet ontzeggen. Hij is de enige originele Image-oprichter die zijn eigen serie schrijft en tekent. Aan de vooravond van zijn (en Image Comics)  20ste verjaardag wisselt The Savage Dragon nu zijn identiteit van agent in voor de rol van galactische keizer. Het wordt een wilde rit.