1
Posted 07/11/2011 by Alterrock in Comics

Review: X-Men Regenesis

We want you to all choose what you think is best. Because this is about beliefs and neither Westchester nor Utopia need people who don’t really want to be there. What do you believe? What do you really believe? Think carefully…and when you know, choose and rest assured, whatever you decide , neither Logan nor I will hold any grudge.

Dit is de openingsdialoog van de one-shot X-Men Regenesis. En als openingsdialoog kan dit best tellen. In deze comic komen we te weten wie de kant van Wolverine en wie de kant van Cyclops kiest en vooral waarom. Kieron Gillen (Starcraft: Frontline, Dark Avengers: Ares) is de schrijver terwijl Billy Tan (Daredevil, Thor, X-23) het verhaal ondersteunt met zijn art.

De verhaallijn van deze comic is heel erg simpel. We gaan enkele X-Men af om te zien voor wie ze kiezen en waarom. Meer houdt het verhaal eigenlijk niet in. Deze formulering nodigt uiteraard niet echt uit om deze comic op te pikken en te lezen. Maar de manier waarop Gillen dit verhaal vertelt en ons meeneemt op een kleine ontdekkingsreis is wel heel leuk om te lezen.

Als het verhaal begint en tijdens de openingsdialoog die ik daarnet citeerde, zien we twee mannen vechten. Dit is geen gewoon gevecht. Dit is een gevecht tussen twee oermensen. Aan de ene kant zien we Wolverine, gekleed in enkel een geel lapje stof, en aan de andere kant zien we Cyclops, gekleed in blauw stof en met een leeuwenhoofd die zijn ogen bedekt. Dit beeld alleen heeft zoveel achterliggende betekenissen waardoor deze comic al veel meer diepte krijgt. Het leeuwenhoofd dat Cyclops draagt, bedekt niet enkel zijn ogen zoals zijn normaal uniform dit doet, maar geeft duidelijk aan dat hij de leider van de groep is. Wolverine, gekleed in een schamel lapje stof, is duidelijk de uitdager. Dit is de rode draad die doorheen deze comic loopt.

Het gevecht wordt telkens onderbroken door een scène die zich tijdens X-Men Schism #5 afspeelt. Het zijn telkens mini-verhaaltjes waarin Cyclops of Wolverine andere X-Men proberen overtuigen om te blijven of mee te vertrekken. Telkens als deze X-Man overtuigd is en beslist heeft, zien we hem of haar tijdens het gevecht een kant kiezen. Dit personage krijgt dan ook telkens een passend oermensoutfit mee. Zo zien we Colossus met een berenvel inclusief hoofd, enkele X-dames in oeroutfitjes en zelfs Storm in een mono-oeroutfit (ja, dit woord heb ik net hier terplekke uitgevonden). Als alle X-Men een keuze hebben gemaakt zien we beide groepen uit elkaar gaan met de nu al legendarische woorden: “Whose side are you on?”.

De art gedaan door Tan en de inkleuring door Andres Mossa zijn goed uitgevoerd. Vooral het onderscheid tussen de vechtscène en de scènes tussenin is knap gedaan. De vechtscène is donker en gruw. De art is dan ook iets ruwer waardoor je als lezer echt het gevoel hebt dat je in een legendarisch gevecht zit, terwijl de verhaalscènes kleurrijker en fijner getekend zijn.  Dit verschil maakt het als lezer niet alleen aangenamer maar ook duidelijker. Persoonlijk vind ik wel dat de verhaalscènes wel nog iets beter en gedetailleerder getekend konden worden. Maar dit is slecht een klein minpunt.

Gillen is er in geslaagd om dit stuk van het verhaal te gieten in een leuke en interessante comic om te lezen. De manier waarop het team verdeeld wordt is origineel en boeiend en daarvoor alleen al de moeite om te lezen.