1
Posted 07/11/2011 by Arno in Comics
 
 

Review: Action Comics #3

Your planet’s database has been copied and filed. In advance of imminent destruction and the extinction of all life, terminauts will preserve significant artifacts.

Het welbekende oorsprongsverhaal van Superman is tijdloos, maar kende sinds haar verschijning op de allereerste pagina van Action Comics #1 uit 1938 teveel herinterpretaties om op te noemen. Zoals Grant Morrison het in het begin van All-Star Superman verwoordde, zijn de bouwstenen van het verhaal nog altijd: Doomed Planet + Desperate Scientists + Last Hope + Kindly Couple = Superman. Een vrij simpele vergelijking, maar de details kunnen van herinterpretatie tot herinterpretatie enorm verschillen.

In deze Action Comics #3 komen we alweer wat meer te weten van Superman zijn eerste maanden in Metropolis. Zeer interessant aan deze issue zijn echter de scènes dewelke op Supermans geboorteplaneet Krypton zelf plaatsvinden. We zien hier naast de algemene hoogwetenschappelijke en wel zeer futuristische beschaving op de planeet ook zijn vader Jor-El, de familiehond Krypto en zijn moeder Lara opduiken. We weten natuurlijk allemaal dat de planeet ontploft terwijl de kleine Kal-El op het nippertje in een raketschip ontsnapt, maar de reden voor de catastrofe die Krypton overvalt werd doorheen de jaren enorm aangepast. In het DCnU draait het nu schijnbaar niet meer om een onvermijdelijke, natuurlijke gebeurtenis zoals in het verleden, maar eerder – gelijkaardig aan de versie in ondermeer Superman: Earth One – om kwaad opzet.

Op het einde van de tweede issue van Action Comics zagen we al een buitenaardse entiteit rondom de aarde circuleren dewelke in contact stond met Lex Luthor. Voorlopig wordt deze entiteit nog niet bij naam vernoemd, maar zijn computergestuurde brein en bijnaam Collector of Worlds doet toch wel sterk vermoeden dat het hier draait om niemand minder dan Kryptons aartsvijand Brainiac. Uiteraard weet je maar nooit met schrijver Grant Morrison, maar als iemand de eer krijgt om Krypton naar de verdoemenis te helpen (zoals hij dit al enigszins eerder deed in Superman: The Animated Series) dan is het Brainiac wel.

Ondertussen beginnen ook de gewone mensen in Metropolis te beseffen dat hun heroïsche Superman, die overal de corruptie in de stad aanpakte en opkwam voor de kleine man, afkomstig is van een andere planeet. Hierdoor keert de stad zich tegen haar held. Ook in zijn geheime identiteit als Clark Kent lijkt het Superman niet goed af te gaan. Hij krijgt namelijk bezoek van de politie vanwege zijn waarheidsgetrouwe, maar controversiële en beschuldigende artikels over de criminele (alsook superrijke) Mr. Glenmorgan. Al wie vroeger Clark Kent te zwak en mild-mannered vond zal hierbij wel voor een verrassing komen te staan: deze Clark heeft immers een evengrote mond als zijn supersterke alter ego. Leuk is ook dat deze versie van Superman nog niet zo sterk is als deze uit Justice League of Superman, waardoor hij dankzij zijn nog niet genezen blauwe plekken ook als Clark Kent een reputatie als vechtersbaas begint te krijgen.

Grant Morrison loodst ons doorheen een alweer interessant deel van de vernieuwde Superman-origin. Op zijn typische manier combineert hij hierbij alweer allerlei elementen uit de rijke geschiedenis van het personage. Naast de oorsprong van Superman, zien we ondermeer ook deze van zijn latere vijand John Corben, aka Metallo de man met het hart van Kryptonite (gelijkaardig aan de vorige vertelling Superman: Secret Origin), de opkomst van Lex Luthor alsook deze van (hopelijk) Brainiac.

Tekenaar Rags Morales (Identity Crisis) krijgt in deze issue alweer hulp van een gasttekenaar. Ditmaal is het de beurt aan Gene Ha (The Adventures of Cyclops and Phoenix). Ergens is dit wel een spijtige zaak, want bij momenten is de consistentie tussen beide heren hun tekenstijlen ver te zoeken. De vorige issue had hier ook al last van, en in feite zou dat toch niet mogen voor de eerste verhaallijn van zo’n belangrijke comic in het DCnU.

Hoe dan ook, blijft Action Comics, ondanks de bij momenten mindere tekeningen, nog steeds verbazen. Ja, we hebben het allemaal ergens al wel eens eerder gezien, maar de legende van Superman blijft tijdloos en Morrison weet net voldoende ‘nieuwe’ elementen erin te steken om het geheel interessant te houden.

Comments

comments


Arno

 
avatar
I'm not locked in here with you. You're locked in here with me.