1
Posted 02/11/2011 by Alterrock in Comics

Review: Heart

Heart is een vierdelige reeks uitgegeven door Image Comics. Het is tevens het schrijversdebuut van Blair Butler. Met Heart combineert ze haar twee grote liefdes: comics en MMA (Mixed Martial Arts). In een interview gaf Butler aan dat het niet zo gemakkelijk was om deze comic te schrijven:

“Het is beangstigend om er aan te denken dat je zou falen bij iets wat je zo graag doet. Dit is echter een verhaal dat ik al heel lang wil vertellen. Het speelt zich af in een wereldje dat voor veel mensen heel gewelddadig overkomt maar ik hoop dat zowel comicfans als MMA-fans zich kunnen inleven in dit verhaal. Heart gaat over het plezier dat men beleeft wanneer men iets vindt waar men van houdt, wanneer men een doel in het leven vindt”

Deze woorden van Butler zijn al genoeg om bij uw reviewer interesse op te wekken. Het verhaal begint meteen met een MMA-gevecht. Hoofdrolspeler Oren “Rooster” Redmond neemt het op tegen Mike “The Hooligan” Murphy. Leuk is de pagina die het gevecht aankondigt. Net zoals bij een televisie-uitzending zien we de statistieken van beide vechters. In mijn gedachten hoor ik al de legendarische woorden: “Let’s get ready to rumble!!!”

Wat volgt, zijn een paar leuke gevechtsscènes. Het gevecht wordt becommentarieerd door Oren Redmond zelf. We zien dus hoe hij het gevecht beleeft. Hij weet het gevecht op het nippertje te winnen en hierna zien we in een flashback hoe hij een MMA-vechter is geworden.

We zien dat Oren een saai leven leidde als een bediende in een verzekeringskantoor. Nadat hij 2 jaar ervoor gestopt was met de middelbare school leek zijn leven op een dood spoor te zitten. Het veranderde toen hij zijn broer zag vechten in een MMA-gevecht. Sindsdien wou hij ook zelf MMA-vechter worden. Zijn broer introduceerde hem dan ook in het wereldje van MMA. Zijn eerste dagen als vechter lopen echter niet van een leien dakje. We zien hoe hard hij moet werken om klaar te geraken voor zijn allereerste gevecht.

Als je deze comic leest merk je meteen dat het verhaal is geschreven door iemand die het MMA-wereldje goed kent. Ze kan het verhaal van Oren, die met passie werkt om iets te bereiken, perfect vertellen. We zien dat hij een groot hart heeft en doorzettingsvermogen toont. Dit heeft hij dan ook nodig om zijn droom te kunnen waarmaken.

De art is gedaan door Kevin Mellon (Gearhead, Suicide Sisters). In het begin komt het nogal ruw en snel getekend over. Maar als je meer in het verhaal komt, merk je dat deze tekenstijl perfect past bij het verhaal. De gevechtsscènes zijn geweldig getekend. Tevens is dit een zwart-wit comic waardoor deze scènes en de tekenstijl nog beter tot hun recht komen. Jammer genoeg werkt deze aanpak niet zo goed in de niet-gevechtsscènes.

Het grootste minpunt van de comic vind ik dat er weinig conversaties zijn. Het is vooral Redmond die zijn verhaal vertelt. Dit gebeurt meestal ook in één zin per tekening. Hierdoor valt er te weinig te lezen waardoor je toch snel door deze comic heen bent. Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal verder gaat evolueren. Het is dan ook meer dan waarschijnlijk dat ik deel twee ook zal verslinden.

Deze reeks is voorlopig nog geen topper maar als je wel een leuke gevechtsscène kan waarderen kan ik je deze reeks best aanraden. Zoals reeds gezegd is dit een vierdelige reeks en met dit verhaal heeft de comic potentieel om uit te groeien tot een topper.