1
Posted 31/10/2011 by Yann in Comics

Halloween Review: Justice League Dark #2

You don’t have the powers these people have without paying a heavy price.

The Dark is de noemer waaronder de reeksen samengebracht worden waarin de duistere magische kant van het vernieuwde DC-Universum aan bod komt. De gangmaker voor deze lijn is Justice League Dark. Het eerste nummer baadde in een mysterieus sfeertje, dankzij de onheilspellende voice-over van tovenares Madame Xandadu en een aantal spectaculaire, enge momenten, mooi in beeld gebracht door tekenaar Mikel Janin. Justice League Dark #2 komt precies op tijd voor Halloween. Het had ook niet veel langer moeten duren, want het vorige nummer liet ons achter met een pak vragen en amper antwoorden.

De cover slaagde er in ieder geval in om onze aandacht te trekken: “Zatanna… Constantine… Burning witches!” Dat belooft! Helaas moeten we melden dat het leugens zijn. De twee komen mekaar nog niet tegen in dit nummer, en brandende heksen (zelfs metaforische) zijn hier niet meteen te vinden. De draadjes van het web waarin de personages verbonden zijn, worden hier wel langzaamaan aangetrokken…

In Justice League Dark #1 zagen we hoe Zatanna zich klaarmaakte om de strijd aan te gaan met Enchantress, ondanks het tegenpruttelen van Batman, die echter geen verhaal had tegen haar magische krachten. Deel 2 begint met Zatanna op een motorfiets. Ze rijdt echter meteen een regelrechte nachtmerrie binnen. De macht van de heks Enchantress reikt blijkbaar ver. Zatanna wordt in de verdediging gedwongen. Hoe het zal aflopen, is nog maar de vraag. John Constantine heeft ondertussen naar goede gewoonte ook al problemen opgezocht. Na een rondje straatvechten — dat scherpt blijkbaar de zinnen aan, maar het lijkt me toch niet iets om thuis te proberen — verzorgt hij zijn wonden, met een sigaret tussen zijn lippen en een goeie scheut sterke drank tussendoor. Waarna hij met een occult ritueel begint. Het is goed om te zien dat hij zijn typische gedragingen niet heeft achtergelaten bij Vertigo, maar ze in het DCnU lekker verderzet.

In de rest van het nummer wordt vooral aandacht besteed aan Dawn Granger (Dove) en Boston Brand (Deadman), die een koppel vormen in het DCnU. Ze krijgen ruzie omdat Deadman zich gedraagt als een immorele, vunzige kloot. (Ga het lezen en vertel me dat ik ongelijk heb!) Hun woordenwisseling wordt echter onderbroken door de aankomst van June Moon op hun appartement. Deadman duikt in haar hoofd op zoek naar aanwijzingen omtrent de gebeurtenissen die Enchantress in gang heeft gezet. Het levert weinig op, en Boston slaagt erin om Dawn weg te jagen. En ook zij wordt aangevallen door de heks. Het nummer eindigt, zoals dat hoort, op een twist en een stevige cliffhanger.

We krijgen dus weinig antwoorden in dit nummer. Peter Milligan neemt zijn tijd om de verschillende plotlijnen op te zetten die elkaar ongetwijfeld zeer binnenkort zullen kruisen. Hij gebruikt de ruimte die hij heeft echter optimaal door te zorgen voor goede karakterontwikkeling (al komt Deadman hier wel erg onsympathiek over) en door de dreiging van Enchantress geloofwaardig op te bouwen. Het tekenwerk van Mikel Janin is opnieuw uitstekend. Hoewel niet altijd even dynamisch, weet hij met zijn zachte, gedetailleerde lijnen een dosis realisme in de personages te leggen. Hij zorgt ook weer voor een paar prima lugubere scènes. Komt daar nog bij dat hij Zatanna’s nieuwe kostumering aanvaardbaar maakt. Dat verdient een puntje extra, als je het mij vraagt.

Dit alles levert een zeer aangename leeservaring op. Het is niet de griezeligste comic die er dit jaar met Halloween te vinden is, maar de sfeer zit goed en het verhaal begint op snelheid te komen. Justice League Dark heeft daarmee in ieder geval voldoende huis om één van de aanraders onder The New 52 te blijven.